Det finns bra besiktningsmän trots allt :P

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Synthetic

Det finns bra besiktningsmän trots allt :P

Post by Synthetic »

Skulle rulla bilfan genom besiktning i måndags (efter att ha kört med körförbud sen i Maj). Tyckte det var dags nu när böterna blivit löjligt dyra för att köra med körförbud.

Aja, back to the story.
I måndags rullade jag genom bes mest för att ta reda på hur mycket som gått åt helvete sen senaste bes (oktober förra året).

Jag rullar in och stänger av bilen, besiktningsmannen kollar varningstriangeln och bilbältena.

Dags för att kolla avgasvärdet, mätinstrumentet gav inget utslag.
AVGASLÄCKAGE!
2 gubbar kollar ner vid mitt grenrör och konstaterar avgasläckage medans en tredje (typ praktikant) sitter i bilen gasar.
Då brast en kylarslang och det vart en fin liten fontän och två sura gubbar framför min bil.
Jag frågar om jag får sno lite eltejp så jag kan köra hem utan att grisa ner allt under huven sen. Fick en rulle, som jag nyttjade väl. Tror att halva rullen gick åt för att täta ett hål på 2-3mm :P

Sen när han ska köra fram och kolla bromsarna, ja då hade mitt batteri dött. Efter 10min får dom tag i en starthjälp och får igång bilen, bromsarna kollas. Handbromsen trodde jag skulle få underkänt, då den bara tar på ena bakhjulet. Vettefan vad som hänt, men hela konsollen är 3cm längre bak nu, och fästena är fasta (dvs. går inte att justera konsollen fram eller bak).
Men det sa gubben ingenting om.

Efter det var det dags att köra bilen till lyften.
Han kör upp lyften och kollar under bilen, klagar lite på min slang till slavkopplingcylindern som hänger. Jag gräver fram en kattstrypare från baksätet och drar fast den lite snabbt, gubben bara kollade på stora ögon med mig med en blick som sa 'sådär får du juh inte göra!'.

Sen ska han ut och provköra, gissa om batteriet fortfarande var dött? :P
Han tjavade iväg efter starthjälpen igen, sen drog han iväg och glömde smälla igen huven.

Han kommer in igen och sa att den gick juh annars väldigt bra, trots kylarslangen, dåligt batteri och avgasläckage.
Fick 7 dagar på mig att hinna på efterkontroll! Endast efterkontroll utan tidsbokning på Tisdagar och Torsdagar. Med andra ord, max 3 dagar på mig att fixa bilen.

Jag tackade för mig och åkte hem.

Kollade runt i garaget efter saker att fixa avgasläckaget med. (Klockan var kring 4-snåret). Hittade två burkar med ljuddämparpasta och en packning.
Monterade ner rören som går från grenröret och märker att min fläns har spruckit upp och därmed det härliga avgasläckaget.

Sätter dit min nya packning och drar fast flänsen. Kletar dit två burkar ljuddämparpasta (runt flänsen, runt rören i flänsen, runt grenröret, ja överallt det kan tänkas läcka).

I tisdags tänkte jag köra efterkontrollen, men jag somnade framför tv'n och fick ta den idag istället.

Det var fortfarande lite avgasläckage, så jag åkte förbi AutoExperten och hämtade en burk ljuddämparpasta till (burkarna hemma tog slut).
Kletade på det medans allting fortfarande var HETT, brände fingrarna 511 gånger och pastan ville inte riktigt fastna när grenröret var HETT. Men jag hade bara 20min på mig att fixa läckan innan den 'fria efterkontrollen' stängde (14.50 - 16.50 på tis och tors).

Sen bar det av mot besiktningen (200 meter bort).
Rullar in och stannar framför rullarna där bromsarna prövas. Killen som tar emot mig känner genast igen bilen och hämtar starthjälpen.
Men den här gången startade bilen när han skulle kolla avgasvärdet. Han kollar ner under huven och ser min seriösa lagning, klagar lite och säger att det fortfarande läcker avgaser.

Men han säger att vi ska köra till lyften och kolla hur det ser ut undertill.

