Hej!
Har precis påbörjat mitt första "seriösa" turboprojekt, och ska nu välja insprutningssystem. Pga budget är MS enda alternativet. Jag greppar inte riktigt det här med wastespark. Det jag undrar är:
1. Sitter det tändsteg på spolarna på min motor? (ej vanos)
2. Funkar "ms2 v3, extrakoden för VR-givare med tre tändutgångar utan tändsteg" med triggerhjulet+givare som sitter original på motorn @ wastespark?
3. Behövs det några fler komponenter än MSet ovanför och delarna som redan sitter på min motor för att få tändsystemet att lira?
Tack!
mvh David
Tändningsfrågor M50B20 @ Megasquirt
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Tändningsfrågor M50B20 @ Megasquirt
1.Spolarna har inga inbyggda tändsteg, utan du behöver löda dit 6 stycken bip373or som jordar spolarna (parvis, alltså waste spark).
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... #2coilscop" onclick="window.open(this.href);return false;
2.Extrakoden fungerar med denna setup (alltså med dit-lödda tändsteg), original Vr-givare och triggerhjul.
3. Lite resistorer osv utöver tändstegen, står i länken ovan.
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... #2coilscop" onclick="window.open(this.href);return false;
2.Extrakoden fungerar med denna setup (alltså med dit-lödda tändsteg), original Vr-givare och triggerhjul.
3. Lite resistorer osv utöver tändstegen, står i länken ovan.
Re: Tändningsfrågor M50B20 @ Megasquirt
Alltså inte för att låta bitter men varför håller man på med sådana hemmabygge-sprut?
Det kan ju inte finnas en chans att det blir billigare eller ens i närheten så pålitligt/bra som ett "riktigt" sprut!? Som Vipec tex..
Om man räknar på alla tillbehör samt jobb för att få lådan att ens fungera, var hamnar man då i pris på ett nytt Ms?
Det kan ju inte finnas en chans att det blir billigare eller ens i närheten så pålitligt/bra som ett "riktigt" sprut!? Som Vipec tex..
Om man räknar på alla tillbehör samt jobb för att få lådan att ens fungera, var hamnar man då i pris på ett nytt Ms?
Kristian Brozinic
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Re: Tändningsfrågor M50B20 @ Megasquirt
Oscar: Tack så mkt för bra info!
Brox: Finns väl fördelar och nackdelar med de flesta sprut. Vad kostar ett vipec då (v44 t.ex.)? Hittar inte priser nånstans...
Ms v3 kan man ju få för 3500-4000, landar väl på några lappar till med givare osv. Om man är student som jag så känns varje tusenlapp i plånboken, ska man ha råd att hålla på får man nöja sig med billigare alternativ.
Brox: Finns väl fördelar och nackdelar med de flesta sprut. Vad kostar ett vipec då (v44 t.ex.)? Hittar inte priser nånstans...
Ms v3 kan man ju få för 3500-4000, landar väl på några lappar till med givare osv. Om man är student som jag så känns varje tusenlapp i plånboken, ska man ha råd att hålla på får man nöja sig med billigare alternativ.
Re: Tändningsfrågor M50B20 @ Megasquirt
http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_w ... 564f1c086f" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tändningsfrågor M50B20 @ Megasquirt
Brox wrote:Alltså inte för att låta bitter men varför håller man på med sådana hemmabygge-sprut?
Det kan ju inte finnas en chans att det blir billigare eller ens i närheten så pålitligt/bra som ett "riktigt" sprut!? Som Vipec tex..
Om man räknar på alla tillbehör samt jobb för att få lådan att ens fungera, var hamnar man då i pris på ett nytt Ms?
Kör, lött och mappar mitt MS 1 V3 och har aldrig haft några problem med det.
Positiva förutom kostnaden är att det fungerar i princip till vilken motor som helst med original givare och triggerhjul, allt går att ändra så styrsystemet ska kunna läsa signalerna och tyda dom.
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89