Gottfrids Volvo 240 -89 M50 bygge. Turbobygge påbörjat.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Gottfrids Volvo 240 M50 bygge, samt övriga garage projek
bajsen va grym.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Re: Gottfrids Volvo 240 M50 bygge, samt övriga garage projek
Kul att någon gillar den
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
Re: Gottfrids Volvo 240 M50 bygge, samt övriga garage projek
Hur går det med Bajsen då?
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
Re: Gottfrids Volvo 240 M50 bygge, samt övriga garage projek
Nästan ett helt år sedan update här. Kanske dags för en?
Ja vad har hänt sedan sist då? Vi kan väl börja med vad som hände med bajsen.
Fick fart på bilen och körde en del roliga mil. Snön kom och det blev isåka med den. Måste säg att det var bra mycket roligare än vad man kan tro med en så gammal bil och 70hk. Tack vare variomaticen så hade man ju konstant hjulspinn och lika drivning på bägge bakhjulen, precis som diffat. Man kunde hålla härliga ställ med go kontroll faktiskt.
Allt var frid och fröjd och många timmar spenderades på isen. Sen när ja skulle köra av isen så missbedömde ja dock tyvärr fästet utanför den uppkörda banan och det bar sig så illa att ja gled rakt istället för dit ja styrde på avfarten. Lyckades träffa den enda fastfrusna stubben i hela sjön som gömde sig bakom en vassrugg.
Stubben tryckte in hela fronten och kylaren in i motorn och remskivan. Så det blev bogsering hem med svansen mellan benen.
Hade så dåligt samvete sen för att ja kört sönder en så fin bil så ja sålde den sen till en kompis som i sin tur sålde vidare den till en riktig entusiast.
Så vad har hänt med 240:in då? Jo ja fick fart på den och reggade den. Regbesiktningen gick bra, men ja gjorde även en vanlig besiktning i samma veva och då fick ja en 2:a på för hög HC. Efter lite service med oljebyte, nya stift och en riktig varmkörning innan efterkontrollen så var det inga problem med HCn längre och bilen gick igenom med blankt papper.
Har kört hela sommaren med bilen och den har fungerat bra förutom att lamellerna måste bytas för dom börjar bli dåliga.
Slänger upp lite bilder på sånt som gjorts under sommaren med bilen.
Fick bli biltransport till jobbet så ja kunde bygga avgassystem innan regbes.
Bygger besiktningssystem ala dimension sugrör. Bmwns originalsystem ihopskarvat med nytt volvo originalsystem.
Den hördes inte att den satt en motor i bilen kan ja lova. Blev riktigt tyst och tråkigt. Men inför regbes var det ju nödvändigt.
Står och väntar på att få komma in på regbes. Brorsan är med som följebil.
Efter avslutat regbes. så påbörjades lite uppfräshning av bilen. Blev nya bromsok runt om. Nya stötdämpare runt om. Nya bussningar överallt, i framvagn och bakvagn. Nya sänkfjädrar bak. Bytte bakaxel till en renoverad och i med en Aussie locker.
Byggde egna coils fram.
Fick tag i ett par volvo originalspacers bak.
Saknades långa hjulbultar till satsen dock, men dom hade otroligt nog en sats hemma på volvo i örebro.
Blev kanonfint med spacers på.
Före spacermontering höger bak.
vs. efter spacermontering vänster bak.
Köpte nya baklampor med vita blinkers. Mycket snyggare än original tycker jag. Tog även bort bakre ljuddämparen och drog ut rören i mitten. Funderar dock på att gömma avgaspiporna helt istället.
Och sist men inte minst så har en turbo införskaffats. Istället för en colaburk eller tändsticksask som jämförelse så får sambon agera som storleksreferens.
Här passar den bra.
Tror det blir lagomt med plats faktiskt.
Så långt har ja kommit i dagens läge. Nu är bilen avställd inför vintern och pengar sparas för att ha råd att köpa mer saker till turbobygget.
