Momentnyckel, vad rekomenderar ni?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Biltemas har max. avvikelse ± 4 % :oops: Följer med kalibreringspapper och allt :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Rabiny
Posts: 191
Joined: 04 May 2006, 18:40
Location: Enköping

Post by Rabiny »

jag har kollat in kamasa-tools också, den har max 3% avvikelse vad jag såg.
dock så har ju biltemas´s 20-210nm men kamasas minsta har bara 20-110nm.

Tror du men behöver skruva mer än 110 nm på en bmw?

Och Mr Crowley, jag är inte speciellt intresserad 8)
Mr Crowley
Posts: 6
Joined: 08 Nov 2006, 19:08
Location: Sin City

Post by Mr Crowley »

Men om du får den för 70 spänn då?
Ingen Åpel på min gård!
Rabiny
Posts: 191
Joined: 04 May 2006, 18:40
Location: Enköping

Post by Rabiny »

jag vågar inte ta dig speciellt seriöst...
"Mr Crowley skrev:
Köp en av mig, jag har gjort en av ett spärrskaft! Den funkar asbra ibland... Kosta 500 kr å göra, jag kan sälja en ritning åt dej för en hundring!"

"funkar asbra IBLAND"?
och för 498 får jag en på biltema som borde funka asbra Alltid.

tack ändå :?
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Jag rekommenderar att prova sin momentnyckel, skadar aldrig att kalibrera den samtidigt som man lär sig hur man ska dra. Jag blev förvånad när jag såg hur fel jag drog...
Mr Crowley
Posts: 6
Joined: 08 Nov 2006, 19:08
Location: Sin City

Post by Mr Crowley »

Den är himmla bra asså, men jag körde med plastic padding! det är ju lite finare grejor! du kan ju köra med någe billigare! Men lycka till iaf
Ingen Åpel på min gård!
Rabiny
Posts: 191
Joined: 04 May 2006, 18:40
Location: Enköping

Post by Rabiny »

jaha... :?
Rabiny
Posts: 191
Joined: 04 May 2006, 18:40
Location: Enköping

Post by Rabiny »

som sagt... kamasa-tools minsta momentnyckel kan bara ställas in på 20-110 nm, och jag behöver ställa in på 20 nm pga crossen.

behöcs det dras åt hårdare än 110 nm på en E30?
eller motorer överhuvudtaget?

hylsorna man använder... är det samma hylsor som till ett spärrskaft?
Mr Crowley
Posts: 6
Joined: 08 Nov 2006, 19:08
Location: Sin City

Post by Mr Crowley »

ja de e samma som spärrskaft... om du inte bygger om storleken...
Ingen Åpel på min gård!
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Post by Brox »

fulingbusen wrote:Jag rekommenderar att prova sin momentnyckel, skadar aldrig att kalibrera den samtidigt som man lär sig hur man ska dra. Jag blev förvånad när jag såg hur fel jag drog...

hur kalibrerar man den? :roll: samt hur drar man rätt? :D
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
User avatar
tobbe tlrecond
Posts: 959
Joined: 20 Dec 2005, 17:59
Location: vagnhärad
Contact:

Post by tobbe tlrecond »

Nisse Järnet wrote:Biltemas har max. avvikelse ± 4 % :oops: Följer med kalibreringspapper och allt :D
4% på 100 nm blir ganska mycket :lol:
Tobbe. L
Mob 070-5631319

7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Jag använde ett instrument som visar hur hårt man drar, ställs in med kalibreringsskruven som sitter på momentnyckeln. Min biltema drog 20 nm för hårt med mig bakom spaken då jag ville den till 80 nm. Man drar oftast för hårt efter att nyckeln löst ut (iaf med biltema nyckeln)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Hur ska man dra då? =P Är det så farligt med tex 105Nm ist för 100?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Jag ställde in nyckeln så den drar lite för löst, efter att min biltema nyckel löser ut så lyckades jag aldrig sluta dra utan eftersom jag tog i så mycket så blir det en sista knäck efter klicket. Det blir dock under en väldigt kort stund så jag ställde utlösningen ( :roll: ) ca 5 nm för tidigt
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Hehe ok, jag har ingen tillgång till såna där flashiga mätare så man får väl köra lite på känn :roll: Vilket är bäst då, dra lite för hårt eller lite för löst? :oops:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply