Bmw M3 E46 Timeattack
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
dra på trissor! det satsas fritt i norrland!!!
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
Haha! nice! I norrland skojar man inte....
E30 318is Isbilen 12.44/181km best topspeed 181km såld!!
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!
Rille 0046-706569535
E30 320 Silvermissilen 10.36/239km best topspeed 241km såld!!
Rille 0046-706569535
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
Här händer de grejer!
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
Här har vi lite härliga inspirationskällor som man dreglat över.
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
Drog en snabbis i garaget och fick lite gjort.
Be gone dämpmattor!
Finess har gett mig en fin fullbur samt lite extra rör för förstärkning av bakvagn
Klarade halva inredningen sedan blev man full på ångorna. E85 är väl kanske inte bäst att ta bort rester med
Vad är nu detta? Borrat i karossen... HMM!
Bilen verkar stöta från sig det folierade kolfiber taket. Antar den vill ha riktigt kolfiber istället!
Tittut!
Spånar lite på att flytta kylaren bak, dels för att kunna få mer utrymme fram.
Skulle dock behöva kapa bort hatthyllan eller modifiera den lite sedan när buren är inne för kylaren måste upp en bit.
Kommer nämligen sticka upp rörbitar från bakvagnsinfästningen som sedan skall svetsas in i buren. Kylaren skall för övrigt bytas ut emot någon tjockare i aluminium. Då kanske man skulle passa på att skaffa en som är lite mindre i höjd men bredare.
Potentiell luftscoop
Som gjort för att gjuta luftkanal i plast
Be gone dämpmattor!
Finess har gett mig en fin fullbur samt lite extra rör för förstärkning av bakvagn
Klarade halva inredningen sedan blev man full på ångorna. E85 är väl kanske inte bäst att ta bort rester med
Vad är nu detta? Borrat i karossen... HMM!
Bilen verkar stöta från sig det folierade kolfiber taket. Antar den vill ha riktigt kolfiber istället!
Tittut!
Spånar lite på att flytta kylaren bak, dels för att kunna få mer utrymme fram.
Skulle dock behöva kapa bort hatthyllan eller modifiera den lite sedan när buren är inne för kylaren måste upp en bit.
Kommer nämligen sticka upp rörbitar från bakvagnsinfästningen som sedan skall svetsas in i buren. Kylaren skall för övrigt bytas ut emot någon tjockare i aluminium. Då kanske man skulle passa på att skaffa en som är lite mindre i höjd men bredare.
Potentiell luftscoop
Som gjort för att gjuta luftkanal i plast
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
ser riktigt bra ut detta! kul att du gör allt så grundligt och river ner bilen helt efter allt arbetet du har gjort innan!
keep the good work
keep the good work
Timmi Nilsson
bmw M3E30 -90
volvo 940 Turbodiesel -94
plymouth roadrunner -70
bmw M3E30 -90
volvo 940 Turbodiesel -94
plymouth roadrunner -70
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
gryyymt!
men lider lite med dej
så där såg ju min ut förra året oxå ..
men lider lite med dej
så där såg ju min ut förra året oxå ..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
moonzhine jo men då blev det ju bra också i slutändan för dig Lite synd på allt motorstrul bara!
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
hur har du tänkt lösa kylningen? går liite i tankarna om att flytta på min ochså?? undrar mest om att var du tänkt ta in luft och släppa ut den!? antar att du kommer köra el pump.
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
Det är inte spikat i sten än att jag flyttar bak den. Det beror helt och hållet om jag kan bygga buren nog smidig att inte vara i vägen. Skall försöka att göra det dock för då kan jag flytta upp IC'n där radiatorn suttit tidigare. Med toppmonterad turbo så kommer jag få väldigt korta tryckrör.
Men isf är planerna att göra intag på sidorna. Om du kollar den näst sista bilden jag la upp, samt sista bilden är insidan. Då får man gjuta kanaler i plast som leder luften från båda sidorna in till kylaren. Sedan göra man en likadan kanal på baksidan och kapar upp i bakluckan där regskylten har varit.
Vet ej riktigt om man skall satsa på elpump. Många säger att E46 m3 pumpen är riktigt kraftig, men jag har inte hittat något flödesdiagram som kan stödja det folk säger.