Får väl se om det tar 1 år till innan nästa update nu
Ja vad har hänt sedan sist då? Vi kan väl börja med vad som hände med bajsen.
Fick fart på bilen och körde en del roliga mil. Snön kom och det blev isåka med den. Måste säg att det var bra mycket roligare än vad man kan tro med en så gammal bil och 70hk. Tack vare variomaticen så hade man ju konstant hjulspinn och lika drivning på bägge bakhjulen, precis som diffat. Man kunde hålla härliga ställ med go kontroll faktiskt.
Allt var frid och fröjd och många timmar spenderades på isen. Sen när ja skulle köra av isen så missbedömde ja dock tyvärr fästet utanför den uppkörda banan och det bar sig så illa att ja gled rakt istället för dit ja styrde på avfarten. Lyckades träffa den enda fastfrusna stubben i hela sjön som gömde sig bakom en vassrugg.
Stubben tryckte in hela fronten och kylaren in i motorn och remskivan. Så det blev bogsering hem med svansen mellan benen.
Hade så dåligt samvete sen för att ja kört sönder en så fin bil så ja sålde den sen till en kompis som i sin tur sålde vidare den till en riktig entusiast.
Så vad har hänt med 240:in då? Jo ja fick fart på den och reggade den. Regbesiktningen gick bra, men ja gjorde även en vanlig besiktning i samma veva och då fick ja en 2:a på för hög HC. Efter lite service med oljebyte, nya stift och en riktig varmkörning innan efterkontrollen så var det inga problem med HCn längre och bilen gick igenom med blankt papper.
Har kört hela sommaren med bilen och den har fungerat bra förutom att lamellerna måste bytas för dom börjar bli dåliga.
Slänger upp lite bilder på sånt som gjorts under sommaren med bilen.
Fick bli biltransport till jobbet så ja kunde bygga avgassystem innan regbes.
Bygger besiktningssystem ala dimension sugrör. Bmwns originalsystem ihopskarvat med nytt volvo originalsystem.
Den hördes inte att den satt en motor i bilen kan ja lova. Blev riktigt tyst och tråkigt. Men inför regbes var det ju nödvändigt.
Står och väntar på att få komma in på regbes. Brorsan är med som följebil.
Efter avslutat regbes. så påbörjades lite uppfräshning av bilen. Blev nya bromsok runt om. Nya stötdämpare runt om. Nya bussningar överallt, i framvagn och bakvagn. Nya sänkfjädrar bak. Bytte bakaxel till en renoverad och i med en Aussie locker.
Byggde egna coils fram.
Fick tag i ett par volvo originalspacers bak.
Saknades långa hjulbultar till satsen dock, men dom hade otroligt nog en sats hemma på volvo i örebro.
Blev kanonfint med spacers på.
Före spacermontering höger bak.
vs. efter spacermontering vänster bak.
Köpte nya baklampor med vita blinkers. Mycket snyggare än original tycker jag. Tog även bort bakre ljuddämparen och drog ut rören i mitten. Funderar dock på att gömma avgaspiporna helt istället.
Och sist men inte minst så har en turbo införskaffats. Istället för en colaburk eller tändsticksask som jämförelse så får sambon agera som storleksreferens.
Här passar den bra.
Tror det blir lagomt med plats faktiskt.
Så långt har ja kommit i dagens läge. Nu är bilen avställd inför vintern och pengar sparas för att ha råd att köpa mer saker till turbobygget.
Får väl se om det tar 1 år till innan nästa update nu
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
Re: Gottfrids Volvo 240 -89 M50 bygge. Turbobygge påbörjat.
Kul att se lite fler volvo med bmw turbo snurror!
Tänkte lite på dina coilovers, vart köpte du delarna och vilka fjädrar använde du?
Kika gärna in mitt projekt också, volvo 940 med m50turbo
Mvh//
Tänkte lite på dina coilovers, vart köpte du delarna och vilka fjädrar använde du?
