Gottfrids Volvo 240 -89 M50 bygge. Turbobygge påbörjat.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo
Zf lådan ska köra på, jag hade samma problem som dig. Jag hade missat 2 skruv som satt på undersidan. Men det är bara att kämpa på.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo
Den håller.. Det är en likadan som sitter på 328 o m3.. Jag kör en sån låda på min turbo..600whp;)
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo
Den håller.. Det är en likadan som sitter på 328 o m3.. Jag kör en sån låda på min turbo..600whp;)
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo
Härligt, då håller lådan ett tag förhoppningsvis iaf då.
Testade för skojs skull att montera 240:ins främre del av kardanen mot bmw lådan, och den passade ju som handen i handsken. Vet ju dock inte hur det passar ihop med längden när ja väl får i motor och lådan. Men passar det så duger det ju för en besiktning iaf.
Testade för skojs skull att montera 240:ins främre del av kardanen mot bmw lådan, och den passade ju som handen i handsken. Vet ju dock inte hur det passar ihop med längden när ja väl får i motor och lådan. Men passar det så duger det ju för en besiktning iaf.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo
http://www.garaget.org/?car=150458 Jag har lagt upp ganska mycket bilder på motor och växelåds fästen osv.
ang kardan så är det främre kardan bit ifrån 740 med M47 nyare än -88 (dom äldre e 4 bultade) också monterar man på 240 stödlager på 740 kardanen och 240is bakrekardan som skrevs innan.
240 främre kardan e typ 5 cm kortare än 740
ang kardan så är det främre kardan bit ifrån 740 med M47 nyare än -88 (dom äldre e 4 bultade) också monterar man på 240 stödlager på 740 kardanen och 240is bakrekardan som skrevs innan.
240 främre kardan e typ 5 cm kortare än 740
Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo
Äntligen helg igen så man fick lite tid att va en hel dag ute i garaget, vilket resulterade i att lådan kom på plats.
Måttade även in alublocket som ja använder som mall.
Blev en hel del mätande för att få det att stämma åt alla håll och kanter. Men fick till slut blocket där jag ville ha det med tillräckligt mycket utrymme mot torpeden.
Sen började jag måtta och planera motorfästen.
Motorkuddarna från bmwn passade perfekt i befintliga hål i framvagnsbalken.
Styrningarna på kudden fick bli uppåt mot motorfästet.
Och så här blev vänstra sidan när ja bränt ihop allt.
Behöver dock kortare bultar för att kunna dra fast det ordentligt.
Och så här blev högra sidan.
Svetsarna blev inte så värst snygga då jag bara har en gammal pinnsvets från biltema i garaget, så svetsarna ska snyggas till med miggen på jobbet.
Fästena ska målas och sen blir det att lyfta i motorn.
Nya växellådskuddar måste beställas på måndag, för dom gamla hade separerat så jag kunde inte måtta in vart ja skulle borra hålen i växellådsbalken.
Måttade även in alublocket som ja använder som mall.
Blev en hel del mätande för att få det att stämma åt alla håll och kanter. Men fick till slut blocket där jag ville ha det med tillräckligt mycket utrymme mot torpeden.
Sen började jag måtta och planera motorfästen.
Motorkuddarna från bmwn passade perfekt i befintliga hål i framvagnsbalken.
Styrningarna på kudden fick bli uppåt mot motorfästet.
Och så här blev vänstra sidan när ja bränt ihop allt.
Behöver dock kortare bultar för att kunna dra fast det ordentligt.
Och så här blev högra sidan.
Svetsarna blev inte så värst snygga då jag bara har en gammal pinnsvets från biltema i garaget, så svetsarna ska snyggas till med miggen på jobbet.
Fästena ska målas och sen blir det att lyfta i motorn.
Nya växellådskuddar måste beställas på måndag, för dom gamla hade separerat så jag kunde inte måtta in vart ja skulle borra hålen i växellådsbalken.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo
Vettigt projekt
Kardan kör ja med främre å bakre del från 740 med m46 på min 242a.
har en sån liggande i garaget om du inte har.
