e30 325 rycker vid 5000 varv??

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
PBRacing
Posts: 613
Joined: 23 Nov 2005, 17:30
Location: Örebro

e30 325 rycker vid 5000 varv??

Post by PBRacing »

har en e30 88:a 325:a som vid 5000 varv rycker som satan.. ny fördelare, rotor, tändstift... den bludrar inte.. bara hackar som den misständer som satan.. nån som varit ute för samma fel?? måste igågn så fort de går.. e bruks\vinterbilen sen har ja inte mkt tid över å leta massa fel pga jobb å svartjobb osv :svore kalas om nån varit ute för samma fel...

tacksam för hjälp...
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

har du strobat den?
Prova att klämma ihop returlangen lite och se om den får för lite sås?
User avatar
PBRacing
Posts: 613
Joined: 23 Nov 2005, 17:30
Location: Örebro

Post by PBRacing »

Overcharged wrote:har du strobat den?
Prova att klämma ihop returlangen lite och se om den får för lite sås?
ska testa me å klämma returen imårrn...

\\andreas
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Har du kollat lmm på bilen, jag har råkat ut för samma sak då var det lmm som var paj.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
M_power86
Posts: 948
Joined: 14 Jan 2006, 21:20
Location: Eskilstuna

Post by M_power86 »

testat att byta tändkablar?
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

kolla så att inte triggern ligger nära. min började misstända å jävlas då mitt hölje till triggern var skadat.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Min betedde sig lika dant, det var också LMM:en som kastat in handduken.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Chrille wrote:Min betedde sig lika dant, det var också LMM:en som kastat in handduken.
Precis som ovan nämts, så kan det mycke väl vara LMM.
Vad som till 99% brukar vara orsak till detta är, att det någonstans på kolbanan finns en skada. Så när LMM öppnar presic så mycket så potensiometern i LMM hamnar på de skadade stället, så blir det ingen signal till ECUn. Motorvarvet sjunker då, varpå klaffen i LMM åker till baka och där med hamnar potten nedan för skadan på kolbanan, och ECUn får åter signal. Effekten av detta blir förstås en pendling typ, på, av, på, av, osv. Följden blir då att bilskrället rycker på jämn gas vid t.e.x 5000rpm, som en kåt katt på ecstasy.

Om man e jävligt petnoga så går de att mäta, å se om det är någe brott på kolbanan.
Tabort kabeln från kontaktstycket på LMM.

Anslut en ohm mätare mellan första och tredje stiftet, räknat från vänster på LMM.

Värdet bör vara ca: 43 ohm helt stängd klaff. Öppna nu klaffen, vädet skall nu stiga till ca: 850 ohm vid fullt öppen klaff. Där imellan får det INTE vara någe avbrått, mätaren skall gå linjärt hela vägen.

De e jävlig pilligt å man måste vara noga, men de går om man har tålamod. :wink:


Hoppas att jag inte bara trasslade till de nu..? :oops:

Har du någon LMM att byta å testa med??? Annars kan jag skicka ett fungerande kort till dej i ett kuvert, om du fixar att byta de själv dvs.

MVH//Tobbe P
User avatar
PBRacing
Posts: 613
Joined: 23 Nov 2005, 17:30
Location: Örebro

Post by PBRacing »

Fisåkare wrote:
Chrille wrote:Min betedde sig lika dant, det var också LMM:en som kastat in handduken.
Precis som ovan nämts, så kan det mycke väl vara LMM.
Vad som till 99% brukar vara orsak till detta är, att det någonstans på kolbanan finns en skada. Så när LMM öppnar presic så mycket så potensiometern i LMM hamnar på de skadade stället, så blir det ingen signal till ECUn. Motorvarvet sjunker då, varpå klaffen i LMM åker till baka och där med hamnar potten nedan för skadan på kolbanan, och ECUn får åter signal. Effekten av detta blir förstås en pendling typ, på, av, på, av, osv. Följden blir då att bilskrället rycker på jämn gas vid t.e.x 5000rpm, som en kåt katt på ecstasy.

Om man e jävligt petnoga så går de att mäta, å se om det är någe brott på kolbanan.
Tabort kabeln från kontaktstycket på LMM.

Anslut en ohm mätare mellan första och tredje stiftet, räknat från vänster på LMM.

Värdet bör vara ca: 43 ohm helt stängd klaff. Öppna nu klaffen, vädet skall nu stiga till ca: 850 ohm vid fullt öppen klaff. Där imellan får det INTE vara någe avbrått, mätaren skall gå linjärt hela vägen.

De e jävlig pilligt å man måste vara noga, men de går om man har tålamod. :wink:


Hoppas att jag inte bara trasslade till de nu..? :oops:

Har du någon LMM att byta å testa med??? Annars kan jag skicka ett fungerande kort till dej i ett kuvert, om du fixar att byta de själv dvs.

MVH//Tobbe P

hehe ne rå.. de e lungt ;p men är i örebro nu.. där ja har en e30 325 cab undan stoppad för vinterförvaring i garaget ;) blir väla till å låna lite fårn den.. ska iaf slänga ur den maskinen till sommaren så.. tackar för hjälpen.. ska iaf testa me lmm:en direkt...
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Va bra :D

Hoppas de löser sig då :wink: Lycka till.

MVH//Tobbe P
User avatar
PBRacing
Posts: 613
Joined: 23 Nov 2005, 17:30
Location: Örebro

Post by PBRacing »

felet fixat.. tackar för hjälpen... rätt svar vart lmm:en som va pajj...
Post Reply