Fått jobb i Norge :D
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Zwofurti wrote:Äh.. jag tjänar nästan lika bra i sverige..=)
har 168 kr/h..
+ 42 :- em ob
+ 63:- natt ob
+ 82:- helg ob.
Går Förmiddag, natt, ledig, em, ledig.
12 timmars skift på helgen.. aldrig fått under under 20.
Rätt komiskt med tanke på att jag gått fordons..=)
Vad jobbar du med?
Har inte ens i närheten av din lön :/
Jocke wrote:stensth wrote:Jocke wrote:du vet alla alla bemanningsföretag i norge har en maximun lön på 129,34 nok/timme det är risigt
och de är inte så mkt dyrare i norge alltså, hyran är väll de ända men de är inte dag och natt, nån tusenlapp typ, fast jag har ju typ dubbel lön mot i sverige så de är ju värt
Vart har du fått den infon från?
När jag jobbade för Manpower i Norge så hade jag 146nkr per timme!
Enligt avtalen de har,
Man under 55år, svensk medborgare, tillfälligt jobb i norge (högst 3år)
129,34nok/timme
Jag jobbade för manpower i våras jag med, men jag kan ju ha fel
Kanske är skillnad på vad för typ av jobb det är?
Ja hade 123nkr dagskift och 146nkr eftermiddagsskift... Via Manpower, men nu har jag bytt arbetsgivare och gör samma jobb för 160nkr/h dag som eftermiddag!
Jocke wrote:stensth wrote:Jocke wrote:du vet alla alla bemanningsföretag i norge har en maximun lön på 129,34 nok/timme det är risigt
och de är inte så mkt dyrare i norge alltså, hyran är väll de ända men de är inte dag och natt, nån tusenlapp typ, fast jag har ju typ dubbel lön mot i sverige så de är ju värt
Vart har du fått den infon från?
När jag jobbade för Manpower i Norge så hade jag 146nkr per timme!
Enligt avtalen de har,
Man under 55år, svensk medborgare, tillfälligt jobb i norge (högst 3år)
129,34nok/timme
Jag jobbade för manpower i våras jag med, men jag kan ju ha fel
Kanske är skillnad på vad för typ av jobb det är?
Ja hade 123nkr dagskift och 146nkr eftermiddagsskift... Via Manpower, men nu har jag bytt arbetsgivare och gör samma jobb för 160nkr/h dag som eftermiddag!
Brox wrote:Har hört nåt om att man kan "gästarbeta" o endast betala 7% skatt eller nåt liknande.. någon som har lite mer info om det?
Hur ska man gå tillväga för att undvika så mycke skatt som möjligt?
Ja det kan man göra, men då får man bara tjäna en viss summa pengar. Sen så måste man skatta som vanligt. Bättre att skatta som vanligt i Norge och sen dra av på deklarationen pga att dom har väldigt höga räntor på pengarna som du har innnestående...=)
St3v3 wrote:Zwofurti wrote:Äh.. jag tjänar nästan lika bra i sverige..=)
har 168 kr/h..
+ 42 :- em ob
+ 63:- natt ob
+ 82:- helg ob.
Går Förmiddag, natt, ledig, em, ledig.
12 timmars skift på helgen.. aldrig fått under under 20.
Rätt komiskt med tanke på att jag gått fordons..=)
Vad jobbar du med?
Har inte ens i närheten av din lön :/
Jobbar som flödesoperatör i LKAB..
På vatten och berguppfordringen.
:/[/quote]
På vatten och berguppfordringen.[/quote]
Mmm, men då får du jobba och bo i lapphellvetet också
Är där och jobbar jag också, mk3... nu känns det ju ännu sämre att åka upp när det är mkt snö så man vill köra skoter ännu mera. Men där uppe har man ju ingen och när man kommer hem är det barmark istället.
Är där och jobbar jag också, mk3... nu känns det ju ännu sämre att åka upp när det är mkt snö så man vill köra skoter ännu mera. Men där uppe har man ju ingen och när man kommer hem är det barmark istället.
Mitsubishi EVO III projekt
erikkihl wrote:Brox wrote:Har hört nåt om att man kan "gästarbeta" o endast betala 7% skatt eller nåt liknande.. någon som har lite mer info om det?
Hur ska man gå tillväga för att undvika så mycke skatt som möjligt?
Ja det kan man göra, men då får man bara tjäna en viss summa pengar. Sen så måste man skatta som vanligt. Bättre att skatta som vanligt i Norge och sen dra av på deklarationen pga att dom har väldigt höga räntor på pengarna som du har innnestående...=)
okej.. vet du hur mycke man får tjäna ifall man gästarbetar?
Berätta lite mer om de där med ränta förstår inte riktigt Och vad ska man skriva i deklarationen?
stensth wrote:Brox wrote:vad jobbade du med nu och när du var anställd genom bemanning?
Frågar du mig?
Ja jobbade för Manpower så sent som i oktober i år och började i Mars i år.
Jobbar på ett lager 2 mil söder om Oslo
Japp det var dig jag frågade... är du på samma arbetsplats eller är det någonannanstans.. skulle vilja veta lite hur man ska bäst gå tillväga ifall man vill bli anställd av företaget som man har blivit utskickad till utav manpower...
fredrick wrote::/
Är där och jobbar jag också, mk3... nu känns det ju ännu sämre att åka upp när det är mkt snö så man vill köra skoter ännu mera. Men där uppe har man ju ingen och när man kommer hem är det barmark istället.[/quote]
Aha.=)
Vintern här uppe är ju grym, ska tjacka en evo IX nästa höst + ny skoter.
Jag skulle aldrig flytta härifrån iaf fina vintrar =)
Mer fyrhjulsställ och skidres åt folket hehe!
Brox wrote:stensth wrote:Brox wrote:vad jobbade du med nu och när du var anställd genom bemanning?
Frågar du mig?
Ja jobbade för Manpower så sent som i oktober i år och började i Mars i år.
Jobbar på ett lager 2 mil söder om Oslo
Japp det var dig jag frågade... är du på samma arbetsplats eller är det någonannanstans.. skulle vilja veta lite hur man ska bäst gå tillväga ifall man vill bli anställd av företaget som man har blivit utskickad till utav manpower...
Är på samma ställe... Frågade personalchefen bara... Svårare än så var det inte.. Dock tog det 2 månader längre än vad han sa till mig, för det att jag pajade mitt ena knä när jag hoppade från 18 meter när jag var på Forsränning och Juving uppe i Shoa.
Han ville inte anställa en som kunde vålla kostnader för företaget så jag fick fortsätta via Manpower ett litet tag till.
Så det är bara att fråga, du kan inte få annat än ett nej ju!
Zwofurti wrote:fredrick wrote::/
På vatten och berguppfordringen.
Är där och jobbar jag också, mk3... nu känns det ju ännu sämre att åka upp när det är mkt snö så man vill köra skoter ännu mera. Men där uppe har man ju ingen och när man kommer hem är det barmark istället.[/quote]
Aha.=)
Vintern här uppe är ju grym, ska tjacka en evo IX nästa höst + ny skoter.
Jag skulle aldrig flytta härifrån iaf fina vintrar =)
Mer fyrhjulsställ och skidres åt folket hehe![/quote]
Ja det är fint det! Snart är det mörkt dygnet runt där uppe också
Mitsubishi EVO III projekt