X-iting Volvo 242 M50B25 Turbo Projekt
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
X-iting Volvo 242 M50B25 Turbo Projekt
VOLVO 242 -76/84 VOC
Motor:
För närvarande en B23E VOC. Men en M50B25 med 528 Topp lättat M20 svänghjul, och Super chip är inhandlad. Samt en Garret T04E ,Turbogrenrör, 3,5mm MLS Packning, Mer prylar kommer inhandlas allt eftersom.
Motorelektronik:
VEM Eftermarknads sprut skall inhandlas
Växellåda:
5vxl ZF Ny koppling skall inhandlas. men har inte bestämt vilken ännu?
Kraftöverföring:
# Främre kardan från en Volvo 740/940 Med M47 låda. 940 Stödlager, 1031 bakaxel med ny Aussi locker diff, samt watlink och 4-link
Chassi:
# R-Sport stötisar fram. R-sport sänk fjädrar som är kapade ett varv.
# G&M Gasdämpare och 40 mm sänkfjädrar bak
# Ambulans stag under och i motorrum.
# Fjäderbens stag från SAM.
Fälgar, däck
# 16" Hydra fälgar följde med i köpet. På dom skall 16" Isdäck monteras.
# 20 mm VOC spacers bak. Med 20 mm extra spacers och 30 mm spacers fram
# vita 18" Mirzam med 235-40/18"
# Silver 18" Mirzam med 235-40/18" Bridgestone RE 540 "R-däck"
# Grafit grå 17" Pegasus med 225-45/17" Friktionsdäck
Bromsar:
# Blästrade,Renoverade eller nya broms ok, med Ferodo Sport belägg och Super blue race bromsvätska
Interiör / Inredning
# "No name" Sportstolar. Samtliga extra mätare är inkopplade och till och med instrument belysningen fungerar över allt.
# Aluminiumbur
# C-lås
Bilstereo
# CD Och Pioneer dörr högtalare
Exteriör / Styling
#Vinge
# Sidorutorna är enligt uppgift gröntonade orginal på "sverige specade" 242:or(ock kanske andra 240:is oxså). Men denna bil har lämnats in hos en glas mästare som har specialgjort laminerade sidorutor i bronstonat glas istället får dom gröntonade.
# 8000K Bi-Xenonlampor
#Vita blinkers runt om.
# Helvita bakljus
# Omlackad 1991
# Turbo look med mattsvarta lister mm.
Framtidsplaner
# Korta tvärstaget på bakaxeln så att hjulen sitter centrerat i bakre hjulhusen efter fjädersänkningen.(KLART!)
# Spacers(Klart!)
# Valet av fälgar ligger mellan vita 18" Mirzam (C70II). (KLART!)
# Br.filter, Öppet JR-Filter, Vevhusvent, Tändstift, (Klart!)
# 3.31, Aussie-locker (diffbroms) KLART!
# BMW M50B25 motor med Garret turbo. skall monteras
# Turbo+ICQ(Turbo inköpt men skall monteras)
# VEMS Eftermarknads sprut (Skall beställas)
# 16” Isdäck (Klart!)
# Ev. Ett nytt dörrblad vä.fram(Svatsade det befintliga)
# Ekonomiplåt ovan vä. Balja.Eller ta bort baljorna helt(KLART!)
# Svetsa i en bit plåt i vä.tröskel(Tröskel klart! Plåt ill vä.balja beställt)(KLART!)
# Ev. Huv+baklucka i kolfiber
# Sportstolar+4-6P bälten(Klart!)
# Störtbur?(Klart)
# Lägga i stenskott i vindrutan (Klartt 110322)
Historik:
Utgångs bilen är en 242 DL-84 med 76:ans papper.
Bilen byggdes om till VOC (Volvo Orginal Cup) åt en kund hos en verkstad i Skåne mellan 1991-92.
När bilen nästan var färdig byggd hoppade kunden av. Och verkstaden bestämde sig för att bygga färdigt bilen med full VOC Spec. Men gat regga den istället. Så bilen är (vad jag vet??) aldrig tävlad med?
Bilen är reggad med 205-55/16" däck/hjul och 130hkr:s motor
Jag har försökt att lägga in bilder men inte lyckats. E inte så "haj" på datorer. Det står att bilderna ej är godkända eller för stora. Vad gör jag för fel?
MVH Jocke Stensvik
x-iting cars Uddevalla
Motor:
För närvarande en B23E VOC. Men en M50B25 med 528 Topp lättat M20 svänghjul, och Super chip är inhandlad. Samt en Garret T04E ,Turbogrenrör, 3,5mm MLS Packning, Mer prylar kommer inhandlas allt eftersom.
Motorelektronik:
VEM Eftermarknads sprut skall inhandlas
Växellåda:
5vxl ZF Ny koppling skall inhandlas. men har inte bestämt vilken ännu?
