m_ellisson wrote: ......... Blir det mer styrvinkel? Har 40 grader vid fullt rattutslag nu!
Ja. Med vissa fälgar och däck måste man begränsa styrväxeln. Vi åker 205-40-17 och 8x17 20et....och det tar inte i någonstanns.
Okok jag åker några falkon fk 225/40-18" nu, e46 länkarmar, flyttade styrledsinfästningar, coilisar & det är ca 5 mm från att det tar i.. Hur menar du med begränsa styrväxeln? mvh
Hur då flyttade styrledsinfästningar ?
Man brukar svarva två hyllsor...och sätta innanfär leden på kuggstången så den inte kan gå hela vägen. Annars är stora slägga bra i innerskärmarna.
Man brukar svarva två hyllsor...och sätta innanfär leden på kuggstången så den inte kan gå hela vägen. Annars är stora slägga bra i innerskärmarna.
OKok..Får bli nått sådant då kanske Styrledsinfästningarna är flyttade (kapat, måttat som fan & svetsade) så de är i linje med spindelledsinfästningar...även kallat paralell steering som du säkert vet Och så sitter dem lite närmre navcentrum för ökad styrvinkel. Fungerar riktigt bra förutom att man skulle vilja kunna svänga ännu mer ibland
m_ellisson wrote: OKok..Får bli nått sådant då kanske Styrledsinfästningarna är flyttade (kapat, måttat som fan & svetsade) så de är i linje med spindelledsinfästningar...även kallat paralell steering som du säkert vet Och så sitter dem lite närmre navcentrum för ökad styrvinkel. Fungerar riktigt bra förutom att man skulle vilja kunna svänga ännu mer ibland
Ok. Paralellstyrning användes en del i CrossKart förr. Och det måste ju vara en fördel även i Drifting
Vi har som sagt fullt utslag på styrväxeln på vår racebil...och det styr som fan. Så anpassade hjulhus och fälgar...så du kan använda hela slaget, måste vara guld värt i Drifting.
Loordan wrote:spännande. hur känns din ratt vid ojämn vägbana? blir den orolig ? Det skall vara distanser pratar man om pga av bumpsteern.
Distanserna ska bara fylla ut mellanrummet vid fästöronen. (två M12-muttrar har jag för mej.) Vi har lagt våra över styrväxeln...då det blir mer plats för motorn då. Vi har inte brytt oss om att mäta upp Bumpsteer....och inte heller upplevt att det är något.
Men...då åker vi 4-5 ggr så hårda fjädrar mot gatfjädrar.
Ja. eran bil är ju så pass hård då så det inte blir denna fjädring kanske. likaså banan är sållan så guppig. då har kanske distanserna endast att göra med så styrväxelnpassar. så ni har lagt styrväxeln under öronen på frontbalken om jag förstår det rätt?
Loordan wrote:Ja. eran bil är ju så pass hård då så det inte blir denna fjädring kanske. likaså banan är sållan så guppig. då har kanske distanserna endast att göra med så styrväxelnpassar. så ni har lagt styrväxeln under öronen på frontbalken om jag förstår det rätt?
Nej. Mellanrummet mellan öronen är större på e30 än e36. Så det går åt distanser för att inte dra sönder öronen. Frågan är bara om dom ska ligga över eller under växeln. På en m50-bil, har man sällan plats att välja.....och jag tror det har ganska liten betydelse.
jeg la mine distanser både over og under... (50/50) ..riktig eller feil vet jeg ikke, men det kan ihvertfall ikke bli like mye feil som om man bommer på over / under.
Har også 15mm distanser mener jeg på styrstoppen, men da blir det knapt noen styring i det hele tatt, så skal prøve å ta de bort.
Loordan wrote:Bra då börjar vi reda ut det här så vi äntligen får en komplett tråd. butterfly: Ligger motorn väldigt tight mot styrsnäckan?Du kör m50?
Ja...vi åker m50...och det är ganska tight....men inte värre än balken. Det är inte så noga med distanserna. Du kan lägga brickor...eller som vi...en mutter och passa in det.
monterade ihop ett kit idag och var tvungen att slipa ner ena fästet för kylröret för att det tog i tråget annars (förarsidan)
M20 med e36 styrväxel 7st m10*2mm rostfria brickor fick agera distanser E36 Styrleder rattaxelknut från e30 med Servo Slangarn har jag dock inte blivit vän med än så pressar nog nya imorrn
så om någon vill lägga upp ett kopplingschema på dessa och hur org slangarna är kopplade vore det fint! (syns inte på bmw fans)