Spänna en lamelldiff??

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Subarujohan
Posts: 24
Joined: 20 Nov 2005, 20:06

Spänna en lamelldiff??

Post by Subarujohan »

Ingen som har en bra beskrivning hur man spänner en lamelldiff
eller bilder på det o hur mycket brukar va lagom??

/Johan
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

finns på autopower under mektips.

dock inga bilder där.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Drullen
Posts: 1428
Joined: 24 Nov 2005, 23:40
Location: Karlshamn
Contact:

Post by Drullen »

Har hört nått om några brickor man kan fixa dit, så får du runt 40procentig diff
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

det där med % är igentligen felaktigt, vet inte hur man ska mäta det,

man mäter hur hårt spännd en diff är genom moment,

finns en bra tråd om det på autopower oxå, om amn öker lite,

där finns även rekomendationer har ja förmej.

ja det bygger på att man lägger imellan brickor för att öka inspänningstrycketr på fjädrarna, olkia tjocka beroende på hur slitet diffen är o hur hårt spännd amn vill ha den (tjockare brickor hårdare spännt)

mvh Erik jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

med 0.7mm brickor brukar det bli ganska lagomt beroende på skick av diff
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

jag ska schimsa min 0.7mm. 0.5 blev lite för lite. en kompis körde me 0.7 på en fräschare diff och då var det på gränsen, den började kärva och så då man svängde mycket.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Ticco
Posts: 330
Joined: 20 Nov 2005, 23:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ticco »

0,6 på min resulterade i 100% direkt.
Med 0,5 så klickade skaftet på 190nm.
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Det där med att chimsa diffen är ju bara ett sätt att öka förspänningen! och är kan kanske hjälpa lite om man har en riktigt sliten diff (lamellerna), då man belastar dem mer!

Det enda riktiga sättet att få MER diffverkan är att på ett eller annat sätt få in fler lameller och på så vis öka friktionsytan i diffen! En 75% motorsport diff i 180-modellen (stora e30 bla) har mindre tryckskålar och 4 lameller och 4 mellanlägg. Därmed fördubblad friktionsyta samt 10ggr så lång livslängd på lamellerna! Motorsportdiffarna har även minskad förspänning just så att diffen lättare skall kunna låsa upp!
Mvh Martin Söderlind
Post Reply