BMW 340im m60b40 Vortech E30

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

jonashelin
Posts: 147
Joined: 25 May 2011, 16:55
Location: Malmberget

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by jonashelin »

ButterflyRacing wrote:
jonashelin wrote:
BmWkrille wrote:Jag förstår vad du menar, som du visar är ju hur det är org. Många har gjort som jag också och uppenbarligen fungerar det också

jag kör själv med liknande stag dock är den mycket fulare då den är gjord i fyrkantsprofil, men jag förstår då inte varför det skulle vara en dålig lösning, det är ju rätt onödigt att göra det komplicerat för sig och bevisligen funkar denna lösning.


Om du kan ta tag i ratten...och trycka så hårt på pedalen...så pedalen böjer sig först...så kan jag acseptera den lösningen.
Annars är den bara dum.
Att andra gjort så förut, betyder inte att det är bra.

sant, men den jag har sviktar då inte en mm och jag kan garantera att den håller.
är är en bild på hur min ser ut.
Image
http://www.Garaget.org/Deora" onclick="window.open(this.href);return false;

Chevrolet Monte Carlo -71

Bmw e36 328 Coupé Kompressor -95 (Såld)
Bmw e30 340 V8 M60b40 6vxl Touring -89 (Såld)
Bmw e30 335 M30B34 Coupé -88 (Såld)
Mercedes w201 190 2,3 Turbo -89 (Såld)
User avatar
Jonis
Posts: 1247
Joined: 17 Aug 2007, 00:47
Location: ALE Kommun (GBG)

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by Jonis »

Har liknande i min bil med å fått sagt till mig att åtgärda detta..
Men uppenbarligen har flera av er samma eller liknande konstruktion!
Får se vem av oss som kör sönder först :D
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263

http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj :)
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by ButterflyRacing »

Jonis wrote:Har liknande i min bil med å fått sagt till mig att åtgärda detta..
Men uppenbarligen har flera av er samma eller liknande konstruktion!


Det är det här som är nackdelen med internet. Dåliga lösningar kopieras, utan eftertanke.


Jonis wrote:Får se vem av oss som kör sönder först :D



Jag hoppas det inte är gatbilar vi pratar om....så det ska behövas att någon oskyldig familj dödas...innan man fattar allvaret.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Andreas76
Posts: 18
Joined: 07 Apr 2011, 06:59
Location: Avesta

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by Andreas76 »

Bygg så att ni inte har tryckande funktion på stagen utan en dragande, inget som böjer sig då.
Allt går med god grundgas.......
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by BmWkrille »

ButterflyRacing wrote:
Jonis wrote:Har liknande i min bil med å fått sagt till mig att åtgärda detta..
Men uppenbarligen har flera av er samma eller liknande konstruktion!


Det är det här som är nackdelen med internet. Dåliga lösningar kopieras, utan eftertanke.


Jonis wrote:Får se vem av oss som kör sönder först :D



Jag hoppas det inte är gatbilar vi pratar om....så det ska behövas att någon oskyldig familj dödas...innan man fattar allvaret.


Men herregud, nu får väl farbrorn lugna ner sig lite. Vart skall den ta vägen? hur mycket skall den svikta för att bromsen inte skall ta alls? då skall den antagligen vara halvägs in i topplocket eller ute i hjulhuset.
Allt kan hända i en bil, och risken att man tex skjuter en bromsslang helt plötsligt är mycket större än att våra lösningar slutar fungera
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by ButterflyRacing »

BmWkrille wrote:
ButterflyRacing wrote:
Jonis wrote:Har liknande i min bil med å fått sagt till mig att åtgärda detta..
Men uppenbarligen har flera av er samma eller liknande konstruktion!


Det är det här som är nackdelen med internet. Dåliga lösningar kopieras, utan eftertanke.


Jonis wrote:Får se vem av oss som kör sönder först :D



Jag hoppas det inte är gatbilar vi pratar om....så det ska behövas att någon oskyldig familj dödas...innan man fattar allvaret.