Kardan kör ja med främre å bakre del från 740 med m46 på min 242a.
har en sån liggande i garaget om du inte har.
Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo
Tackar Manne. Ditt projekt kommer bli riktigt manligt när du blir färdig
Nej nån annan kardan har ja inte skaffat ännu, så har du en till övers så köper ja den mer än gärna av dig. Name your price så hämtar jag den.
Nej nån annan kardan har ja inte skaffat ännu, så har du en till övers så köper ja den mer än gärna av dig. Name your price så hämtar jag den.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo
De är just den där lilla detaljen, att bli färdig
En 200ing så är den din.
En 200ing så är den din.
Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo
Hehe, jo känner igen det där med att bli "färdig". Har ju haft min 240 som pallbocksräser sen 2006
Pm:a mig ditt nummer så kan vi bestämma en dag när du har tid så kommer jag och plockar upp kardanen
Pm:a mig ditt nummer så kan vi bestämma en dag när du har tid så kommer jag och plockar upp kardanen
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo
Dags för en liten uppdate. Har dock krånglat för mig så har inte hänt så mycket.
Fick ju tag i en kardan via Manne (en eloge till honom) tyvärr visade det sig att kardanen ja hämtade var precis lika lång som den ja redan hade, enda skillnaden var att delningen var på olika ställen. (Den högra kardanen är till 240 med M47 låda och den vänstra till 740 med M46 låda)
Men det blir nog att ja helt enkelt kapar kardanen och förlänger den tror jag. så slipper ja dessutom krångla med att flytta upphängningen till stödlagret.
Fick iaf hem nya originalkuddar till växellådan. Dom kändes väldigt sladdriga dock, så funderar på att använda biltemas universalkuddar ist.
Iaf så åkte jag ut till garaget och tänkte lyfta i motor och låda i bilen idag när ja fått mina nya kuddar så ja kunde bulta fast lådan mot växellådsbalken äntligen.
Var även tvungen att montera tråget från E36 motorn innan ja kunde hissa ner motorn i bilen.
Men tji fick jag, för den gubben gick inte.
Visade sig att skvalpplåten från E36 M52 motorn inte alls passar på E34 M50 motorn.
På Alu-blocket från M52:an så är det dubbla bulthål som synes på bilden.
Jämfört med enkla hål på gjutjärnsblocket.
På M52:an satt det förutom skvalpplåten även en sorts trianglar mellan vevlageröverfallen ut mot blockets väggar. Dom fungerar väl antagligen som en typ av stödgördel. Därav dom dubbla bulthålen.
Och dessutom tar vevaxeln på M50 motorn i skvalpplåten, så det går ju inte direkt modda den så den passar heller.
Så nu är ja i stort behov av en skvalpplåt till en E36 med M50 motor. Så är det någon som har en sån plåt, PM:a mig gärna.
Fick ju tag i en kardan via Manne (en eloge till honom) tyvärr visade det sig att kardanen ja hämtade var precis lika lång som den ja redan hade, enda skillnaden var att delningen var på olika ställen. (Den högra kardanen är till 240 med M47 låda och den vänstra till 740 med M46 låda)
Men det blir nog att ja helt enkelt kapar kardanen och förlänger den tror jag. så slipper ja dessutom krångla med att flytta upphängningen till stödlagret.
Fick iaf hem nya originalkuddar till växellådan. Dom kändes väldigt sladdriga dock, så funderar på att använda biltemas universalkuddar ist.
Iaf så åkte jag ut till garaget och tänkte lyfta i motor och låda i bilen idag när ja fått mina nya kuddar så ja kunde bulta fast lådan mot växellådsbalken äntligen.
Var även tvungen att montera tråget från E36 motorn innan ja kunde hissa ner motorn i bilen.
