BMW 340im m60b40 Vortech E30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: BMW 325im Turbo (328) -87
Ska bli
Blästrat
Coatat
Provmontering
Nu ska jag bara få hem toppen från avestagrabbarna, sen är det bara slutmontering kvar och vrida på nyckeln
Blästrat
Coatat
Provmontering
Nu ska jag bara få hem toppen från avestagrabbarna, sen är det bara slutmontering kvar och vrida på nyckeln
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: BMW 325im Turbo (328) -87
Fick hem toppen av PPF i torsdags, ruggigt fint jobb på den! uppstartad och varmkörd för en halvtimme sen!
http://www.youtube.com/watch?v=ELfaUrdyvXE
http://www.youtube.com/watch?v=ELfaUrdyvXE
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: BMW 328im Turbo -87 460whp Bensin
Sådärja, bromsad och klar! Får nog börja med att säga att jag är grymt imponerad av hur grabbarna i avesta jobbar! Sån ruskig rutin på grejerna och hitta fel på saker som krånglar, skithäftigt! Jag åker ingen annanstans hädanefter. Stort tack till ärtan för en skitfin mapp, höll dock på att skita över mig när jag trampa plattan första gången!
http://www.youtube.com/watch?v=oD9E-2bpWos
http://www.youtube.com/watch?v=oD9E-2bpWos
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
- Stianlokkeberg
- Posts: 9
- Joined: 03 May 2011, 18:41
Re: BMW 328im Turbo -87 460whp Bensin
Er ikke den precision turboen god for mer? På hvilket trykk fikk du 460whp?
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: BMW 328im Turbo -87 460whp Bensin
Den va spikkänslig och ska man ladda mer lär man sänka tändingen och då steg avgastemperaturen för mycket.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: BMW 328im Turbo -87 460whp Bensin
det skulle ha varit e85 i tanken istället =) det får bli senare, jag är sjukt nöjd med registret
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: BMW 328im Turbo -87 460whp Bensin, v8 swap på G!!
Har inte updaterat här på ett bra tag så jag tänkte göra en klok update om vad som komma skall
För en månad sedan var jag på fastlandet och hämta en motor efter jag beslutat mig för att lägga ner turbo-verksamheten, men ändå kunna ha roligt och sparra satan! Raggare som man är i blodet (jag är tillverkad i en impala -69a, fråga mig inte varför jag vet det ) så måste man ju ha v8 under huven! Men det amerikanska bråtet har aldrig tilltalat mig så vafan, självklart blir det en RIKTIG åtta från bayern!!
Hitta nån som hade svarat på en köpes annons här på PPF, drog iväg ett pm och snodde säkert maskin framför näsan på nån annan, men det är en annan historia
Bestämde träff med en skit rolig norrlänning i västerås, affären gick skit-smidigt och jag tryckte in den vackra pjäsen i skuffen. Motorn är helt komplett med rubbet, samt fick jag en 5-växl manuell låda till!
Maskin har bara gått 12000mil så den ser ut som ny inuti! men jag har ändå plockat isär det mesta och bytt alla slitdelar samt packningar då den stått still ganska många år. Gjort rent, putsat upp och lackat om lite så den ser lite fräsch ut!
Ena ventilkåpan innan avfettnings-bad, blästring och lack
Nya insugspackningar
Kartongvis med prylar handlades hem för v8 bygget, här ligger nästan allt som behövs
För engångsskull håller leverantörerna måttet, grejer från TB-dyno tar jag sist för där vet man att där är det aldrig problem
Allt är väl inte hyper-kvalite' men... viktiga delar är bmw original!
Lite nya delar i topparna
Motorfästen från 300mm.de i tyskland. För v8 i e30. innan blästring och lack
På förarsidan så går det olja igenom org motorfäste så det måste sitta kvar men fram med tigersågen och modda lite innan dom riktiga fästena passa
lackat och klart
En tillverkad adapter till motorkontakten för v8 till e30
Maskin är i stort sett klar för att test-lyftas i och måtta in allt. Allt rengjort och putsat
Nya headers skall byggas och ett nytt avgas. blir två race-kattar, ett x-rör på mitten samt dessa två dämpare bak, i 2.5"
En annan e30 bak-spoiler skall moddas. dessa två dämpare skall titta ut genom den här kolfiber diffusern
Ett lättat billet-svänghjul kom hem häromdan! en s62 koppling ska få trycka på detta hjul!
