Gottfrids Volvo 240 -89 M50 bygge. Turbobygge påbörjat.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Gottfrid
Posts: 90
Joined: 28 Sep 2011, 14:04
Location: Karlstad

Gottfrids Volvo 240 -89 M50 bygge. Turbobygge påbörjat.

Post by Gottfrid »

Tänkte starta en projekttråd om mitt motorbygge till min gamla 240 som jag haft ståendes i garaget och samlat damm i allt för många år nu.
Får väl också passa på att presentera mig då detta är mitt första inlägg på PPF.
Jimmy heter jag och bor i sköna Karlstad där solen alltid skiner 8)
Är fyllda 30 år nu och känner väl att det är dags nu om jag någonsin ska få uppleva hur det är att ha en häftig turbobil i sin ägo.
Har hängt här på ppf nån månad och försökt dammsuga trådar och snappa upp information om M50 och turbokonvertering.
Detta blir min första projekttråd någonsin och även min första turbokonvertering, så det är även anledningen till att jag startar en tråd då ja känner att jag säkert kommer behöva lite hjälp med en del frågor som kommer dyka upp och även kritik bra som dålig.
Jag varken skiter pengar eller är ingenjör så dumma frågor kommer komma och det kommer heller inte bli några fantasier om 8-900hk monster.
Jag ska dock försöka bygga så seriöst och hållbart jag kan med dom medlen jag har.
Jag ser hellre att det tar tid och blir ordentligt gjort än slänger ihop nåt halvdant som rasar efter en vecka.

Iaf, tillbaka till bilen.
Ja köpte bilen år 2000 för 25.000 svenska riksdaler på en bilfirma här i karlstad med pengar som jag tjänat ihop på mitt allra första jobb efter gymnasiet.
Den var då en helt original gubbig röd Volvo 244 GLT av årsmodell -89.
Den hade gått som andra bil i en familj nästan hela sitt liv och hade cirka 6000 mil på mätaren då.
Ja köpte den 19 år gammal och använde den flitigt under dom första åren med körkort. Första året avverkade jag cirka 4000 mil med bilstackaren. (Bensinen var mycket billigare då 8) )
Den har i dagens läge gått strax över 15.000 mil om ja inte missminner mig.
Genom åren har bilen fått stå ut med en hel del hemska faser av diverse tvivelaktig styling som det lätt blir med en första bil när man precis tagit körkort och knappt några pengar har.
Som tur är för er skull så finns det inte allt för mycket kort under denna tiden på bilen så jag besparar er den plågan. (Det räcker med att Karlstads invånare fick stå ut med det hela under flera års tid)
År 2004 tog ja dock tag i saken och rensade bort allt sånt tjafs på bilen och la en dyr skiftande lack på bilen och köpte ett riktigt kjolpaket och fälgar till den.
Och så har den i princip sett ut sedan dess.
Har iofs planer nu när man blivit lite äldre att skippa kjolpaketet och hänga på originalstötfångare igen, men vi får se.
Så här ser bilen ut nu iaf bortsett från dom groteska dubbla avgaspiporna bak som nu är dolda ist.

Image

Image

Image

Körde med den tills 2006 sen fick den stå i garaget i väntan på ett motorbygge. Jag hade dock inte bestämt mig för vad ännu.
Köpte mig en B230FK som ja började renovera och samla delar till, men kände aldrig att jag riktigt ville ha en tråkig 4 cyl turbo.
Så projektet las ner och bilen har blivit ståendes genom åren medans ja försökt finna motivation och bestämma mig för en lämplig motor att bygga på.
I början av 2011 köpte jag mig en BMW 540 touring -94 som ja skrotade ner i molekyler och hade fram tills i våras haft planerna på ett V8 bygge.
Men sen hittade jag denna sidan av en slump och skrotade istället ideén med V8.
Har nu bestämt mig för att det ska bli M50 motor med turbo då ja fullkomligt avgudar ljudet från en turboladdad 6:a.
Fick en M52B28 med havererad vattenpump och blockpackning gratis av en kompis och eftersom gratis är gott så kan man ju lika gärna spinna vidare på den utstakade banan.
Har i dagens läge rivit isär M52:an, och lämnat iväg toppen för provtryckning och planing för att se om den är duglig att byggas på.
Veven ska ju naturligtvis lämnas iväg och kollas upp den med men väntar först på besked om M52 toppen är sprickfri och duglig att användas som sagt.

Image

Image

Image

Köpte mig även en donatorbil igår. Det blev en E34 525 -92 med Vanos motor som gått 33.000 mil.
En del tänker säkert, Hallå! stop och belägg. En -92 med vanos?
Ja faktiskt, den har det då det är en sen 92:a.
Letade först efter en bil utan vanos då jag läst att det är lite krångligt att mappa bilen med vanos.
Men sedan läste jag på nåt annat ställe att man får ett bättre register och tidigare spool up med vanos så jag bestämde mig då för att vanos får det bli.
Denna bilen ska nu slaktas på dom drivlinan.

