tändning m30b35

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Vicke
Posts: 52
Joined: 27 Jun 2011, 09:37

tändning m30b35

Post by Vicke »

Tjena.
Har en e34 o håller på att byta styrsystem och undrar om det går att köra orginal tändning till ekonomin räcker till spolar mm. Hur ska jag koppla in orginal tändningen i nira i3+?
Ska ja använda bara tändkabel ett från nira till tändspolen elr hur ska jag göra?
Tacksam för alla svar!
AGsTony
Posts: 334
Joined: 06 Feb 2009, 23:18
Location: Norrköping
Contact:

Re: tändning m30b35

Post by AGsTony »

ign1


Resten ställer du in i mappen




Tony
http://www.agsinorrkoping.se" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.facebook.com/pages/AGs-i-Nor ... 0531972387" onclick="window.open(this.href);return false;



M5 Turbo 1099.3 whp
Audi RS2 936 whp
Vicke
Posts: 52
Joined: 27 Jun 2011, 09:37

Re: tändning m30b35

Post by Vicke »

Okej tack!
Mvh
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Re: tändning m30b35

Post by Marco Garver »

AGsTony wrote:ign1


Resten ställer du in i mappen




Tony
Sitter det verkligen tändmodul på denna bilen? Vill minnas att det sitter drivsteg i std ECU.

Mvh
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
Vicke
Posts: 52
Joined: 27 Jun 2011, 09:37

Re: tändning m30b35

Post by Vicke »

Hmm tycker det är från ecu kabel till en spole sen därifrån en tändkabel till fördelarlocket sen därifrån tändkablar till varje stift då borde d va som tony sa tycker jag?
Vicke
Posts: 52
Joined: 27 Jun 2011, 09:37

Re: tändning m30b35

Post by Vicke »

En ide bara men kanske funkar bra?
Om man tar 6st orginalspolar o rakt till varje stift? :lol:
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Re: tändning m30b35

Post by Marco Garver »

Nira har inte inbyggt drivsteg till passiv tändspole.

Har kopplat in Vipec på en E28 med M30 samt en E34 med M30 & dom har inte haft tändmodul.

/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
Vicke
Posts: 52
Joined: 27 Jun 2011, 09:37

Re: tändning m30b35

Post by Vicke »

Okej så altså hur ja än gör måst ja ha tändsteg till varje spole då?
Ett steg om ja kör en spole till fördelarn eller 6 steg om ja kör 6 spolar?
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Re: tändning m30b35

Post by Marco Garver »

Krångla inte till det, kör en spole & fördelare.

Är inte säker på hur pass långt BMW spolen hänger med men en std 850 turbo spole med tändmodul räcker till 600hk på bensin på M30.

/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
Vicke
Posts: 52
Joined: 27 Jun 2011, 09:37

Re: tändning m30b35

Post by Vicke »

Okej. Men med nira i3+ behövs endå ett tändsteg? O vill ja över kanske med min fördelare då 500hp så byter ja ut allt? :P
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Re: tändning m30b35

Post by knotan »

ja du måste givet ha ett drivsteg"tändmodul ändå.
finns på typ alla volvobilar med 4 cylindrar på skroten (och da allra flesta andra 90 talsbilar)

tex bosch artnummer 0 227 100 124 som sitter i bla volvo 240-740-940 från 90- och frammåt, (sno kontacktsycket med från skrotbilen)

kopplas enligt följande:

1 Coil Negative
2 Ground
3 Ground
4 switched Positive (+12v) (se till attt denna även har 12v vid starmotorläge)
5 Pulse generated signal (dvs från igition out 1 på nira)
6 Not Used
7 Not Used


ska du ha över 500 e85 hästar så tycker jag du ska byta till ett MSD steg istället (tex MSD6a)

eller ännu hellre ett wastefire system ...

men tror du klarar dej uppåt ett bar ialafal, utan bekymmer med 0.5mm gnistgap och std fördelare/spole osv
Vicke
Posts: 52
Joined: 27 Jun 2011, 09:37

Re: tändning m30b35

Post by Vicke »

Okej tack! Blir o fixa d nu då! :D
AGsTony
Posts: 334
Joined: 06 Feb 2009, 23:18
Location: Norrköping
Contact:

Re: tändning m30b35

Post by AGsTony »

Självklart ska du ha en tändsteg som sitter mellan box o tändspole.

Du kan inte koppla den direkt trodde du visste det har för mig att det står i manualen till o me.


Lycka till


Tony
http://www.agsinorrkoping.se" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.facebook.com/pages/AGs-i-Nor ... 0531972387" onclick="window.open(this.href);return false;



M5 Turbo 1099.3 whp
Audi RS2 936 whp
Vicke
Posts: 52
Joined: 27 Jun 2011, 09:37

Re: tändning m30b35

Post by Vicke »

Har letat efter gammal volvo men hitta ingen så va o hörde va nytt sku kosta o d va mellan 5-800kr så vad sku va bäst så länge man kör resten orginal? Ska ja köpa den med ovannämnda bosch nummer? För ja ska ju ändå bara köra me d en stund.
Elr e d så pass stor sklillnad att ja sku borda köra me nån slags eftermarknads direkt?
Mvh
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: tändning m30b35

Post by Carlsson »

ta tänd steget och spolen ifrån 850 som marco sa det finns ju hur mycket 850 som helst på skrotarna. tändsteget sitter vanligt vis på fästet till tändspolen klipp med så slång bit som möjligt av kablarna på kontakten vill minnas att det är tre kablar på 850 jord. ign+ och signal ifrån sprutet
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
Vicke
Posts: 52
Joined: 27 Jun 2011, 09:37

Re: tändning m30b35

Post by Vicke »

Okej tack ja gör så!:-)
mvh
Vicke
Posts: 52
Joined: 27 Jun 2011, 09:37

Re: tändning m30b35

Post by Vicke »

Okej nu har ja fått tag på ett nytt bosch 0 227 100 203 står 250 åxå men d kanske e nått annat nummer men ska d kopplas enligt tidigare beskrivet elr på nått annat sätt?
Mvh
Post Reply