Kika gärna in mitt projekt också, volvo 940 med m50turbo
Mvh//
-
- Posts: 651
- Joined: 13 Jan 2008, 00:42
- Location: Skövde
Re: Gottfrids Volvo 240 -89 M50 bygge. Turbobygge påbörjat.
Kul projekt, går den gött med sugm50 också?
E61 535D m-sport touring
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i
Re: Gottfrids Volvo 240 -89 M50 bygge. Turbobygge påbörjat.
Kaxxen: Ja har allt följt ditt projekt
Ja köpte satsen på rallyshop.se
Då får man välja fjäder själv och längd på den. Det finns en uppsjö av olika modeller att välja på.
Minns inte exakt i skrivande stund vilken hårdhet ja valde, men har för mig det var 700lbs på fjädrarna. Med facit i hand skulle ja nog valt lite hårdare för mer aktiv körning. Men för vanlig gatåka så funkar dom bra.
alpinabiturbo: Ja den går ju bättre än orginal iaf. Men eftersom ja aldrig renoverade motorn innan ja stoppade ner den så saknas det nog ett par hästar.
Lamellerna började slira på 4:an nästan direkt ja började köra med den efter reggen. Men orkade inte bry mig då eftersom bara ville ut och köra den lilla stund som var kvar av sommaren.
Har skaffat M20 svänghjul och ska köpa 618 tryckplatta och sätta dit, sen blir den säkert roligare att köra.
Ja köpte satsen på rallyshop.se
Då får man välja fjäder själv och längd på den. Det finns en uppsjö av olika modeller att välja på.
Minns inte exakt i skrivande stund vilken hårdhet ja valde, men har för mig det var 700lbs på fjädrarna. Med facit i hand skulle ja nog valt lite hårdare för mer aktiv körning. Men för vanlig gatåka så funkar dom bra.
alpinabiturbo: Ja den går ju bättre än orginal iaf. Men eftersom ja aldrig renoverade motorn innan ja stoppade ner den så saknas det nog ett par hästar.
Lamellerna började slira på 4:an nästan direkt ja började köra med den efter reggen. Men orkade inte bry mig då eftersom bara ville ut och köra den lilla stund som var kvar av sommaren.
Har skaffat M20 svänghjul och ska köpa 618 tryckplatta och sätta dit, sen blir den säkert roligare att köra.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
Re: Gottfrids Volvo 240 -89 M50 bygge. Turbobygge påbörjat.
Hur går de för dej??
Re: Gottfrids Volvo 240 -89 M50 bygge. Turbobygge påbörjat.
Vilken liten tjej du måste ha
Re: Gottfrids Volvo 240 -89 M50 bygge. Turbobygge påbörjat.
Hehe, ja tjejen är av modellen xs
Jag har grejat lite men har mest letat garage nu under vintern, då det gamla inte höll måttet längre. Gick inte värma upp skiten då det är en stor industrilokal. Hade varit som att tända en tändsticka i en gympasal utan tak i 20 minus och hoppas det skulle värma. Sen fungerade inte elen längre efter att det brann i ett elskåp i somras. Dessutom låg det 5 mil tur och retur hemifrån.
Så ja tröttnade och börja leta nytt. Har hittat ett i stan där ja bor nu så ja får flytta in i mitten av april.
Bara ja har kommit till rätta ska ja ta tag i projektet igen.
Jag har grejat lite men har mest letat garage nu under vintern, då det gamla inte höll måttet längre. Gick inte värma upp skiten då det är en stor industrilokal. Hade varit som att tända en tändsticka i en gympasal utan tak i 20 minus och hoppas det skulle värma. Sen fungerade inte elen längre efter att det brann i ett elskåp i somras. Dessutom låg det 5 mil tur och retur hemifrån.
Så ja tröttnade och börja leta nytt. Har hittat ett i stan där ja bor nu så ja får flytta in i mitten av april.
Bara ja har kommit till rätta ska ja ta tag i projektet igen.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"