Image

Har tänkt försöka hinna med och lyfta ur motorn till helgen nu. Sen är det väl bara att börja riva i grejerna.
Tanken är att stoppa ner motor och låda och försöka få bilen regbesiktigad med BMW motorn så den iaf är laglig så långt.
Problemet är väl att bilen är en -89, men har ändå fått det halvt om halvt bekräftat att det ska vara möjligt att få den igenom trots allt.
I värsta fall finns ju originalmotorn kvar och ja får stå ut med att lyfta motorn en gång om året tills bilen blir skattebefriad år 2019 :twisted:
Last edited by Gottfrid on 26 Oct 2012, 10:15, edited 4 times in total.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by fulingbusen »

Sköj!! Det här kan bara bli succé

Jag har en del smådelar liggande, hör av dig om du behöver något.
krajm
Posts: 585
Joined: 04 Sep 2007, 17:41
Location: Karlstad

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by krajm »

Härligt! Nu vet jag inte hur mycket tid och kunskap du har, men satsa int för hårt från början. Jag gjorde det och de blev för mycket att göra och allt rann ut i sanden.

De bästa tipset jag kan ge om än lite tråkigt är att första vintern få i motorn kör med den en sommar, andra vintern ett lite billigare kitt med oöppnad motor och till sist bygger du drömmotorn.

Så skulle iaf jag göra om jag drog igång ett nytt projekt, de är trotts allt körningen som är det allra roligaste.

Mvh Victor
User avatar
Gottfrid
Posts: 90
Joined: 28 Sep 2011, 14:04
Location: Karlstad

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by Gottfrid »

Fulingbusen: Tjenare, hänger du här? Kul med ett bekant namn :D
Ja jag hoppas det blir succé när det blir klart, ska göra mitt bästa iaf.

Krajm: Tid har ja överflöd av, det är mest motivationen som brukar vara boven i dramat.
Jo jag förstår defenitivt hur du tänker, och körningen är ju helt klart roligast.
Har ju dock redan en BMW 540 som bruksbil på sommaren så riktigt så stor abstinens får ja aldrig av att inte få köra :)
Vill hellre göra ett så seriöst motorbygge som möjligt till denna bilen då ja hoppas belöningen kommer den dagen den står där färdig med ett bromspapper som man kan vara stolt över.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
User avatar
Gottfrid
Posts: 90
Joined: 28 Sep 2011, 14:04
Location: Karlstad

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by Gottfrid »

Då har man spenderat dagen i garaget då.
Fick ur motorn vilket gick otroligt smidigt, en enda bult krånglade och gick av och det var + matningen till startmotorn. Förutom det så släppte allt så fint så.
Väldigt trevliga motorer att skruva med M50 måste ja säga.

Image

Började riva isär fronten på 240:in också. Ska bli gött att få ur den gamla skitiga volvomotorn.

Image

Image

Imorgon blir det till att rensa BMWn på allt annat som kan va bra att spara på, t.ex diff, drivaxlar, c-låsmotorer och diverse.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by Carlsson »

Du behöver inte riva fronten för att få i en M50 i 240. besikning är inga problem du måste bara ha 1031 bakaxel och ventilerade bromsar fram bilen på bilden e reggad med m50b25 och det är en -91

Image

ska du flytta vev och grejor till M50 blocket?
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
Gottfrid
Posts: 90
Joined: 28 Sep 2011, 14:04
Location: Karlstad

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by Gottfrid »

Ok, bra att veta att man slipper ta bort fronten när ja ska ur med den igen för turbobygget.
Men ja ville plocka bort fronten ändå just denna gången eftersom ja vill ha så mycket plats som möjligt när ja ska bygga motorfästen och även slippa oroa mig för att skada lacken på fronten när ja håller på.
Själva motorutrymmet är dock inte lackat ännu så där är det inte lika noga. Har medvetet väntat med att lacka där eftersom ja visste att ja en dag skulle bygga motor.

Härligt att höra att det inte är några problem att regbesikta trots att det är en -89 då, glädjande besked :D
Ventilerade bromsar är det ju original fram redan, men bakaxel måste ja köpa en, för det är ju bara 1030 axeln på min.
Är väl lika bra att man köper en 1031 från bakaxel.se med aussielocker direkt, och dom har ju även fina bromskit till 240 där med.

Ja veven ska flyttas över till M50 blocket och hade även tanken på att flytta över en insugskam då ja har två stycken. För det fungerar väl att göra även fast det är vanos?
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by Evinrude »

Vanoskam på avgas går inte utan mods. Du måste fräsa om drevet till huvudkedjan isf, om det ens finns tillräckligt med gods för det?
Vanoskammen har ju tre skruvar för dreven medan avgaskammen/icke-vanos har fyra.
Konceptet gillas iaf, det går ju att gilla en Volvo så länge den har rätt hjärta! ;)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
hockne
Posts: 394
Joined: 21 Aug 2009, 04:56
Location: Sthlm/Sundbyberg
Contact:

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by hockne »

Välkommen :)
Kul med en m50 240 till.