För en månad sedan var jag på fastlandet och hämta en motor efter jag beslutat mig för att lägga ner turbo-verksamheten, men ändå kunna ha roligt och sparra satan! Raggare som man är i blodet (jag är tillverkad i en impala -69a, fråga mig inte varför jag vet det ) så måste man ju ha v8 under huven! Men det amerikanska bråtet har aldrig tilltalat mig så vafan, självklart blir det en RIKTIG åtta från bayern!!
Hitta nån som hade svarat på en köpes annons här på PPF, drog iväg ett pm och snodde säkert maskin framför näsan på nån annan, men det är en annan historia
Bestämde träff med en skit rolig norrlänning i västerås, affären gick skit-smidigt och jag tryckte in den vackra pjäsen i skuffen. Motorn är helt komplett med rubbet, samt fick jag en 5-växl manuell låda till!
Maskin har bara gått 12000mil så den ser ut som ny inuti! men jag har ändå plockat isär det mesta och bytt alla slitdelar samt packningar då den stått still ganska många år. Gjort rent, putsat upp och lackat om lite så den ser lite fräsch ut!
Ena ventilkåpan innan avfettnings-bad, blästring och lack
Nya insugspackningar
Kartongvis med prylar handlades hem för v8 bygget, här ligger nästan allt som behövs
För engångsskull håller leverantörerna måttet, grejer från TB-dyno tar jag sist för där vet man att där är det aldrig problem
Allt är väl inte hyper-kvalite' men... viktiga delar är bmw original!
Lite nya delar i topparna
Motorfästen från 300mm.de i tyskland. För v8 i e30. innan blästring och lack
På förarsidan så går det olja igenom org motorfäste så det måste sitta kvar men fram med tigersågen och modda lite innan dom riktiga fästena passa
lackat och klart
En tillverkad adapter till motorkontakten för v8 till e30
Maskin är i stort sett klar för att test-lyftas i och måtta in allt. Allt rengjort och putsat
Nya headers skall byggas och ett nytt avgas. blir två race-kattar, ett x-rör på mitten samt dessa två dämpare bak, i 2.5"
En annan e30 bak-spoiler skall moddas. dessa två dämpare skall titta ut genom den här kolfiber diffusern
Ett lättat billet-svänghjul kom hem häromdan! en s62 koppling ska få trycka på detta hjul!
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: BMW 328im Turbo -87 460whp Bensin, v8 swap på G!!
Snyggt jobbat!
Gillar svänghjulet! DLI-teknik va?
Gillar svänghjulet! DLI-teknik va?
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: BMW 328im Turbo -87 460whp Bensin, v8 swap på G!!
erikjakan wrote:Snyggt jobbat!
Gillar svänghjulet! DLI-teknik va?
Tackar!
Vet faktiskt inte riktigt vem som gjort det, köpte det av en snubbe i England.
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: BMW 328im Turbo -87 460whp Bensin, v8 swap på G!!
hahaha det va du din jävul som knep motor och låda mitt framför ögonen på mej
va gött förbannad på säljaren när han sa att han sålt den
när jag skulle åka och hämta den
nice svänghjul
va gött förbannad på säljaren när han sa att han sålt den
när jag skulle åka och hämta den
nice svänghjul
pm om det är nått
Re: BMW 328im Turbo -87 460whp Bensin, v8 swap på G!!
Andy_b wrote:hahaha det va du din jävul som knep motor och låda mitt framför ögonen på mej
va gött förbannad på säljaren när han sa att han sålt den
när jag skulle åka och hämta den
nice svänghjul
Hehe fan sorry mannen!
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: BMW 328im Turbo -87 460whp Bensin, v8 swap på G!!
Snyggt grenrör !
Re: BMW 328im Turbo -87 460whp Bensin, v8 swap på G!!
Grymt. Ska bli kul att följa!!
Re: BMW 328im Turbo -87 460whp Bensin, v8 swap på G!!
