8,50 chassi

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

8,50 chassi

Post by bmwpatrik »

Tjena, letar efter vad för regler som gäller för 8,50 bilar.

Kollar man på sbf så står de inget om 8,50 utan bara 7,50.

Vill gärna få lite koll så man inte gör massa fel inför besiktningen.

Har massa frågor om motorfästen, sprängskydd och fan å hans moster.

Vet att de finns folk här som kan de här, men borde gå att läsa sig till också eller?

Så här ser ju et indelningen ut (sidan 4) http://web.sbf.se/regler/up/1/DR-ET_2011.pdf, men som sagt inget om 8,50.

Tacksam för hjälp.

MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Jörgen K.
Posts: 11
Joined: 26 Sep 2011, 22:51

Re: 8,50 chassi

Post by Jörgen K. »

bmwpatrik wrote:Tjena, letar efter vad för regler som gäller för 8,50 bilar.

Kollar man på sbf så står de inget om 8,50 utan bara 7,50.

Vill gärna få lite koll så man inte gör massa fel inför besiktningen.

Har massa frågor om motorfästen, sprängskydd och fan å hans moster.

Vet att de finns folk här som kan de här, men borde gå att läsa sig till också eller?

Så här ser ju et indelningen ut (sidan 4) http://web.sbf.se/regler/up/1/DR-ET_2011.pdf, men som sagt inget om 8,50.

Tacksam för hjälp.

MVH


Det är egentligen ingen skillnad på reglerna om du åker 8.50 eller 7.50 fram till 2012-12-31. Efter det datumet SKA alla bilar snabbare än 8.50 men långsammare än 7.50 vara byggda enligt SFI spec. 25.4 eller 25.5. Vill du bygga enklare ( 9.99-8.50) så gäller dom reglerna för Chassi/skyddsbur som finns i regelboken nu.
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Re: 8,50 chassi

Post by bmwpatrik »

Okej så de är i princip bara fullbur som de beskrivs i reglerna?

Man kan ha orginal motorfästen osv, eller lär man ha motorplåtar osv?

Sen står de att svänghjul, koppling och svängdämpare ska vara sfi godkännda, har aldrig sett nå sånt till en m20?

MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Jörgen K.
Posts: 11
Joined: 26 Sep 2011, 22:51

Re: 8,50 chassi

Post by Jörgen K. »

bmwpatrik wrote:Okej så de är i princip bara fullbur som de beskrivs i reglerna?

Man kan ha orginal motorfästen osv, eller lär man ha motorplåtar osv?

Sen står de att svänghjul, koppling och svängdämpare ska vara sfi godkännda, har aldrig sett nå sånt till en m20?

MVH

Japp buren som den beskrivs i regelboken just nu.

Du kan ha orginal motorfästen, men bör nog säkra motorn med något mer så den inte vrider sönder orginal fästena. Bäst är förstås en riktig förankring t.ex. motorplåtar.

Nu kan jag inte hela regelboken utantill :roll: men jag har för mig att det finns en undantags text angående svänghjul och svängdämpare samt "sprängsköldar" till fabrikat där det inte finns SFI godkänd utrustning tillgängligt.

Mvh.
User avatar
jimpa
Posts: 644
Joined: 24 Oct 2006, 10:50
Location: Åland

Re: 8,50 chassi

Post by jimpa »

Är nog endast flerskiviga kopplingar som ska SFI taggas men sprängskydd är ett måste..
Nu håller det på att spåra ur totalt!!

Team Boost Performance

E30in 2009:
9,25@253.7km/h;)

Jimmy Henriksson
00358408269812
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Re: 8,50 chassi

Post by bmwpatrik »

Då börjar bilden klarna lite, tack för hjälpen.

MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Post Reply