Ingen som har en bra beskrivning hur man spänner en lamelldiff
eller bilder på det o hur mycket brukar va lagom??
/Johan
Spänna en lamelldiff??
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
det där med % är igentligen felaktigt, vet inte hur man ska mäta det,
man mäter hur hårt spännd en diff är genom moment,
finns en bra tråd om det på autopower oxå, om amn öker lite,
där finns även rekomendationer har ja förmej.
ja det bygger på att man lägger imellan brickor för att öka inspänningstrycketr på fjädrarna, olkia tjocka beroende på hur slitet diffen är o hur hårt spännd amn vill ha den (tjockare brickor hårdare spännt)
mvh Erik jakobsson
man mäter hur hårt spännd en diff är genom moment,
finns en bra tråd om det på autopower oxå, om amn öker lite,
där finns även rekomendationer har ja förmej.
ja det bygger på att man lägger imellan brickor för att öka inspänningstrycketr på fjädrarna, olkia tjocka beroende på hur slitet diffen är o hur hårt spännd amn vill ha den (tjockare brickor hårdare spännt)
mvh Erik jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
jag ska schimsa min 0.7mm. 0.5 blev lite för lite. en kompis körde me 0.7 på en fräschare diff och då var det på gränsen, den började kärva och så då man svängde mycket.
MVH Micke
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
0,6 på min resulterade i 100% direkt.
Med 0,5 så klickade skaftet på 190nm.
Med 0,5 så klickade skaftet på 190nm.
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Det där med att chimsa diffen är ju bara ett sätt att öka förspänningen! och är kan kanske hjälpa lite om man har en riktigt sliten diff (lamellerna), då man belastar dem mer!
Det enda riktiga sättet att få MER diffverkan är att på ett eller annat sätt få in fler lameller och på så vis öka friktionsytan i diffen! En 75% motorsport diff i 180-modellen (stora e30 bla) har mindre tryckskålar och 4 lameller och 4 mellanlägg. Därmed fördubblad friktionsyta samt 10ggr så lång livslängd på lamellerna! Motorsportdiffarna har även minskad förspänning just så att diffen lättare skall kunna låsa upp!
Det enda riktiga sättet att få MER diffverkan är att på ett eller annat sätt få in fler lameller och på så vis öka friktionsytan i diffen! En 75% motorsport diff i 180-modellen (stora e30 bla) har mindre tryckskålar och 4 lameller och 4 mellanlägg. Därmed fördubblad friktionsyta samt 10ggr så lång livslängd på lamellerna! Motorsportdiffarna har även minskad förspänning just så att diffen lättare skall kunna låsa upp!
Mvh Martin Söderlind