Bra olja
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: Bra olja
Självklart gör dom inte de, men dom slipper hydraul tickandet som dom hade innan på sina M3 å M5 or å de brukar göra okunniga människor VÄLIDIGT glada när de försvinner från deras bilar som dom oftast köpt nya å behandlar som deras barn.
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
A fast okej... så bmws egentligen enda rekommenderade olja för bmws M maskiner.. får maskinerna att ticka och låta jävligt?
Ofta är ju detta personer som faktiskt inte kör på bana eller ens pressar maskinerna om dagarna , utan har en M bil bara för att de kan. Så sköter de oljeintervallerna så ah, nej.. jag tror inte på att det är några kunder med nya M5 or och M3or som klagat på tickande från castrol egde.
Eller var det så att bmw inte ens testade andra oljor än egden?
Nu känner jag mig elak och osportslig som kommer med påhopp om att du skulle ljuga, se det ur ett fint perspektiv med glimten i ögat.
Skitsamma vafan, Loaded hade säkert kört i mål med biltemas helsyntet 20w-50 också, bara det är en fin helsyntet så spelar det nog egentligen mindre roll, jag är lite för glad för att trampa folk på tåna bara..
Ofta är ju detta personer som faktiskt inte kör på bana eller ens pressar maskinerna om dagarna , utan har en M bil bara för att de kan. Så sköter de oljeintervallerna så ah, nej.. jag tror inte på att det är några kunder med nya M5 or och M3or som klagat på tickande från castrol egde.
Eller var det så att bmw inte ens testade andra oljor än egden?
Nu känner jag mig elak och osportslig som kommer med påhopp om att du skulle ljuga, se det ur ett fint perspektiv med glimten i ögat.
Skitsamma vafan, Loaded hade säkert kört i mål med biltemas helsyntet 20w-50 också, bara det är en fin helsyntet så spelar det nog egentligen mindre roll, jag är lite för glad för att trampa folk på tåna bara..

People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E34 M5 3.8 -92 ,
Varför skulle jag ljuga om en sån sak? Inte direkt så jag e GA för Pennzoil, mig spelar de igen roll va folk kör med, alla "vi" byter så ofta iaf så de halvt kvittar....
Menar alltså, jag har inget å tjäna på att hitta på nått negativt om Castrol utan berättar vara vad jag upplevt, själv å många av mina kunder.
Jag tar inget som ett påhopp så tänk inte på de sockertoppen
Kör vad ni vill, vatten från Castrol eller nått annat, inget jag styr över.
Menar alltså, jag har inget å tjäna på att hitta på nått negativt om Castrol utan berättar vara vad jag upplevt, själv å många av mina kunder.
Jag tar inget som ett påhopp så tänk inte på de sockertoppen

Kör vad ni vill, vatten från Castrol eller nått annat, inget jag styr över.
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
slänger in en fråga, vad tror ni om att köra med Magnatec 10w-40 i en turbo m30 motor? eller ska jag satsa på nån annan olja?
m30turbo
OJOJ vilken intressant fråga , såg att några pratade om Usa oljor ( pennzoil mm ) KOLLA NOGA på förpackningstorleken , är det 1 L och 5 L så är det inte från Usa .
Fördelen med olja från Usa är att det kan finnas zink i = bra skydd och extra smörj.
Då jag själv håller på med dragracing på en hyffsad nivå ( pro mod ) så har vi testat massa oljor på Preem raff och där kom dom fram till att Kendall har högst vidhäftning mot metal vid höga tempraturer och Kendalls 20W 50 har grymt mycket zink.
Lycka till!!!!
Fördelen med olja från Usa är att det kan finnas zink i = bra skydd och extra smörj.
Då jag själv håller på med dragracing på en hyffsad nivå ( pro mod ) så har vi testat massa oljor på Preem raff och där kom dom fram till att Kendall har högst vidhäftning mot metal vid höga tempraturer och Kendalls 20W 50 har grymt mycket zink.
Lycka till!!!!
Castrol sport edge 10 60 fungerar inte med e85iaf lägger sig som ett fint täcke vid oljepickupen om den står ett tag finns bättre oljor som spär sig bättre med e85 tex biltema och penzoil.
072 931 6764
Instagram novasikko
Instagram novasikko
- Nisse Järnet
Jag har bara kört Castrol 10w60 och aldrig haft problem, har nog kört ca 4000 mil med M20 och M50 turbo, ca 3000 mil har varit med E85.
Alltid bytt med ca 500 mils intervall och allt har sett kanon ut vid demontering så att det skulle vara nåt strul med Castrol 10w60 efter 100 mil har jag svårt att tro om bilen är ordentligt mappad iaf.
Edit: Bilder på M20 turbo efter ca 1500 mil (E85 + Castrol 10w60)