Vad ser vi? Jo fläsen som jag lagade med ljuddämparpasta har spruckit upp HELT, tvärs över hela flänsen :/

Besiktningsman: Du ser var det läcker va?
Jag: Jo, jag ser det :/
Besiktningsman: Den läcker fortfarande avgaser och det är skadligt både för dig och miljön!
Jag: Jamen jag har haft sen i måndags på mig att fixa bilfan, har inte hunnit beställa nya fräsha prylar juh!
Besiktningsman: Spelar ingen roll, det där är inte bra.
Jag: Men kunde du mäta avgaserna? Tänkte om jag ska kassera hela motorn eller.
Besiktningsman: Jodå, jag fick ut ett värde den här gången, så den är betydligt mycket bättre nu än senast du var hit.
Jag: Okej, men då kan du väl släppa igenom bilen så jag kan beställa saker och meka i lugn och ro?
Besiktningsman: Hmm, det får jag egentligen inte göra. Men då jag vet att du kan skruva själv och tror att du kommer fixa det här så släpper jag igenom dig. Men då måste du åtgärda det innan nästa besiktning!
Jag: Du ser väl nästa år om jag orkat fixa felet eller sålt bort bilen
Besiktningsman: Jag hoppas du behåller den, annars får du ringa åt mig så köper jag den av dig!
Jag: Hehe, jo jag kommer väl förbi här om jag vill bli av med liket innan nästa bes.

Han kör ner lyften och jag hoppar in i bilen för att köra ut den, STENDÖD... jävla batteri hör jag praktikanten muttra.
Besiktningsmannen ler brett och säger Jag och XXX (praktikantens namn som jag inte kommer ihåg) puttar ut dig. Praktikanten suckar högt och puttar på :P

Det var ett jäkla långt inlägg det här, och egentligen ganska ointressant att läsa om :P Men vadfan, det är bara skit på tv och kärringen är och tränar! :)

Slutsatsen: Det finns besiktningsmän som släpper igenom 'tonåringar' som har 'defekta bilar' och inte är omöjliga att prata med :P

Undra om man ska chansa på att besiktiga med turbo också?
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Kul läsning :D Vad var det för bil? Bild? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
makkan_nykvarn

Post by makkan_nykvarn »

måste säga att de där va riktigt rolig läsning :) ... hmm 200 meter från bilprovningen.. låter precis som i s-tälje dåra, men vi har kanske 400 meter :D
kan nås på: 0704786284
_Kalle_

Post by _Kalle_ »

haha, håller med Nisse, kul läsning:D

Jag ska besiktiga min bil imorgon...
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

_Kalle_ wrote:haha, håller med Nisse, kul läsning:D

Jag ska besiktiga min bil imorgon...
Lycka till! :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
tobbe tlrecond

Post by tobbe tlrecond »

Så du fick tillbaka tanten! och det kanske är läge för ett nytt batteri
man blir ju tokig när man inte har ström
Tobbe. L
Mob 070-5631319

7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
Synthetic

Post by Synthetic »

Nisse Järnet wrote:Kul läsning :D Vad var det för bil? Bild? :)
BMW 520 -86
Bild: http://linuxdump.com/the_late_80s.jpg
tobbe tlrecond wrote:Så du fick tillbaka tanten! och det kanske är läge för ett nytt batteri
man blir ju tokig när man inte har ström
Jodå, det löste sig ganska snabbt som tur var :P
Batteri köpte jag direkt efter bes, 950kr fattigare men det var det bästa batteriet dom hade :P
Synthetic

Post by Synthetic »

Raceaddic wrote:hhahaa fan va bra

hoppas du inte får praktikanten som bes. tekniker nästa gång :lol: :lol:
Tror inte det är nån fara, killen såg ut att vara 16-17 typ. Skolorna har väl 'praktikvecka' eller nåt skit :P

Men jag får ta det säkra före det osäkra, besikta i nån annan håla... eller fixa bilen :D
Synthetic

Post by Synthetic »

_Kalle_ wrote:Jag ska besiktiga min bil imorgon...
och hur gick det? :P
Post Reply