Glömda delar!?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Glömda delar!?
Det klantigaste eller allvarligaste ni glömt under montering av era bilar?
Själv glömde jag urtrampningslagret som jag upptäckte efter allt var monterat,
Som orsakade trasig huvudcylinder och 5 timmars backjobb!
Berätta gärna om era tankspridda tillfällen!
Re: Glömda delar!?
e30_dude wrote:Det klantigaste eller allvarligaste ni glömt under montering av era bilar?
Det här kan bli en kul tråd
Har inte gjort så mycket allvarligt, glömt skruva i oljepluggen nån gång när man böt olja i crossen. Har iof inte skruvat så mycket motorer.
David Levin
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
Skulle ur med en motor på en gammal Opel Omega på jobbet.
Hade lossat bränsleslangarna så bensin runnit ner på golvet. Skulle sen lossa kablarna till generatorn, men hade glömt ta bort batteripolerna.
Wooosch!!! Jävlar va det tog sig under bilen
Nyligen utkommen i arbetslivet och lite chockad försökte man blåsa ut elden ......
Tur man hade kvicktänkta arbetskamrater som visste vart brandsläckarna fanns innan det gick allt för illa.
Hade väl iofs gjort världen en tjänst genom att bränna upp en omega
Hade lossat bränsleslangarna så bensin runnit ner på golvet. Skulle sen lossa kablarna till generatorn, men hade glömt ta bort batteripolerna.
Wooosch!!! Jävlar va det tog sig under bilen
Nyligen utkommen i arbetslivet och lite chockad försökte man blåsa ut elden ......
Tur man hade kvicktänkta arbetskamrater som visste vart brandsläckarna fanns innan det gick allt för illa.
Hade väl iofs gjort världen en tjänst genom att bränna upp en omega
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
några bildelar har ja nog aldrig glömt montera, men hänt flera gånger att man har glömt 1 kofot lr nått liknande under huven som man sedan upptäcker 50 mil senare
-
glömde 13mm pipan på skruven när jag skruvade dit tryckplattan. satte på lådan sen var min 13mm pipa borta.
men efter lite raslande som jag undrade på va fan kunde vara så, BANG, smallt den ur gjenom et stort hål i kåpan, ups
men efter lite raslande som jag undrade på va fan kunde vara så, BANG, smallt den ur gjenom et stort hål i kåpan, ups
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Jag glömde dragskaftet på centrumbulten på remskivan på vevaxeln.
Jävlar vad det small när jag startade motorn
- ButterflyRacing
e30_dude wrote:Det klantigaste eller allvarligaste ni glömt under montering av era bilar?
Jag gjorde samma sak i sommras.
Skulle göra ett snabbbyte av låda på en 316 vi fått gratis.
Ner med den gammla lådan....och snabbt upp med en ny.
Direkt när jag lyfte upp den nya lådan...kändes något fel....så jag tog ner den på bröstat igen och kollade.
Såg inget fel, så jag lyfte upp lådan och skruvade fast allt, inkl startmotor.
När jag sedan rullade ut för att dra bultarna ovanifrån....fastnade horan på något.
Urtrampningslagret hade trillar ut...när jag kollade vad som var fel...
Sedan krånglade allt. Så istället för två timmars jobb, tog det hela dagen.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
Jag glömde inte men jag visste inte om det förrän motorn hängde i motorlyften klar att sänkas ner i bilen! stamoljekanalen hade jag inte rensat eftersom jag inte visste den fanns. bara att riva ner motorn i molekyler igen... dock jävligt glad att jag blev upplyst om detta innan jag startade nybyggd motor med spån i oljekanalerna :O
Sent from my GT-S5830 using Tapatalk
Sent from my GT-S5830 using Tapatalk
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
-
Rotorn i fördelaren på en gammal Volvo 740 Turbo jag byggt ny motor till.
Kunde inte förstå varför den inte ville tända, förrän jag gick in o städade arbetsbänken lite
Kunde inte förstå varför den inte ville tända, förrän jag gick in o städade arbetsbänken lite
Skulle prøvestarte gamle motoren med rørgatene provisorisk montert, men hadde jævlige problemer med å få den til starte..
