utnyttja jobbet?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

e30mattias

utnyttja jobbet?

Post by e30mattias »

Halloj. Gick ut skolan för ca. ett halft år sedan, och började på en gång vid en arbetsmaskin verkstad. Så är lite oerfaren och lite "ny" i arbetslivet.. Och har gått runt och undrat lite var gränsen går att "utnyttja" jobbet/firman... Ja menar alla måste ju nån gång kanske ha tagit en skvätt olja, eller kanske någon bult har fallit ner i byxfickan, kanske passat på att svetsa nåt åt sig själv osv.osv. utan att "betala" för sig på jobbet/firman.

Vad har ni för kommentarer om det?

Behöver man gå runt med dåligt samvete ifall man tar nåt smått från jobbet utan att göra nån större "deal" av det?

diskutera, vill veta hur ni tänker och tycker!

MVH. Mattias
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.

Bilmekaniker till vardag.

Bygger M20 Turbo.

Nisvo Motorsport

When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
BmwFredrik

Re: utnyttja jobbet?

Post by BmwFredrik »

Fråga din arbetsgivare om det är okej om du är kvar och gör lite av ditt eget efter jobbet eller om du kan ta med nån skruv hem.

Jag har frågat på alla jobb jag har haft och har aldrig blivit nekad.

Mvh
Allt under 3liter är startmotorer!

0707133777
HenrikF

Post by HenrikF »

Tja, skulle snarare fråga hur du är när du jobbar. Finns värre saker än att sno hem en skruv eller nått annat som inte kostar företaget nått. Typ om du går och myglar, gnäller, skapar dålig stämning etc. Sånt kostar företaget betydligt mer men är svårare att sätta finger på än att man snor nått litet.
Sköter du dig, kanske bättre än snittet, så tycker ja inte du ska ha dåligt samvete. Sålänge du inte sätter saker i system såklart. Då är det bedrägligt beteende och det är illa.
/Henrik
e30mattias

Post by e30mattias »

ookejookej..

Ja jag gör mitt bästa och dom är mycket nöjda med mig, de säger dom iaf. Och hoppas innerligt att dom int står och ljuger. :D

aaa-a, jaa-a.. ja de måste jag tillägga de e ju absolut utanför arbetstiden jag brukar kunna lämna och smida ihop nåt smått till bilen elr liknande. Men har aldrig riktigt frågat ifall det är okej, men har mycket god relation med chefen och har aldrig märkt att han skulle ha emot det heller så...

Men det är bara lite skrämmande, för det har lämnat i sen jag var i skolan.. Jag gick på fordons mekaniker branschen, och där på praktiken så fixade man ju alltid ihop nåt eget.. Och utan att tänka efter i jobbet så efter arbetstiden så knåpar man ihop nåt utan att riktigt tänka efter, att "va i hela friden, här står jag och fixar ihop nåt som vi ska göra peng på".. :roll: alltså absolut inga större grejjer men kanske nåt lite svetsande eller liknande, men endå..

MVH. Mattias

Bygger M20 Turbo.

Nisvo Motorsport

guran

Post by guran »

Köra med öppna kort e alltid bäst enligt mig. ställ dig frågan om de e värt att få sparken för ifall de inte skulle vara okej!
Har eget företag själv å lite diesel e ok att ta bara man frågar eller på annat sätt vill göra rätt för sig, har personen inte frågat e de bara å gå hem!

Har själv vart på ställen där policyn har varit att hemjobb e inte ok, men jag har vart noga med att fråga om man kunnat göra ett undantag och det har aldrig vart något problem!

mvh
0730-448141

gustafasplund@hotmail.com

Smoke Means Power!
pizza

Post by pizza »

´De e svårt att betala varje liten sak löst för sig, nästan fjantigt.
Jag gör en lista, jobbar på BMW / Kia verkstad så jag gör helt enkelt en arbetsorder på min bil sen är det bara å fylla på när man tar nått, 2l spolarvätska, olja/filter, glykol mm mm sen när det blir en summa så betalar man.

Förra jobbet förljde det med väääldigt mycket saker hem, svetsmask, tråd, kläder mm mm men där jag är nu trivs jag å då känns det skitdumt å mygla, inge pengar i sammanhanget, allt till inköpspris å tillgång till fullutrustad verkstad med ALLA utom lackbox.
Vore bra dumt om man inte ens kan betala för det man använder.
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Blöjan

Post by Blöjan »

Enligt mig så ska man ALLTID fråga chefen om man får göra lite fritidsrelaterade sysslor på arbetsplatsen.

Självklart även om man vill ta hem saker/ låna saker.
Image
-073-7266 822-

325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Mr EmCom

Post by Mr EmCom »

En "bekant" tar då priset, de kör vi-pec och 765koppling på firmabussen (på pappret) :oops:
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
nicnir90

Post by nicnir90 »

Säger väll som dom flästa, bara man är öppen med det så brukar det aldrig vara problem. Chefen tycker oftast att man ska be någon kollega också vara med så man inte är själv i verkstaden ifall det skulle hända något.