Men tji fick jag, för den gubben gick inte.
Visade sig att skvalpplåten från E36 M52 motorn inte alls passar på E34 M50 motorn.
På Alu-blocket från M52:an så är det dubbla bulthål som synes på bilden.
Jämfört med enkla hål på gjutjärnsblocket.
På M52:an satt det förutom skvalpplåten även en sorts trianglar mellan vevlageröverfallen ut mot blockets väggar. Dom fungerar väl antagligen som en typ av stödgördel. Därav dom dubbla bulthålen.
Och dessutom tar vevaxeln på M50 motorn i skvalpplåten, så det går ju inte direkt modda den så den passar heller.
Så nu är ja i stort behov av en skvalpplåt till en E36 med M50 motor. Så är det någon som har en sån plåt, PM:a mig gärna.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo
Om du bara tar fämre kardan biten från en 740 med M47 Växelåda så är den typ 5cm längre än 240 kardanen och du kan mycket enkelt mecka på 240is stödlager på den kardanen och allt passar i orginal fästen inget ful meck bara bult on!!!Gottfrid wrote:Dags för en liten uppdate. Har dock krånglat för mig så har inte hänt så mycket.
Fick ju tag i en kardan via Manne (en eloge till honom) tyvärr visade det sig att kardanen ja hämtade var precis lika lång som den ja redan hade, enda skillnaden var att delningen var på olika ställen. (Den högra kardanen är till 240 med M47 låda och den vänstra till 740 med M46 låda)
Men det blir nog att ja helt enkelt kapar kardanen och förlänger den tror jag. så slipper ja dessutom krångla med att flytta upphängningen till stödlagret.
.
Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28
Ja där ser man, ja kanske borde läsa min egen tråd lite bättre. Har totalt missat ditt inlägg lite tidigare i tråden där du skrev just precis detta
Jag ber om ursäkt. Får skylla på att ja oftast är här inne via mobilen förutom när ja uppdaterar.
Ska ragga tag i en sådan främre kardan då. Tack för hjälpen
Jag ber om ursäkt. Får skylla på att ja oftast är här inne via mobilen förutom när ja uppdaterar.
Ska ragga tag i en sådan främre kardan då. Tack för hjälpen
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
Re: Gottfrids Volvo 240 M50 bygge, samt övriga garage projek
Då det just nu är stiltje i tråden pga att ja väntar på en skvalpplåt till motorn som är beställd från tyskland, så tänkte ja att ja kan ju lika gärna visa även andra projekt ja håller på med vid sidan av 240 bygget.
Köpte mig iaf en gammal Volvo 66 i somras som inte drev som den skulle.
En gammal tant köpte den ny 1977 och körde den 9600 mil tills den slutade driva.
Sen såldes den till en kille som aldrig orkade laga felet så bilen blev bara ståendes.
Och så hittade jag den och köpte den och lagade den.
Bilen är rostfri förutom nån liten bubbla i lacken på ena framskärmen och bakluckan.
Klädseln har haft överdrag sedan ny så den är i toppskick.
Kul när man hittar såna här gamla veteranare i fint skick.
Visade sig att det var lamellerna som var slut, så jakten att hitta nya startade. Vilket inte visade sig vara varken lätt eller billigt.
Slutade med att ja fick skicka upp lamellerna till sthlm där dom la på nytt material, vilket var mycket billigare än att hitta nytt utomlands.
Nya drivknutsdamasker fanns dock att få tag i på Meca, då dom gamla var allt annat än fräscha.
Nytt och fint.
Besiktade den i veckan som var nu och den gick igenom med blankt papper.
Har avverkat ett par mil med den nu och man skrattar varje gång man kör bilen
Måste också erkänna att ja är imponerad av hur startsnabb CVT transmissionen är vid rödljus. Bilen måste ha varit riktigt potent på 70-talet vid rödljusen
Framtidsplanerna är att sänka bilen så mycket det går och bredda orginalfälgarna och få till lite tyskstuk.