Men det hade varit trevligt att ta bort vattenpumpen helt och köra med en elpump istället. Varit i kontakt med davies craig lite och bollat lite tankar med dom, men inte kommit fram till någonting konkret. Dom hänvisade mig till en 800hp 4rotor Rx8 som körde utan mekaniska vattenpumpen samt kylaren bak. Dock körde han 2st EWP115.
Sedan har vi ju Stewart som också gör elpumpar. http://www.stewartcomponents.net/Mercha ... =ElectPump" onclick="window.open(this.href);return false;
55 gallons per minute blir 208 liter/min, vilket nästan är 100l/min mer än vad davies 115 pumparna flödar.
Men isf är planerna att göra intag på sidorna. Om du kollar den näst sista bilden jag la upp, samt sista bilden är insidan. Då får man gjuta kanaler i plast som leder luften från båda sidorna in till kylaren. Sedan göra man en likadan kanal på baksidan och kapar upp i bakluckan där regskylten har varit.
Vet ej riktigt om man skall satsa på elpump. Många säger att E46 m3 pumpen är riktigt kraftig, men jag har inte hittat något flödesdiagram som kan stödja det folk säger.
Men det hade varit trevligt att ta bort vattenpumpen helt och köra med en elpump istället. Varit i kontakt med davies craig lite och bollat lite tankar med dom, men inte kommit fram till någonting konkret. Dom hänvisade mig till en 800hp 4rotor Rx8 som körde utan mekaniska vattenpumpen samt kylaren bak. Dock körde han 2st EWP115.
Sedan har vi ju Stewart som också gör elpumpar. http://www.stewartcomponents.net/Mercha ... =ElectPump" onclick="window.open(this.href);return false;
55 gallons per minute blir 208 liter/min, vilket nästan är 100l/min mer än vad davies 115 pumparna flödar.
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
största fördelen med elvatten pump är väl att man kan efterkyla så effektivt
hade ja haft kylen där bak skulle ja kört elpump alla dagar i veckan..
på volvo funkar de kasst med org pump och kylen i skuffen iaf..
hade ja haft kylen där bak skulle ja kört elpump alla dagar i veckan..
på volvo funkar de kasst med org pump och kylen i skuffen iaf..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
vi får se vad som händer moonzhine. Först skall buren göras och klarar jag av att bygga förstärkningarna så kompakt som möjligt i skuffen så jag får dit en radiator då kör jag på det
Åkt upp till Norge för att arbeta lite så nu kommer det inte hända så mycket under 10 dagar.
Blev dock lite gjort just innan jag for upp. Vaggan är nästan klar(75%) och fick hem ett paket
Blir ledig 3 veckor efter jag arbetat klart och då är målet att bygga klart vaggan, skrapa rent underredet och påbörja burbygget.
Airjacksen blir ett fint tillskott då bilen kommer vara väldigt låg och ha ett helt platt underrede.
Bra-att-ha länk:
http://www.modified.com/tech/modp-0908- ... to_02.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Åkt upp till Norge för att arbeta lite så nu kommer det inte hända så mycket under 10 dagar.
Blev dock lite gjort just innan jag for upp. Vaggan är nästan klar(75%) och fick hem ett paket
Blir ledig 3 veckor efter jag arbetat klart och då är målet att bygga klart vaggan, skrapa rent underredet och påbörja burbygget.
Airjacksen blir ett fint tillskott då bilen kommer vara väldigt låg och ha ett helt platt underrede.
Bra-att-ha länk:
http://www.modified.com/tech/modp-0908- ... to_02.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
Då har man varit och gjort sin beskärda del arbete för denna gången. Nu ledig i 3 veckor så då kan man fokusera i att arbeta på hemmaplan(garaget)!
Har fått lite paket medans man varit borta och först på tur var dragbilen som skulle få nya sommarsulor.
Sedan var det ett paket med lite elektronik
Plockade också ut ett nytt "verktyg". Vattenkyld Esab 2200i ac/dc. Får duga för den hobbysvetsning man håller på med
Imorgon är planen att bilen skall snurra fritt på vaggan. Får hoppas skiten håller ihop
Har fått lite paket medans man varit borta och först på tur var dragbilen som skulle få nya sommarsulor.
Sedan var det ett paket med lite elektronik
Plockade också ut ett nytt "verktyg". Vattenkyld Esab 2200i ac/dc. Får duga för den hobbysvetsning man håller på med
Imorgon är planen att bilen skall snurra fritt på vaggan. Får hoppas skiten håller ihop
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
grymt fina svetsar du skaffat dej där
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Re: Bmw M3 E46 Timeattack
Nu har man bunkrat upp med lite bilder för en "liten" update!