Kraftöverföring:
# Främre kardan från en Volvo 740/940 Med M47 låda. 940 Stödlager, 1031 bakaxel med ny Aussi locker diff, samt watlink och 4-link
Chassi:
# R-Sport stötisar fram. R-sport sänk fjädrar som är kapade ett varv.
# G&M Gasdämpare och 40 mm sänkfjädrar bak
# Ambulans stag under och i motorrum.
# Fjäderbens stag från SAM.
Fälgar, däck
# 16" Hydra fälgar följde med i köpet. På dom skall 16" Isdäck monteras.
# 20 mm VOC spacers bak. Med 20 mm extra spacers och 30 mm spacers fram
# vita 18" Mirzam med 235-40/18"
# Silver 18" Mirzam med 235-40/18" Bridgestone RE 540 "R-däck"
# Grafit grå 17" Pegasus med 225-45/17" Friktionsdäck
Bromsar:
# Blästrade,Renoverade eller nya broms ok, med Ferodo Sport belägg och Super blue race bromsvätska
Interiör / Inredning
# "No name" Sportstolar. Samtliga extra mätare är inkopplade och till och med instrument belysningen fungerar över allt.
# Aluminiumbur
# C-lås
Bilstereo
# CD Och Pioneer dörr högtalare
Exteriör / Styling
#Vinge
# Sidorutorna är enligt uppgift gröntonade orginal på "sverige specade" 242:or(ock kanske andra 240:is oxså). Men denna bil har lämnats in hos en glas mästare som har specialgjort laminerade sidorutor i bronstonat glas istället får dom gröntonade.
# 8000K Bi-Xenonlampor
#Vita blinkers runt om.
# Helvita bakljus
# Omlackad 1991
# Turbo look med mattsvarta lister mm.
Framtidsplaner
# Korta tvärstaget på bakaxeln så att hjulen sitter centrerat i bakre hjulhusen efter fjädersänkningen.(KLART!)
# Spacers(Klart!)
# Valet av fälgar ligger mellan vita 18" Mirzam (C70II). (KLART!)
# Br.filter, Öppet JR-Filter, Vevhusvent, Tändstift, (Klart!)
# 3.31, Aussie-locker (diffbroms) KLART!
# BMW M50B25 motor med Garret turbo. skall monteras
# Turbo+ICQ(Turbo inköpt men skall monteras)
# VEMS Eftermarknads sprut (Skall beställas)
# 16” Isdäck (Klart!)
# Ev. Ett nytt dörrblad vä.fram(Svatsade det befintliga)
# Ekonomiplåt ovan vä. Balja.Eller ta bort baljorna helt(KLART!)
# Svetsa i en bit plåt i vä.tröskel(Tröskel klart! Plåt ill vä.balja beställt)(KLART!)
# Ev. Huv+baklucka i kolfiber
# Sportstolar+4-6P bälten(Klart!)
# Störtbur?(Klart)
# Lägga i stenskott i vindrutan (Klartt 110322)
Historik:
Utgångs bilen är en 242 DL-84 med 76:ans papper.
Bilen byggdes om till VOC (Volvo Orginal Cup) åt en kund hos en verkstad i Skåne mellan 1991-92.
När bilen nästan var färdig byggd hoppade kunden av. Och verkstaden bestämde sig för att bygga färdigt bilen med full VOC Spec. Men gat regga den istället. Så bilen är (vad jag vet??) aldrig tävlad med?
Bilen är reggad med 205-55/16" däck/hjul och 130hkr:s motor
Jag har försökt att lägga in bilder men inte lyckats. E inte så "haj" på datorer. Det står att bilderna ej är godkända eller för stora. Vad gör jag för fel?
MVH Jocke Stensvik
x-iting cars Uddevalla
Re: X-iting Volvo 242 M50B25 Turbo Projekt
Välkommen! En till Volvo 200 med m50.
Kommer följas, kul med tips från andra folk.
Lycka till nu.
Mvh Fredrik
Kommer följas, kul med tips från andra folk.
Lycka till nu.
Mvh Fredrik
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Mvh/ Fredrik
-
Hej Hockne!
Jag har fått inspiration av ditt projekt! Så det blir nog jag som får be om tips från dig.
Hade varit kul att lägga upp bilder på projektet. Men dom verkar för stora eller nått. Hur får man dom mindre?
MVH Jocke
Jag har fått inspiration av ditt projekt! Så det blir nog jag som får be om tips från dig.
Hade varit kul att lägga upp bilder på projektet. Men dom verkar för stora eller nått. Hur får man dom mindre?
MVH Jocke
Volvo 240 med M50 verkar bli nya dussinbilen tror jag
Startade själv precis en tråd här på PPF om min 240 som ja håller på och ska stoppa ner M50 i.
Ska bli kul att följa ditt projekt, lycka till
Bilder kan du ladda upp via tinypic.com
Funkar kanon för mig, men ändra gärna storleken på bilderna till 640x480 när du laddar upp dom så slipper dom bli för stora.
Startade själv precis en tråd här på PPF om min 240 som ja håller på och ska stoppa ner M50 i.
