Utan skydd på både vinkelslip och idioten bakom...
Skulle ju bara kapa av bulten där.. Skivan skar fast och flög i bitar, får bara vara enormt tacksam att jag kom med ren förskräckelse undan med endast ca. 10 stygn i örat och lite lim här och där. Att man ska måste lära sig på de svåra sättet, suck.
Använd dom små rackarna med respekt! Och säkerhet framför allt annat! även fast det är bara några sekunders kapande, det är då olyckan överraskar..
MVH. Mattias
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.
Bilmekaniker till vardag.
Bygger M20 Turbo.
Nisvo Motorsport
When you feel like quitting, remember why you started. If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Hoppas verkligen att ingen kör utan skydd för att det är töntigt
Själv blir det tyvärr ofta utan skydd, men det är ju för att man inte orkar gå och hämta alla gånger...eller för att skyddsglasögonen ofta är för repiga så man ser för dåligt med dom på
slipat med kapskivan så den blivit tunn?
Har kört djävulskt mycket vinkelslip men aldrig att en skiva "exploderat" hör kört på allt från Harald nyborg, jula, biltema, mm med en 12000rpm Metabo maskin
Jag gorde samma grej när jag skulle kapa ur en bur ur en bil och skivan fastnade mellan 2 rör precis när den gick igenom och det blev bara skit av skivan och lite delar hamnade i mitt ben men som tur var stod byxorna imot mycket. Som sagt använd skyddsgrejor !
Nepp, hade inte slipat med den. Kapskivan var av märket FlexOvit, osäker på tjocklek men tror dom är 1.3mm. Mycket tunna är dom.
Ja, hade defenitivt klarat mig mycket bättre ifall vinkelslipen hade haft skyddet på sig, helt klart sista gången jag rör en vinkelslip som är utan skydd!
Ja hade kunnat gå hur dåligt som hellst, ja det är defenitivt inte löjligt med utrustning! Att kapa UTAN är löjligt! Ja som steve säger, så e de. Brukar faktiskt annars vara rätt sträng med utrustningen men fanns ingenting i närheten och de va ju "bara den ynkliga bulten som skulle bort", så går de... Usch usch..
MVH. Mattias
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.
Bilmekaniker till vardag.
Bygger M20 Turbo.
Nisvo Motorsport
When you feel like quitting, remember why you started. If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
markus wrote:Jag gorde samma grej när jag skulle kapa ur en bur ur en bil och skivan fastnade mellan 2 rör precis när den gick igenom och det blev bara skit av skivan och lite delar hamnade i mitt ben men som tur var stod byxorna imot mycket. Som sagt använd skyddsgrejor !
fy fasiken! ja de e då det är farligt, när skivan kilar fast.. Lika när man kapar bultar, livsfarligt när det kan finnas spänningar i dom..
MVH. Mattias
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.
Bilmekaniker till vardag.
Bygger M20 Turbo.
Nisvo Motorsport
When you feel like quitting, remember why you started. If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Thörn wrote:vad har ni haft för maskiner när det kilat sig? kanske är för lite effekt, lite varv
Det har inte så mycket med vilken vinkelslip man har utan om det är spänningar i den delen man ska kapa. Har hänt ett antal ggr för mej också men jag brukar använda svetshjälmen som skydd
Dawe_A wrote:Tur i oturen!, Syns ju att du whankar med vänster armen iaf
blev visst lite oplanerad smyg reklam..
jepp, exakt som jorgen säger.. Ja svetshjälmen skyddar ju bra! Dock så förstörs ju glasen rätt snabbt på dem av gnistorna. Men att byta glas på hjälmen e inga problem mot vad att byta ett öga.
MVH. Mattias
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.
Bilmekaniker till vardag.
Bygger M20 Turbo.
Nisvo Motorsport
When you feel like quitting, remember why you started. If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
polaren dennis byström höll på att såga avgasrör på plats förra vintern. den stora muskulösa makitan lärde han sig att såga motriktnin kan kosta en hals när den huggertag och släpper igen efter en 360 o börjar klättra på arbets jackan, idag har han ett ärr mitt i mellan senan o halspulsenådern på vänster sida.
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
cerwinboy wrote:polaren dennis byström höll på att såga avgasrör på plats förra vintern. den stora muskulösa makitan lärde han sig att såga motriktnin kan kosta en hals när den huggertag och släpper igen efter en 360 o börjar klättra på arbets jackan, idag har han ett ärr mitt i mellan senan o halspulsenådern på vänster sida.
shitt, ryyser av tanken! ja dom stora e ju enormt starka, särskilt makita.. Man ska defenitivt hålla i dom rejält! och på rätt sätt!
ajjajj, pimplaren! ja dom kommer med fart när dom kommer! tur att du klarade dig utan värre skador iaf! slipskivan e ju lite mildare än att få kapskivan mot sig, men slipskivan kan nog ställa till mycket den me!
MVH. Mattias
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.
Bilmekaniker till vardag.
Bygger M20 Turbo.
Nisvo Motorsport
When you feel like quitting, remember why you started. If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.