Tänkte jag skulle lägga upp fortsättningen på projektet här, Bilen har redan genomgått en storrenovering och lite ombyggnad , lägger upp några bilder här från den omgången (finns fler bilder för den som är intresserad på http://www.pixbox.se/alb_show_id879816_page1.html" onclick="window.open(this.href);return false;) Iom. skuren vev och motorn på bänken så är nu alltså tanken att den ska bli aningen överladdad på sprit och målet är 350hk
Det som i dagsläget är gjort på bilen är:
Rostlagad
Boxade bärarmar fram
Superflexbussningar fram
Grövre kräng
525 bromsar runt om med nav
M5 bakvagn
Protech coilovers bak
M42 motor o tillhörande låda från -90
Rensad invändigt
Finess bur
Rallystolar
Zender e36 fälgar
Turbo breddning o spoiler
Egentillverkade kjolar
Förlängd bakdel neråt 6cm
Större hjulhus bak
Fuelcell
Dubbla pipor
Och en lack
MM.MM
Här kommer då några bilder från renoveringen. Som sagt fler bilder finns för den som är intresserad på : http://www.pixbox.se/alb_show_id879816_page1.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Så här såg den ut efter jag hämtat den och tagit lös dörrar o skärmar för rostlagning.
Påbörjad renovering kapade ur allt i skuffen!
Så ser den ut idag alltså men med motorn ur igen, återkommer med update.
1602-71 med M42 "goes boost"
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: 1602-71 med M42 "goes boost"
Den såg ju grym ut den! Ska helt klart följas, älskar de gamle 02orna
Re: 1602-71 med M42 "goes boost"
Härligt projekt, ska bli kul att följa.
Lycka till.
Lycka till.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
Re: 1602-71 med M42 "goes boost"
Tackar för visat intresse... dock kommer det nog inte att gå så fort fram här i tråden, visseligen pappaledig men man kan ju bara meka när det är sovdax. Då har man kommit igång iaf.
Motorn är urlyft och riven, så här ser den ut i dagsläget.
Efter en tur runt bygden och posten så hade man skuffen full med prylar. ny vev , block och nya lager ,sinter ,tryckplatta och packningar. mm.
Lagrena från den gamla motorn.
Motorn är urlyft och riven, så här ser den ut i dagsläget.
Efter en tur runt bygden och posten så hade man skuffen full med prylar. ny vev , block och nya lager ,sinter ,tryckplatta och packningar. mm.
Lagrena från den gamla motorn.
Re: 1602-71 med M42 "goes boost"
Det började ju bra med ny sinter och en saab tryckplatta tills det skulle fast på svänghjulet,, som jag då kom på hade väldigt försänkt lamell så tryckplattan passade inte. Fick tag i ett m10 svänghjul som blev kanon tom. styrpinnarna för tryckplattan passade + att det troligen väger en massa kg mindre Måste schimsa ut urtrampningslagret några mm. så blir det fint.
Efter många om och men så blev det att åka original komp. det enda jag gjort är att slipa bort några spikkanter på kolvarna runt ventilurtagen ,blir ju en liiiten komsänkning iaf.
Har målat några motorkåpor samt blocket.
Tänkte gardera mig mot oljetrycksfall eftersom det ska svängas med den här bilen , och det resulterade i en skvalpplåt i tråget som jag lyckades kriga fast i oljerester och annat skit byggde även en oljeretur till turbon.
Nästa problem blev att jag vill ha oljekylning, och tyckte det såg ut att vara lite trånga originalhål i oljeblocket så jag ides inte ens forska i om de gick att använda. Det blev fram med rondellen och tigen igen.
Svetsade fast en 8mm platta på oljehuset, och tanken är att gänga in 1/2 nipplar ,en i yttre biten och en i mitten (efter jag kapat bort rörstumpen som sticker ut). Sen drar jag slang till en filtermacka och vidare till oljekyl ev. blir det en vatten/oljekylare direkt på mackan får se..
Efter många om och men så blev det att åka original komp. det enda jag gjort är att slipa bort några spikkanter på kolvarna runt ventilurtagen ,blir ju en liiiten komsänkning iaf.
Har målat några motorkåpor samt blocket.
Tänkte gardera mig mot oljetrycksfall eftersom det ska svängas med den här bilen , och det resulterade i en skvalpplåt i tråget som jag lyckades kriga fast i oljerester och annat skit byggde även en oljeretur till turbon.
Nästa problem blev att jag vill ha oljekylning, och tyckte det såg ut att vara lite trånga originalhål i oljeblocket så jag ides inte ens forska i om de gick att använda. Det blev fram med rondellen och tigen igen.
Svetsade fast en 8mm platta på oljehuset, och tanken är att gänga in 1/2 nipplar ,en i yttre biten och en i mitten (efter jag kapat bort rörstumpen som sticker ut). Sen drar jag slang till en filtermacka och vidare till oljekyl ev. blir det en vatten/oljekylare direkt på mackan får se..
Re: 1602-71 med M42 "goes boost"
Yeah, great engine!! Looking forward to see some pictures and movies about this car =)
Re: 1602-71 med M42 "goes boost"
Svetsad och trycktestad var 5 porer som tog 2h att bli kvitt. Mittenhålet ska gängas är det som är kvar.
Svetsadepå en stump på oljepickupen,så den når ner mot botten i det omsvetsade tråget, kanske skulle ha varit gjort tidigare men men.
Fick hem en packning så jag kunde bygga ihop lite mer på motorn.
Åkte en sväng och handlade material till plenum, blev med WG och dump. Och en saab btr.
Hade tänkt börja smygbygga plenum men jag avskrev det när jag försökt kolla in bilder från när motorn satt i bilen och uppskatta utrymmet ..vilket inte var lätt. Så jag mätte in övre död och graderade remskivan istället .
I väntan på ARP bultar till toppen blev det att göra andra smågrejor, Byggde om fuelrailen och monterade btr:en.Och Down pimpade WG:n en aning så nu törs man ju montera den
Nu skulle jag bara haft mina toppbultar och en hx35 samt en ic som är 60 mellan anslutningarna och ca 30 hög med 3" ansl.
Svetsadepå en stump på oljepickupen,så den når ner mot botten i det omsvetsade tråget, kanske skulle ha varit gjort tidigare men men.
Fick hem en packning så jag kunde bygga ihop lite mer på motorn.
Åkte en sväng och handlade material till plenum, blev med WG och dump. Och en saab btr.
Hade tänkt börja smygbygga plenum men jag avskrev det när jag försökt kolla in bilder från när motorn satt i bilen och uppskatta utrymmet ..vilket inte var lätt. Så jag mätte in övre död och graderade remskivan istället .
I väntan på ARP bultar till toppen blev det att göra andra smågrejor, Byggde om fuelrailen och monterade btr:en.Och Down pimpade WG:n en aning så nu törs man ju montera den
Nu skulle jag bara haft mina toppbultar och en hx35 samt en ic som är 60 mellan anslutningarna och ca 30 hög med 3" ansl.