Bilen snurrar fritt!
Oj nu måste jag städa ser jag! Vart "över" lite delar från demonteringen
Karossen var skitig så jag kände att göra den rent innan man hugger i!
Resultat vart bra, men ändå inte nöjd
Gick lös med stålborsten med gamle vinkelharry. Jäklar vilket bett det var i den!
Plåtskräp:
Nä vänta nu...
AHA!
Passform MVG++
Den tar just och pass i balken som går mellan B stolparna. Måste dock slipa bort 2-3mm på vardera sida och då kommer det bli PERFEKT passform!
Har fått mycket annat gjort som inte riktigt syns på bilderna. Så som gjort en vagn för svetsarna, städat, skickat iväg grejer m.m!
Varit mycket snack i min projekttråd på zatzy om compound laddning men det kommer de inte bli.
Var också inne på dubbelturbo och har faktiskt inte avfärdat tanken om detta, än! Väldigt enkelt och bygga grenrör då jag kan ha en turbo topmonterad och en nedåt. Men jag är lite osäker om val av turbo och lite andra småsaker. Hade gärna haft något från Precisions "CEA" serie med cnc frästa impeller och turbinhjul men dom kanske blir lite för stor. Minsta dom har är [url="http://www.precisionturbo.net/Street-and-Race/ss/600-800HP/details/Street-and-Race-Turbocharger---PT5862-CEA/233"]5862an[/url].
Men det jag är säker på det är att göra allting simpelt i mån om att kunna få bilen körklar till 2013. "Less is more" kan man med godt samvete använda sig utav här!
Har också varit i kontakt med ACM-AB så vi får se vad som händer där. Tanken är ju som sagt att få en typ av GTR breddning på bilen och i.om dom inte erbjuder ett fullblodat "race/gtr" kit till E46an så kanske det blir att dom får ta hand om karossen efter sommaren och helt enkelt utveckla ett kit!
Dom verkar bra att ha och göra med så vi får väl hoppas på det bästa
Liten inspirationsbild bara för att:
Morgondagens schema:
Slipa.. slipa... slipa.... slipa.... Bli less på slipa och börja med framstötorna till buren!
Tack å hej leverpastej
Bilen snurrar fritt!
Oj nu måste jag städa ser jag! Vart "över" lite delar från demonteringen
Karossen var skitig så jag kände att göra den rent innan man hugger i!
Resultat vart bra, men ändå inte nöjd
Gick lös med stålborsten med gamle vinkelharry. Jäklar vilket bett det var i den!
Plåtskräp:
Nä vänta nu...
AHA!
Passform MVG++
Den tar just och pass i balken som går mellan B stolparna. Måste dock slipa bort 2-3mm på vardera sida och då kommer det bli PERFEKT passform!
Har fått mycket annat gjort som inte riktigt syns på bilderna. Så som gjort en vagn för svetsarna, städat, skickat iväg grejer m.m!
Varit mycket snack i min projekttråd på zatzy om compound laddning men det kommer de inte bli.
Var också inne på dubbelturbo och har faktiskt inte avfärdat tanken om detta, än! Väldigt enkelt och bygga grenrör då jag kan ha en turbo topmonterad och en nedåt. Men jag är lite osäker om val av turbo och lite andra småsaker. Hade gärna haft något från Precisions "CEA" serie med cnc frästa impeller och turbinhjul men dom kanske blir lite för stor. Minsta dom har är [url="http://www.precisionturbo.net/Street-and-Race/ss/600-800HP/details/Street-and-Race-Turbocharger---PT5862-CEA/233"]5862an[/url].
Men det jag är säker på det är att göra allting simpelt i mån om att kunna få bilen körklar till 2013. "Less is more" kan man med godt samvete använda sig utav här!
Har också varit i kontakt med ACM-AB så vi får se vad som händer där. Tanken är ju som sagt att få en typ av GTR breddning på bilen och i.om dom inte erbjuder ett fullblodat "race/gtr" kit till E46an så kanske det blir att dom får ta hand om karossen efter sommaren och helt enkelt utveckla ett kit!
Dom verkar bra att ha och göra med så vi får väl hoppas på det bästa
Liten inspirationsbild bara för att:
Morgondagens schema:
Slipa.. slipa... slipa.... slipa.... Bli less på slipa och börja med framstötorna till buren!
Tack å hej leverpastej