Funkar kanon för mig, men ändra gärna storleken på bilderna till 640x480 när du laddar upp dom så slipper dom bli för stora.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
x-itingcars wrote:Hej Hockne!
MVH Jocke
Okej
Bara att fråga så ska jag försöka svara på dina frågor.
Vart bor herr?
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Mvh/ Fredrik
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Mvh/ Fredrik
-
Jag bor i Uddevalla. Sveriges framsida. Var bor ni?
MVH Jocke
MVH Jocke
-
Gottfrid wrote:Volvo 240 med M50 verkar bli nya dussinbilen tror jag
Fränt Gottrid!
Skall följa din tråd. Kul med en 240 kompis;) Nu skall jag försöka ladda upp blider.
MVH Jocke
Men tjenare Jocke har du hittat till ppf Har du hittat något E36 tråg för vettiga pengar? det finns nog många här på forumet som är villiga att byta sitt E36 tårg mot ditt e34. är det torbjörns och davids turbo från 16 ventilaren du har köpt, har för mig tobjörn pratade på att byta den.
jag brukar anväda photobucket eller garaget och länka bilderna ifrån. när du ska lägga upp en bild sen så högerklickar du på den väljer egenskaper sen när du är i forumet så klickar du på IMG knappen [ img]Så klistrar du in adressen till bilden du kopierade här imellan[/img] tryck på förhandsgranska för att se om du lyckades
MVH Daniel
jag brukar anväda photobucket eller garaget och länka bilderna ifrån. när du ska lägga upp en bild sen så högerklickar du på den väljer egenskaper sen när du är i forumet så klickar du på IMG knappen [ img]Så klistrar du in adressen till bilden du kopierade här imellan[/img] tryck på förhandsgranska för att se om du lyckades
MVH Daniel
-
God Damn!!
Jag fixar inte och få in några bilder. FÄÄÄÄN!!
Nä turbon och grenrör köpte jag nytt av en kille i Ulericehamn. 3,5mm MLS Packning susar genom Svedala med Posten just nu. Sen blir det topplocksbultar, Vems sprut, kopplnig mm.mm. Phu! Tråg har jag en som vill byta jämt. Från en E36:a med oljepickup, oljesticksrör och oljesticka.
MVH Jocke
Nä turbon och grenrör köpte jag nytt av en kille i Ulericehamn. 3,5mm MLS Packning susar genom Svedala med Posten just nu. Sen blir det topplocksbultar, Vems sprut, kopplnig mm.mm. Phu! Tråg har jag en som vill byta jämt. Från en E36:a med oljepickup, oljesticksrör och oljesticka.
MVH Jocke
Hej.x-itingcars wrote:God Damn!!
MVH Jocke
tror de va vi som skulle byta tråg me varandra, jag ringde dig i fredags?
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
-
Hej.mbfidde wrote:x-itingcars wrote:God Damn!!
MVH Jocke
tror de va vi som skulle byta tråg me varandra, jag ringde dig i fredags? [/quote
Stämmer bra. hoppas snart få tummen ur och lyfta ur motorn. Så vi kan göra bytet.
Mvh Jocke
-
Ha ha! Tack Daniel!
Länka alla mina Garaget bilder. jag fixar det inte: Ha ha ja e helt sopig på Dattatorer!!
MVH Jocke
Länka alla mina Garaget bilder. jag fixar det inte: Ha ha ja e helt sopig på Dattatorer!!
MVH Jocke
inte i trågbytarfasen snart?
Mvh
/Fredrik
Mvh
/Fredrik
Fredrik Salomonsson
0735226071
e30 649,7hk
0735226071
e30 649,7hk
-
Hej Fredrik! Jo fan! Nu måste jag ta tag i det snart . Meningen va att jag skulle lyft ur motorn helgen för två veckor sedan. Men då vurpade min tjej med crossen och ble allmänt blåslagen och en kraftig hjärnskakning. Så jag har fått ta hand om henne och kidsen sedan dess.mbfidde wrote:inte i trågbytarfasen snart?
Mvh
/Fredrik
Men jag har lånat hem en hydrualisk motorlyft. Denna och nästa helg hinner jag inte. Men helgen därpå sattsar jag på. Om du orkar vänta till dess? Mvh jocke
-
Ååå fan! Jag har nummer 22. Men det måste va i nr 23 under Gatbils repotaget i Uddevalla kan jag tro? Kul!! Ska bli spännande å se. Jag planerar å ordna en "mekar dag" den 12 Nov. Dvs att jag bjuder in några utvalda personer som kan hjälpa mig med 242:an. Så bjuder jag på mat och bärs/cider under dagen. Och på kvällen fixar jag/min tjej middag och sedanCarlsson wrote:Grattis litet repotage om dig i nya bilsport
Festar vi lite. Och vill vi så går vi ut på krogen. Eller så stannar vi kvar på partar vidare. Vill du komma Daniel? Tänkte höra Me David och Torbjörn och ev. Några andra.