jag hatar lådor
530d E60 står pall för det man bjuder den på utan oljud alls. burnoutfest, breisladd, klistrad 60fot med start på 2ans växel.
Däremot kan jag inte uttala mig om hur snabbväxlade dom är, i början tog jag kol på 2an och nästan 4an på provtestet pga en koppling som inte frilade.
teoretiska fel:
1. felaktig koppling
2. växellänkage monterat i kaross.
3. varvar 8000 rpm på en diesel låda?
Problem jag ser det med lådan förutom att den är rätt stor så man får banka lite.
- Inga reservdelar.
- Förbannat känsliga syncringar (missar man växeln en gång är risken mycket stor att de är pajj för alltid) och till skillnad ifrån ZF så syncar det och man inte får i växeln. ZF låter det ju lite men smiter i endå om man har en dålig sync.
- m20lut och fel sprängkåpa som inte är bultad (Dock inte lika stor sprängkåpa som på v8).
- oerhört kort splines på axeln så man lär mäta bra innan man svetsar om
Men jag gjorde något jag aldrig kunnat drömma om på gatebil mantorp, spann ur 5an på långa rakan, la mig och fes på 6an sen i mycket hög hastighet, sen kom det ett gäng audisar bakom då varvstoppade jag och kopplingsdumpade på 6an och det höll, visserligen med vanliga 245or.