Är väll lite jobbigare på helgerna när man kommer på att man behöver göra något med bilen, men brukar bara vara att ringa chefen så att han vet att du är där, och sedan ringa när man åker igen :) Har även varmtvätt och lackbox på jobbet så händer ju att man åker dit bara för småsaker :roll:

Angående grejer så är det nog väldigt olika beroende på vad det är. Men hade man kunnat göra som pizza så hade det ju varit bra :) En av mina vanligaste maskiner rymmer 13,2 Liter olja. Men vi har alltid olja på 4L dunk = 2,8L över till mig :)
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne

BMW E28 528i -85
ZAK

Post by ZAK »

Håller med dom andra. Fråga chefen!
Lånar du verkstaden så glöm inte att städa efter dig.
Inte bara det du använt utan ta gärna lite extra.
Då brukar det inte vara några problem i framtiden heller.
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
daniel-635

Post by daniel-635 »

Precis håller man snyggt, och inte sätter saker i system då brukar det mesta vara ok, inom rimliga gränser.

En sak man ska tänka på dock är att om man gör verksamhet som uppenbart konkurrerar med arbetsgivaren.

Tex. lackar bil åt polare på lackfirma då är det mycket viktigt att detta är okej innan.

Annars har arbetsgivaren mycket god grund att sparka ut dig.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
jorgen

Post by jorgen »

bara att fråga. har aldrig fått ett nej även om det har varit lite dyrare saker. skulle du få ett nej så kanske det går att lösa genom att byta mot arbetstimmar
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com

Stort tack till:

PPF
Peter K
e30mattias

Post by e30mattias »

ookejookej! tack så mycket för svaren! tänkte om jag är ensam om som någon gång kan använda /ta något från verkstaden.. Kände mig som värsta banditen. :lol:

Menmen, som sagt ska tänka på de ja! Ja fast man vet att man får så är det ju helt klart snällt och respektfullt att fråga före..

Ja ang. städandet efter en är ju hemskt viktigt ja! De visar ju att man verkligen försöker.. och det brukar jag nog tänka på.

ja som nån nämde just som tex. varmvatten tvätt och liknande så är ju hårt utsatta ifall det finns på arbetsplatsen. :D också andra "special verktyg" mm. Vi arbetar ju mycket med hydraulslangar, så vi har hydraulslang press, nippor, stålspunna slangar mm. Och alla som har en bil hobby vet att det rummet är ju självaste paradiset. :lol: har inte behövt nåt sånt ennu men har nog sneglat lite vad som finns, dock så skulle jag no helt klart betala för slangar, nippor mm. det är ju dyra grejjer, dock så är ju jobbet gratis ifall man fixar det själv..

MVH. Mattias

Bygger M20 Turbo.

Nisvo Motorsport

Falck

Post by Falck »

jag jobbar som lackerare, lackar nåt åt mig själv elr kompisar varje dag i princip.. Kung jobb, skulle inte vilja byta. klart man ska utnyttja jobbet.
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M

Garaget

BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
JimmyA

Post by JimmyA »

Är du efterbliven?
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
Brox

Post by Brox »

JimmyA wrote:Är du efterbliven?

1+

haha :lol:
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Franzén

Post by Franzén »

Jag arbetar på en bilverkstad och har tillgång till _ALLT_ på det stället.
Min chef vill INTE att vi skruvar för egen räknings del och absolut inte att vi hjälper en nära vän som kan behöva hjälp.
Vi har Tisdagkvällar som "hobbykväll" och då är även han på plats.

Jag kan ana varför det är på det viset och det har väl inte varit guds bästa barn som varit anställda där tidigare.
En kväll kom han dit och då hade en av hans anställda fullt hus med alla polares bilar i verkstan och alla meckade med allt.
Han berättade att han inte blev så glad.

Svetstråd tar slut, sprayflaskor försvinner och motoroljor har saknats i stora mängder förr.
Senast i raden upptäckte vi att våra fikapengar fick fötter... kul att jobba så.

Jag har varit på jobbet och gjort ett par jobb på min E30, men då har jag använt min egen svets, mina egna kapskivor och min egen vinkelkap mm.
Har inte tagit en droppe olja, färg eller ens en liten kabelstump och om jag har behövt så mycket som en glödlampa av enklaste sort så har jag frågat om jag kan köpa den och jag har satt upp den på mitt eget regnummer i systemet.

Det hela känns väldigt ansträngt och krystat på något sätt.

Jobbade på Husqvarnas utvecklingsavdelning tidigare och där var det ännu jobbigare, vi fick inte ens berätta för folk vad vi höll på med.
Vår chef var aningen psykotisk och led troligen av en svår variant av Hybris.
Vi nyttjade givetvis verkstaden iallafall, men med mycket gott omdöme och huvudet på skaft hela tiden.

Jag har alltid sagt att den dagen jag själv har min firma i en större byggnad med flera anställda så kommer jag att KRÄVA att mina killar/tjejer använder faciliteterna och företagets utrustning ett par gånger i veckan.
På så vis ökar vår tillit till varandra och ansvarskänslan växer.
Det finns folk på plats på andra tider än bara 09-15 (som kommer att vara gällande arbetstider) och det främjar för en lägre förekomst av rekare eller rentav inbrott.
Eftersom man använder alla maskiner och utrustningar till egenprivata syften så blir man också bättre på att använda dom under arbetstid.

Jag är extremt emot det förbudsklimat vi lever i och som verkar ha eskalerat kraftigt.
Ingen litar på någon och alla är presumitva bovar och banditer och iom det så måste allt negativt lyftas fram i rampljuset och alltid luftas med en bitter ton som socker på kakan.

Om man omger sig med människor som man måste behandla på det viset så har man anställt fel medarbetare.
Det är inte fel på medarbetaren, inget blir bättre än vad chefen tillåter.
Grr!
0706-419608
Post Reply