Men herregud, nu får väl farbrorn lugna ner sig lite. Vart skall den ta vägen? hur mycket skall den svikta för att bromsen inte skall ta alls? då skall den antagligen vara halvägs in i topplocket eller ute i hjulhuset.
Allt kan hända i en bil, och risken att man tex skjuter en bromsslang helt plötsligt är mycket större än att våra lösningar slutar fungera


Efter alla bilar jag byggt...och alla dåliga lösningar jag sett...så tycker jag det är min skyldighet att säga till när jag ser något dåligt.

Men om du sedan väljer att inte lyssna och åka med för lite säkerhetsmarginal...så är det upp till dej. Men det betyder ju inte att jag kan kritiseras för att framföra en varning.

Man kör inte i trafik med underdimensionerade delar till bromsarna, det hör till vanligt folkvett.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by markus »

Ja vad som hällst kan gå sönder på en bil men det sista som ska kunna gå sönder eller vakla är bromsarna. Ett par extra minuter och några kronor extra får man kosta på sig när det kommer till bromsarna så man är säker till 200% på att det ska hålla ihop.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Re: BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by E34 RRT »

kan man inte kasta in ett pedalställ? eller är det för mycket jobb??
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

BMW 340im m60b40 -87 E30

Post by BmWkrille »

Dags för en liten update här också kanske då det händer en del :)
Bilen gick hårt och länge hela 2012! Gjorde 12.75 på strippen, vilket jag tycker är hyffsat för en sugmaskin. Så m60 i e30 har man otroligt kul med!
http://www.youtube.com/watch?v=YqBLjvfswrg

Och jag kan med glädje meddela butterflyracing att jag har inte kört ihjäl en enda familj faktiskt :) har därimot fått byta bromspedal då jag krökte den vid ett bromstest så bromsljuskontakten låg inte an längre. Så bromsarna fungerar!!!


Bestämde mig för att byta ut e38 brembo oken då jag hade problem att få in hjul, så det blev 540 ok istället

Image

Gött att man slipper använda 4cm spacer, och så får man in sina brock i hjulhusen :)

Image


Har fått hem c-stolpe och bak-lucka som har kolfiber draperats (vinyl)

Image
Image

Bakruta, list över stolpen och gångjärn till bakluckan skall nu beställas

Har även kommit över ett kompressorkit från ess-tuning. En vortech snurra som skall ge mig några extra pollar i sommar :)

Image




Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: BMW 340im m60b40 Vortech E30

Post by TreLingon »

Fint :)
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: BMW 340im m60b40 Vortech E30

Post by Andy_b »

Kommer bli fint detta
pm om det är nått
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

BMW 340im m60b40 Vortech E30

Post by BmWkrille »

Då har jag kommit en bit till.
C-stolpe och bakre delar börjar ta plats.
En kartong med lister, gångjärn mm togs hem. Fan gångjärnen var ju billiga 1200kr styck :/

Image

Image

Har också börjat montera kompressorkittet

Image

Image

Image

Men det lär bli lite halvlugnt med skruva nu ett tag, då jag och frun bakat fram en liten Collin :)
Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Re: BMW 340im m60b40 Vortech E30

Post by Anderss50 »

Grattis som fan igen!!!!! :)
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

BMW 340im m60b40 Vortech E30

Post by BmWkrille »

Tack som fan anders :)

Nu börjar det fyllas upp bra i maskinrummet

Image



Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
spetsen
Posts: 366
Joined: 27 Mar 2011, 11:57
Location: ORSA

Re: BMW 340im m60b40 Vortech E30

Post by spetsen »

Ös på så man får se och höra hur ekipaget rör på sig :D
Kör du med xpipe avgas?:)
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

BMW 340im m60b40 Vortech E30

Post by BmWkrille »

Jodå :) kör med två x-rör, ett efter racekattarna och ett är inbyggt i dämparn bak (ombyggt till iår)


Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

BMW 340im m60b40 Vortech E30

Post by BmWkrille »

Här har det byggts om lite grenrör :)

Image

Image

Image

Image




Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Post Reply