I övrigt ska den behållas original.....(Kanske)
Är sugen på att slänga i en B20 med lite trim och volvo 360 låda och bakaxel så bilen blir manuell. Men det är inte prio ett just nu.
En del i min vänskapskrets tycker dock den är så ful så dom skulle aldrig ertappas levande med att åka i bilen, och tycker ja ska sälja den
Den har även fått öknamnet "Bajsen"
Men ja tycker den är charmig och har potential att kunna bli grym.
Vi får se, ja kanske säljer den om ja får ett vettigt bud på den från någon sugen entusiast.
Köpte mig iaf en gammal Volvo 66 i somras som inte drev som den skulle.
En gammal tant köpte den ny 1977 och körde den 9600 mil tills den slutade driva.
Sen såldes den till en kille som aldrig orkade laga felet så bilen blev bara ståendes.
Och så hittade jag den och köpte den och lagade den.
Bilen är rostfri förutom nån liten bubbla i lacken på ena framskärmen och bakluckan.
Klädseln har haft överdrag sedan ny så den är i toppskick.
Kul när man hittar såna här gamla veteranare i fint skick.
Visade sig att det var lamellerna som var slut, så jakten att hitta nya startade. Vilket inte visade sig vara varken lätt eller billigt.
Slutade med att ja fick skicka upp lamellerna till sthlm där dom la på nytt material, vilket var mycket billigare än att hitta nytt utomlands.
Nya drivknutsdamasker fanns dock att få tag i på Meca, då dom gamla var allt annat än fräscha.
Nytt och fint.
Besiktade den i veckan som var nu och den gick igenom med blankt papper.
Har avverkat ett par mil med den nu och man skrattar varje gång man kör bilen
Måste också erkänna att ja är imponerad av hur startsnabb CVT transmissionen är vid rödljus. Bilen måste ha varit riktigt potent på 70-talet vid rödljusen
Framtidsplanerna är att sänka bilen så mycket det går och bredda orginalfälgarna och få till lite tyskstuk.
I övrigt ska den behållas original.....(Kanske)
Är sugen på att slänga i en B20 med lite trim och volvo 360 låda och bakaxel så bilen blir manuell. Men det är inte prio ett just nu.
En del i min vänskapskrets tycker dock den är så ful så dom skulle aldrig ertappas levande med att åka i bilen, och tycker ja ska sälja den
Den har även fått öknamnet "Bajsen"
Men ja tycker den är charmig och har potential att kunna bli grym.
Vi får se, ja kanske säljer den om ja får ett vettigt bud på den från någon sugen entusiast.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
Re: Gottfrids Volvo 240 M50 bygge, samt övriga garage projek
Beställde ju skvalpplåt från tyskland. Men när ja väl fick den så visade det sig att fästet för oljepickupen inte satt på skvalpplåten på M50 som det gjorde på skvalpplåten från M52:an.....
Så det var bara att beställa fästet från tyskland också.
Fick det iaf i fredags som tur var, så det blev att smälla ihop motorn.
Så nu sitter motorn äntligen i bilen iaf.
Så det var bara att beställa fästet från tyskland också.
Fick det iaf i fredags som tur var, så det blev att smälla ihop motorn.
Så nu sitter motorn äntligen i bilen iaf.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
Re: Gottfrids Volvo 240 M50 bygge, samt övriga garage projek
Hade du sagt till så kunde jag skickat ett fäste till dig
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
Re: Gottfrids Volvo 240 M50 bygge, samt övriga garage projek
Jaja, inte hela världen
Nu sitter motorn där och allt är frid och fröjd. Nu ska ja bara få elen att fungera och bygga om kopplingen så kanske man kan få start på motorn snart också.
Nu sitter motorn där och allt är frid och fröjd. Nu ska ja bara få elen att fungera och bygga om kopplingen så kanske man kan få start på motorn snart också.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"