Film Mercedes 190 turbo,driftar på Mantorp

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

SWEvid

Post by SWEvid »

Driftingshow i lunchuppehållet på stcc finalen 2011 på Mantorp Park.

Mercedes 190 3,6l turbo.

http://youtu.be/3v6Z9tWQtAE" onclick="window.open(this.href);return false;
Franzén

Re: Film Mercedes 190 turbo,driftar på Mantorp

Post by Franzén »

Asså.. detta är kanske som att svära i kyrkan..

Det där är ju asfränt, men han driftar inte.
Han kör banan runt med fullt hjulspinn, alltså en enda lång burnis.

Visst, grenar kan utvecklas, men om det riktiga driftandet kan forceras fram genom massiv motoreffekt så är ju det nästan som doping i 100 meter herrar.

Bara min syn på saken.

Men visst, det är sjukt fett att titta på.
Grr!
0706-419608
markus

Post by markus »

Franzén wrote:Asså.. detta är kanske som att svära i kyrkan..

Visst, grenar kan utvecklas, men om det riktiga driftandet kan forceras fram genom massiv motoreffekt så är ju det nästan som doping i 100 meter herrar.

Bara min syn på saken.

Så du menar att "riktiga" driftare inte åker banan runt med hjulspinn ? :? Jag skulle vilja ha en defenition av dig vad drifting är samt vad han gör som inte är drifting förutom att han kör en uppvisning och inte en tävling.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
s2_i_e30

Post by s2_i_e30 »

han mennade nog att fram och bak-däcken går typ i samma spår--- driftig "ska" det gå brett inte börnas bara.. men verkar va gött mos
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
Franzén

Post by Franzén »

Så som jag ser på saken så visst kan man ha hjulspinn när man ger gas ur en kurva eller forcerar ut baken i en kurva med hjälp av G-krafterna som blir.
Men om man konstant konstant konstant ligger med mätarnålen på 160 även om det bara går i 75 så är det ett regelrätt däckbrännande under tiden man tar sig runt banan.

Tittar man på driftingreglementet så får man ju poängavdrag om man inte har slide på bilen oavsett om banan är rak eller krokig.
Alltså burnar man med bakhjulen så att bilen blir stirrig i bakänden och om man samtidigt vispar lite med ratten så svajar baken fram och tillbaka på raksträckan och man slipper poängavdrag eller noll poäng.
Då kan man tillochmed få pluspoäng för att man driftade... rakt fram.

Jag vill med detta sagt, inte på något sätt mena att jag själv skulle kunna göra något av det bättre, eller ens göra något alls av det dom gör.
Jag får säga att jag är glad om jag hittar hem fyra gånger av fem...

För mig är driftning något som uppträder när man kör nå´t så in i helvete runt en bana att man hela tiden ligger på randen till att damma av med både musik och halleluja.
Det innebär att man skiddar sig igenom kurvorna och ju mer kontrollerat och tekniskt man gör det desto mer poäng för körningen får man.
Skulle det då vara så att man kör nå så in i helvete grönjävligt så att skidden skapar massa däckrök, ja då får man mer poäng för det.

För att burna sig runt en bana så kräver det en hel del motoreffekt.
Om man tittar på Kristian Hesselmark som är den som räknas till en av driftingens grundare i Sverige, så hade han en Toyota AE86 med 125 hästar som han driftade med.
Man kan säga att det inte var många som kunde mäta sig med honom i grenen.

Image
Grr!
0706-419608
hellebjork

Post by hellebjork »

Franzén wrote:Asså.. detta är kanske som att svära i kyrkan..

Bara min syn på saken.

Antingen har du kollat på något annat klipp eller så måste du kolla igen.
Franzén

Post by Franzén »

hellebjork wrote:
Antingen har du kollat på något annat klipp eller så måste du kolla igen.
Nej det är MIN SYN PÅ SAKEN som sagt.

När jag gick i skolan och när mina föräldrar uppfostrade mig så fick jag lära mig att respektera mina medmänniskors uppfattningar.
Det är inte samma sak som att hålla med eller acceptera.

Jag vet även att dagens kids VILL att detta skall vara drifting för det är ju så grymt jäla typ heftikt liksåm ba.
Och det är det också.. det är grymt fränt.

Men ser man krasst på det så är det inte drifting.
Likaså i granntråden där Moen burnar uppför en kurvig backe.
Ingen kan komma och säga att dessa grymma förare INTE burnar skiten ur bilen under tiden dom kör runt banan.

I drifting förekommer det visst att man har hjulspinn när man skiddar sig igenom en kurva, men det är totalt övervägande skidding.
Det vi ser i dessa två otroligt coola filmsnuttar är nästan enkom burnande... lite skidding och handbroms är det nog men absolut övervägande burnande.

Jag säger inte att detta är fel eller att det är dåligt.
Det är dock skillnad på detta "burnout-driftandet" och regelrätt drifting.

Man kan kanske hänvisa till Japan som är driftingens födelseland och som har dom allra bästa förarna.
Här burnas det friskt också och det vill jag påstå beror på att driftingen har utvecklats i takt med att man kör med kraftigare motorer och att man har lärt sig så mycket mer om bilens inställningar så att man kan göra så och att det är okej i deras reglemente.

Jag kan tänka mig att dom första driftingtävlingarna som gick av stapeln såg ganska snöpliga ut när chassiereaktionerna mer liknade ett haveri än kontroll.