Kommer följa, kul med lite tips på hur andra bygger.
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
User avatar
Gottfrid
Posts: 90
Joined: 28 Sep 2011, 14:04
Location: Karlstad

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by Gottfrid »

Evinrude: Ok, ja det får bli en senare huvudvärk om det är möjligt eller ej då, det är ju inte prio ett direkt med dubbla insugskammar just nu.
Ja jag har alltid varit en volvomänniska i grund och botten. Men sedan ja köpte min första bmw nånsin, en E34 540 med manuell låda så är ja helt såld på bmw.
Så nu får jag allt svälja stoltheten när det gäller volvo och göra plats för lite tysk ingenjörskonst.

Hockne: Tackar.
Jag har faktiskt sneglat lite på ditt bygge och läst nån tråd om din bil.
Minns dock inte vart det var, kanske på garaget?


Igår gav ja mig på ett misslyckat försök att få ur motorn ur 240:in efter att ja rensat bmwn på lite bra att ha grejer.
Dock så fick ja inte isär motor och låda trots 1½ timmes svärande och brytande med spett. (Och innan nån frågar, nej ja har inte glömt nån bult. Vore ju lite :oops: isåfall)
Antagligen är det väl styrningarna som vägrar släppa taget om lådan. Eller så vill bilen verkligen inte släppa ifrån sig sin käre vän motorn. (Förståeligt eftersom dom suttit ihop i 22 år)
Så det var väl tur att ja plockade bort fronten, för ja får ta med låda och motor samtidigt istället.
Orkade dock inte med mer igår då biltemas liggbräda beslutade att den inte ville vara med om min behandling längre och sprack. Och jag hade inte stor lust att kräla i glykol under bilen.
Så idag efter jobbet blir det att åka till biltema och skälla lite på dom att deras liggbrädor banne mig inte är gjorda för riktiga män. Och sen så tar vi rond 2 med motorn.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
User avatar
hockne
Posts: 394
Joined: 21 Aug 2009, 04:56
Location: Sthlm/Sundbyberg
Contact:

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by hockne »

Jag har en tråd här och på alive och garaget men skriver inte så mycket, men det kommer snart en stor uppdatering. Väntar bara på dom sista delarna.

Ifall du vill läsa igen ;)
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... ighlight=/" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 242 -75 Rakställd BMW M50
Lite bilder på 242an
Projekt tråd!
Behöver du något blästrat? Skicka ett pm, litet som stort!
Mvh/ Fredrik
User avatar
Gottfrid
Posts: 90
Joined: 28 Sep 2011, 14:04
Location: Karlstad

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by Gottfrid »

Ja men då var det garaget ja såg tråden på då.
Klart man vill läsa tråden igen, tack för länken :D
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by affe »

Finns det någon volvokardan som passar i längd till detta?
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
User avatar
Gottfrid
Posts: 90
Joined: 28 Sep 2011, 14:04
Location: Karlstad

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by Gottfrid »

Enligt vad ja läst mig till vad som fungerat för andra så ska 740:ins främre del av kardanen passa mot bmw lådan och ihop med bakre delen av 240 kardanen.
Har dock inte koll på vilken modell man ska sno från för att längden ska stämma.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
User avatar
AGranlund
Posts: 659
Joined: 04 Nov 2009, 21:01
Location: Karlstad

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by AGranlund »

Bra motor val :D du kan ju bolla lite idéer med manne han har både 240 å 740 med m50 i så han har rätt bra koll på det :mrgreen:
Bmw m5 3,8 sommar
Bmw m535 turbo race
Bmw 525 vinter hink
User avatar
Gottfrid
Posts: 90
Joined: 28 Sep 2011, 14:04
Location: Karlstad

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by Gottfrid »

Ja mannes 240 är riktigt häftig, Ja får peta lite på honom när ja kör fast.
Han kan sin sak med plåt och svets dessutom den mannen :D
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
User avatar
Gottfrid
Posts: 90
Joined: 28 Sep 2011, 14:04
Location: Karlstad

Re: Gottfrids Volvo 240 M50B28 Turbo

Post by Gottfrid »

Fick ur motorskrället tillslut iaf.

Image

Men får däremot inte isär motor och låda ens när den ligger på golvet, dom sitter som fastsvetsade med varandra.

Image

Satt ju en ZF låda på bmwn. Är denna något som håller sen när man börjar med turbobygget eller blir det att leta ny låda också?

Image
Image

Satte även på tråget från E36an på det rensade alublocket igen och det väger knappt något. Blir ju kanonsmidigt när man kan lyfta blocket med bara händerna när ja ska skissa på motorfästen nu :D

Image
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
Post Reply