E30 - höja länkarmsinfästning i bakvagn
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
E30 - höja länkarmsinfästning i bakvagn
Är det någon som vet hur mycket man kan höja länkarmsinfästningen (bygga på befintliga fästen på höjden) bak på E30:n utan att det tar i kaross/tank och liknande? Ska sänka bilen (antingen 40/40 eller 60/40) och vill undvika onödigt slitage som konstiga hjulvinklar bak medför. Skulle vilja höja infästningen i alla fall 15mm eller mer om det är möjligt och kanske även flytta fram inre fästet något för att få bort lite toe in. Någon som testat liknande manöver? Justerbara länkarmar med länkhuvuden eller justerbara bussningar är inte ett alternativ.
- Nemesis_turbo
Re: E30 - höja länkarmsinfästning i bakvagn
vad sägs om ppfs ljusterkit?
Kommer inte in i webshopen just nu men jag antar att du menar fästena med "ovala" hål? Det skulle kunna vara ett alternativ men allra helst skulle jag vilja ha fast fästen. Känns som det finns risk för konstiga brytningar/onödigt slitage på grund av att hålen/infästningarna inte linjerar fullt ut.
- martin.wangerud
Köp kittet av Ppf! Tänk om du svetsar nya stumma fästen.. Och monterar allt. Sen visar det sig att det att du måste ta ner allt. När du istället kan skruva in den.
- http://www.garaget.org/?car=164406
Martin
Kontakt: 070-444 01 66
- M20 Plågad av hx40
- http://www.garaget.org/?car=164406
Jag har två balkar, en på bilen och bredvid, så för den sakens skulle är det ingen större fara om det blir fel. Justeringskitet är inte uteslutet men jag tycker fortfarande bättre om att ha fasta fästen. De sitter ju där de sitter av en anledning. Och sänker jag bilen så vill jag bara kompensera så mycket som går, egentligen bara bara höja infästningen motsvarande vilket förmodligen inte går p.g.a. platsbrist, utan att frångå originalinställningarna. Det jag spontant kan känna med justeringskit är att du kan ställa in den så att det står bra när du står stilla, men hur beter sig hjulen när det börjar svänga? Spontant känns det som man kan få väldigt konstiga fenomen då.
Med ppf's kit är ju bultskallen excentrisk, det är den som gör själva justeringen i brickan, så det är ingenting som kan "glida" i det ovala hålet. Det skall va om bulten inte är dragen då isåfall så den snurrar sig.
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Jag höjde 9 eller om det var 10mm och fick snudd på negativ camber. Detta med justeringsbrickor, för att kunna fin justera.
Så 8mm kanske kan vara lagomt om man ska gissa.
Så 8mm kanske kan vara lagomt om man ska gissa.
ppf kittet använder lika bultar som håller m5 bärarmarna så det är nog inte dom som ger sig först utan svetsen isf...
funkar det på en tung m5a så funkar det på en lätt e30...
har själv detta kitt och är klockrent!
funkar det på en tung m5a så funkar det på en lätt e30...
har själv detta kitt och är klockrent!
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121