Återigen... det är min syn på skillnaderna mellan dessa två körsätt.
Grr!
0706-419608
Magnaten

Post by Magnaten »

Jag höll med ända tills du drog in hesselmark....
Där har du bra exempel på meningslös drifting, ingen vill se nånsom driftar med så lite effekt att man måste vålda upp bilen på sladd med diverse kopplingsstampande,rattknyckande å handbromsande.

Det jag å många andra roas av är snubbar med rejält mkt pulver som powerslidar runt hela parisern på mantorp i snygga moln, DET är drifting, gärna på ett tuggande varvstopp.

Jag är ledsen, men ae86 åkare kan fortsätta leverera tufu i japanska bergen, ingen bryr sej

MIN syn :)

Skål
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
markus

Post by markus »

Båda körsätten är drifting så igentligen har ingen av oss rätt eller fel. Men jag tycker ditt synsätt är lite stelt och konstigt :roll:

En liten jämförelse.

Martinsson i mercan i parisen och efter kommer jag. http://www.youtube.com/watch?v=rHUbfSXJb6E" onclick="window.open(this.href);return false;

Proffs. http://www.youtube.com/watch?v=4k1SfJYKNzw" onclick="window.open(this.href);return false;

Egentligen så är det inte så stor skillnad i skälva utförandet dock leker ju vi bara och proffsen kör med poängsystem baserade på ingångshastighet, vinkel, clippingpoints osv.

Den som aldrig provat att sladda på bana måste göra det ! Det är asroligt :)
Markus Jonsson

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tox

Post by Tox »

Franzèn..youtuba fram ett klipp som du tycker är regelrätt drifting =)
hellebjork

Post by hellebjork »

markus wrote:Båda körsätten är drifting så igentligen har ingen av oss rätt eller fel. Men jag tycker ditt synsätt är lite stelt och konstigt :roll:

En liten jämförelse.

Martinsson i mercan i parisen och efter kommer jag. http://www.youtube.com/watch?v=rHUbfSXJb6E" onclick="window.open(this.href);return false;

Proffs. http://www.youtube.com/watch?v=4k1SfJYKNzw" onclick="window.open(this.href);return false;

Egentligen så är det inte så stor skillnad i skälva utförandet dock leker ju vi bara och proffsen kör med poängsystem baserade på ingångshastighet, vinkel, clippingpoints osv.

Den som aldrig provat att sladda på bana måste göra det ! Det är asroligt :)
Det är bra burnat. En fråga som uppkommer bara. Vad är då drifting? Spelar ingen roll vilket klipp och från vilken serie man kommar på youtube så åker dom bara runt och burnar med rattutslag.
markus

Post by markus »

Dom burnar väl inte ? Ingen som håller på bromsen och samtidigt gasar.

Drifting går ut på att sladda bilen genom ett serie kurvor med bra kontroll och bra stil samtidigt som man i tävlingsmomenten ska ha så hög hastighet som möjligt och man försöker köra en viss linje som är utsatt av domarna.

Med bra stil menas att man ska ha en aggresiv uppställning av bilen i ingången på första kurvan, hög hastighet, mycket vinkel på bilen samt mjuka kontrollerade övergångar från vänster till höger ställ. Sen är det ju alltid ett plus om man kan träffa vissa utsatta clippingpoints som kan vara ett apex i insidan på en kurva eller utkanten på asfalten i en ytterkurva.

Här har ni ett bra exempel på allt jag just skrev om mycket hög hastighet, aggresiv initsiering och körstil, clippingpoints i både apexet i första ingången och i ytterkant på asfalten i kurva 2. http://www.youtube.com/watch?v=0oA0JKMv8PY" onclick="window.open(this.href);return false;
Markus Jonsson

hellebjork

Post by hellebjork »

markus wrote:Dom burnar väl inte ? Ingen som håller på bromsen och samtidigt gasar.

Drifting går ut på att sladda bilen genom ett serie kurvor med bra kontroll och bra stil samtidigt som man i tävlingsmomenten ska ha så hög hastighet som möjligt och man försöker köra en viss linje som är utsatt av domarna.

Med bra stil menas att man ska ha en aggresiv uppställning av bilen i ingången på första kurvan, hög hastighet, mycket vinkel på bilen samt mjuka kontrollerade övergångar från vänster till höger ställ. Sen är det ju alltid ett plus om man kan träffa vissa utsatta clippingpoints som kan vara ett apex i insidan på en kurva eller utkanten på asfalten i en ytterkurva.

Här har ni ett bra exempel på allt jag just skrev om mycket hög hastighet, aggresiv initsiering och körstil, clippingpoints i både apexet i första ingången och i ytterkant på asfalten i kurva 2. http://www.youtube.com/watch?v=0oA0JKMv8PY" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag var ironisk, i mina ögon är det också drifting. :-)
r.ivars

Post by r.ivars »

nice! =) jag gillar rökutvecklingen!!
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Koop

Post by Koop »

markus wrote:*massa text om drifting och skit*. http://www.youtube.com/watch?v=0oA0JKMv8PY" onclick="window.open(this.href);return false;
Ni såg väl vem som var ballast? Killen med minst effekt.
Alexander Malerbakken

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Franzén

Post by Franzén »

Vi kan läsa om driftingreglemetet här. Reglemente

I en del klasser får man bara köra i 80km/h som fortast.
Grr!
0706-419608
Rsjerry

Post by Rsjerry »

kika på Kenneth moen när han kör Hill climb i lillehammer! det är drifting!!

Sent from my GT-S5830 using Tapatalk
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
Post Reply