Holdt på LENGE og ble til slutt så forbannet at jeg prøvde med startgass fra turbosiden... ingen hjelp i det.. så skrudde av trykkrøret ved spjeldet og fylte på med gass i IC røret og monterte det sammen igjen. Prøvde å starte på nytt og PANG.. røret blåste av nede ved IC'n... da oppdaget jeg at jeg hadde tettet igjen inn og utgang på intercooleren for ikke å få ting inn i den.... Motoren går visst dårlig uten luft
Holdt på LENGE og ble til slutt så forbannet at jeg prøvde med startgass fra turbosiden... ingen hjelp i det.. så skrudde av trykkrøret ved spjeldet og fylte på med gass i IC røret og monterte det sammen igjen. Prøvde å starte på nytt og PANG.. røret blåste av nede ved IC'n... da oppdaget jeg at jeg hadde tettet igjen inn og utgang på intercooleren for ikke å få ting inn i den.... Motoren går visst dårlig uten luft
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Ryding wrote:Jag glömde dragskaftet på centrumbulten på remskivan på vevaxeln.
+1 Undrade varför jag lagt spärrskaftet på uppfarten
- e30mattias
salis wrote:Ryding wrote:Jag glömde dragskaftet på centrumbulten på remskivan på vevaxeln.
+2!
Annars har jag faktiskt inte råkat ut för nåt, iaf inte glömde delar. Men iaf en gång gick det dåligt, kom in en bil till verkstan som skulle ha bytt olja i automatväxellådan, upp med bilen , under med oljefatet, "vaar har vi pluggen här nu då, ah där!"... "pluggen" va en 5cm lång järnstav med kulor och fjädrar på.. Fy fasiken va de blev till jobb..
Sista gången jag byter olja i en växellåda utan att vara 100% säker att man är på rätt plugg iaf!
MVH. Mattias
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.
Bilmekaniker till vardag.
Bygger M20 Turbo.
Nisvo Motorsport
When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Bilmekaniker till vardag.
Bygger M20 Turbo.
Nisvo Motorsport
When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
e30mattias wrote:salis wrote:Ryding wrote:Jag glömde dragskaftet på centrumbulten på remskivan på vevaxeln.
+2!
MVH. Mattias
Mee too
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Är det bara 12st som har klantat sig med bilen nån gång? Eller bara dom som vågar erkänna sina misstag! ;)
Nollställde bottendelen 30 grader fel när jag skulle ställa in kammarna. Blev 2 krökta ventiler =)
Måns Alm
mans.alm@live.se
mans.alm@live.se
e30_dude wrote:Är det bara 12st som har klantat sig med bilen nån gång? Eller bara dom som vågar erkänna sina misstag! ;)
Jag har väldigt dåligt minne ;)
När jag var ung och ivrig (1998) så hade jag monterat e34stolar i e28, och det gick bara att skruva dem baktill (fram sitter det hakar på e34, skruvar på e28)
Under första provturen för att se om det funkar gav jag full gas. Hade glömt att stolarna itne satt fast fram, och ratten hade jag inte spänt fast. Vid full gas på tvåans växel vek sig stolen bakåt och jag satt med blicken i inneraket och ratten i näven och försökte förstå vad det var som hände. Att få ner stolen var lättare sagt än gjort, då jag inte kom åt bromsen.
Som tur var hände inget, och jag lyckades parera på ratten på rattstången igen.
En annan gång hade jag inte fått dit oljelocket riktigt. Det gick av under en körning på sturup och bilen tog fyr. Men fick det släckt.
Listan kan nog göras rätt så lång. Man har väl förträngt det mesta..
Under första provturen för att se om det funkar gav jag full gas. Hade glömt att stolarna itne satt fast fram, och ratten hade jag inte spänt fast. Vid full gas på tvåans växel vek sig stolen bakåt och jag satt med blicken i inneraket och ratten i näven och försökte förstå vad det var som hände. Att få ner stolen var lättare sagt än gjort, då jag inte kom åt bromsen.
Som tur var hände inget, och jag lyckades parera på ratten på rattstången igen.
En annan gång hade jag inte fått dit oljelocket riktigt. Det gick av under en körning på sturup och bilen tog fyr. Men fick det släckt.
Listan kan nog göras rätt så lång. Man har väl förträngt det mesta..
/Henrik