Har plockat ur sexan nu då jag fått in handpenning på maskin och skall vilken vecka som hellst leverera den! Så har rensat ut nästan rubbet i maskinrummet. Tog fram tigern och såga bort hela front-balken som alltid är i vägen nu är det motorväg rakt in!! skall sedan monteras med bult så den kan plockas av, detta skulle jag gjort mycket tidigare
Maskin kom i ikväll! Första testmonteringen så allt kan måttas in och få sin plats, här rullas den in hyeah:
Den fyller upp fint den där pjäsen
Finns ett par centimeter över på varje sida iaf
Org bromsservo får man plocka bort och ta ett från 540 e34 istället, då hamnar det bakom framlyset.
Men där sitter ju annars ABS-enheten såklart, folk brukar ta bort den eller flytta den till batteri-hyllan. Men jag tänkte bygga en låda och bara sänka ner den 10cm, finns gott om plats neråt
Visste att en sak skulle bli ett bekymmer, att få ner en header på förarsidan! och jag kan intyga att det är ruuuuuskigt trångt!! jaja det är skönt när det är trångt...
Maskin kom i ikväll! Första testmonteringen så allt kan måttas in och få sin plats, här rullas den in hyeah:
Den fyller upp fint den där pjäsen
Finns ett par centimeter över på varje sida iaf
Org bromsservo får man plocka bort och ta ett från 540 e34 istället, då hamnar det bakom framlyset.
Men där sitter ju annars ABS-enheten såklart, folk brukar ta bort den eller flytta den till batteri-hyllan. Men jag tänkte bygga en låda och bara sänka ner den 10cm, finns gott om plats neråt
Visste att en sak skulle bli ett bekymmer, att få ner en header på förarsidan! och jag kan intyga att det är ruuuuuskigt trångt!! jaja det är skönt när det är trångt...
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: BMW 328im Turbo -87 460whp Bensin, v8 swap på G!!
ser riktigt bra ut krille !
vi syns snart
mvh
vi syns snart
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW 328im Turbo -87 460whp Bensin, v8 swap på G!!
Bmw*Alex wrote:ser riktigt bra ut krille !
vi syns snart
mvh
Tack mannen!! De gör vi
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: BMW 340im m60b40 -87 E30
M20 maskin är såld och levererad till en trevlig sundsvall bo Lycka till och jag hoppas jag får höra den vråla snart
Idag blev det ett litet ryck i garaget
byggt färdigt en liten låda som jag sänkt ner abs enheten i samt fästet till broms servot är färdigt
En stång skall tillverkas från pedalen fram till servot, men det fixar jag när maskin är ur igen.
En viscofläkt från e30 har monterats istället för den gigantiska från v8ans, samt att jag börjat måtta in kylarn och kylarslangar
Stötte då på lite patrull blev klockrent rakt på oljefilterhuset, där lär det få svetsas på en aluböj på kylarn istället
Nån som vet vart man kan handla typ 40mm aluböj?
Har bestämt mig för att bygga en helt ny frontbalk då kylarn måste flyttas fram lite samt en kolfiber huv är beställd så det blir ändå andra fästen till den. Tänker bygga om så gångjärnen sitter vid framrutan.
Nu skall "bara" mallar till grenrören byggas sen bygger jag grenrören när jag lyfter ur maskin igen
Idag blev det ett litet ryck i garaget
byggt färdigt en liten låda som jag sänkt ner abs enheten i samt fästet till broms servot är färdigt
En stång skall tillverkas från pedalen fram till servot, men det fixar jag när maskin är ur igen.
En viscofläkt från e30 har monterats istället för den gigantiska från v8ans, samt att jag börjat måtta in kylarn och kylarslangar
Stötte då på lite patrull blev klockrent rakt på oljefilterhuset, där lär det få svetsas på en aluböj på kylarn istället
Nån som vet vart man kan handla typ 40mm aluböj?
Har bestämt mig för att bygga en helt ny frontbalk då kylarn måste flyttas fram lite samt en kolfiber huv är beställd så det blir ändå andra fästen till den. Tänker bygga om så gångjärnen sitter vid framrutan.
Nu skall "bara" mallar till grenrören byggas sen bygger jag grenrören när jag lyfter ur maskin igen
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com