Alltid bytt med ca 500 mils intervall och allt har sett kanon ut vid demontering så att det skulle vara nåt strul med Castrol 10w60 efter 100 mil har jag svårt att tro om bilen är ordentligt mappad iaf.
Edit: Bilder på M20 turbo efter ca 1500 mil (E85 + Castrol 10w60)

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
johansen wrote:OJOJ vilken intressant fråga , såg att några pratade om Usa oljor ( pennzoil mm ) KOLLA NOGA på förpackningstorleken , är det 1 L och 5 L så är det inte från Usa .
Lycka till!!!!
är det kendalls mineral olja du menar? De har väl ingen fullsyntet på 20w50?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E34 M5 3.8 -92 ,
E34 M5 3.8 -92 ,
Jag starta upp bilen på biltema 10/40
Jag kommer bromsa bilen på biltema 10/40
Men efter jag bromsat och ska tippa i finolja är jag klyven!
Kör ju e85 så jag kommer nog byta olja rätt ofta!
Jag kommer bromsa bilen på biltema 10/40
Men efter jag bromsat och ska tippa i finolja är jag klyven!
Kör ju e85 så jag kommer nog byta olja rätt ofta!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Min bekymring er at oljen ikke blir varm nok, ligger stort sett på 65grader oljetemp, og at etanolen derfor ikke fordamper nok.Nisse Järnet wrote: Alltid bytt med ca 500 mils intervall och allt har sett kanon ut vid demontering så att det skulle vara nåt strul med Castrol 10w60 efter 100 mil har jag svårt att tro om bilen är ordentligt mappad iaf.
Blir nok en lock-valve på oljekyl slangen i sommer, så jeg kan stenge den, dra opp tempen til 100¤ og la den fordampe skikkelig før jeg åpner kjølingen igjen.
Kommer til å kjøre en oljeskift slik som i fjor for å kunne gjøre en enkelt sammenligning av castrol og agip.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Finns ju mycket diskussioner kring det här om det går att "koka" bort etanolen i oljan eller ej, någon som verkligen har koll på detta?
Går det att få bort all eller delar av spriten i oljan om man håller den tillräckligt varm länge nog?
Går det att få bort all eller delar av spriten i oljan om man håller den tillräckligt varm länge nog?
Jeg kan ihvertfall tømme flere deciliter med sprit fra catchtanken til vevhusventilasjon etter 50-60 mil kjøring, så det er jo klart at en hel del fordamper.
Hørt rykter om at etanolen fordamper ved ca 80 grader (?) og da fordamper den vel fra oljen også vil jeg tro. Fargestoffet virker ikke som fordamper, for oljen bli rød og spriten blank
Hørt rykter om at etanolen fordamper ved ca 80 grader (?) og da fordamper den vel fra oljen også vil jeg tro. Fargestoffet virker ikke som fordamper, for oljen bli rød og spriten blank

-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Ja det stämmer , mineral är helt rätt .Dawe_A wrote:johansen wrote:OJOJ vilken intressant fråga , såg att några pratade om Usa oljor ( pennzoil mm ) KOLLA NOGA på förpackningstorleken , är det 1 L och 5 L så är det inte från Usa .
Lycka till!!!!
är det kendalls mineral olja du menar? De har väl ingen fullsyntet på 20w50?
Har även referenser som tex cyklon robban , men detta är ju en jungel och alla har ju lite rätt.....ler.....
Mvh frank
Tjena jag kör motul 300v 15-50. Mitt oljetryck på tomgång kall ligger på 6-7 och på tomgång varm ca 1.5 går det att få jämnare tryck med annan olja eller är det godkänt?
E36 328 M50 Turbo
Garaget Sida
http://www.garaget.org/?car=120288" onclick="window.open(this.href);return false;
PPF Sida
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=38843" onclick="window.open(this.href);return false;
Garaget Sida
http://www.garaget.org/?car=120288" onclick="window.open(this.href);return false;
PPF Sida
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=38843" onclick="window.open(this.href);return false;
Tycker det låter som perfekt oljetryck. Kanske lite högt när kall men inte skadligt.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- bmw_fredde
Jag kör penzoil mineral i m3 turbon! funkar kallas!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Kör du 15/50 då? Den är fin i M20 motorern, spar riktigt bra på kammarna, alltid SOPRENA när vi byter trågpackningar på dom, inte minsta missfärgning, verkar va hallontårta.
Jag kör helsynteten i alla mina bilar, Evon också, aldrig haft missljud i nån, eller jo, i Cabben när jag köpte den, men den va de Kastull Magnatec i, bytte till Pennzoil å va hände... Eller kanske dumt å skriva för då är man lögnare igen
KNÄPPTYST.
Jag kör helsynteten i alla mina bilar, Evon också, aldrig haft missljud i nån, eller jo, i Cabben när jag köpte den, men den va de Kastull Magnatec i, bytte till Pennzoil å va hände... Eller kanske dumt å skriva för då är man lögnare igen

KNÄPPTYST.
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad