Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
xrays
Posts: 104
Joined: 21 Aug 2011, 23:06
Location: Falun

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by xrays »

Vad kostar en lamelldiff ny?
BMW E30 M20B25 TURBO projekt !
User avatar
xrays
Posts: 104
Joined: 21 Aug 2011, 23:06
Location: Falun

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by xrays »

Vad kostar bmw orginal lamellpaket då?
Vad jag har läst så funkar väl det lite sådär om man använder bilen för buskörning, läste om en med orginal 325:a som lyckats blåst sönder lamelldiffen två gånger på en sommar! Ex en aussie locker diff är ju såkallad odödlig och låser till 100% när man trycker på vilket jag eftersöker...
BMW E30 M20B25 TURBO projekt !
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by Bmw*Alex »

aldrig hört nån som kört sönder en lamelldiff så vet inte vart du hittat de.

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by M-techer »

Märks att du läser på garaget för mycket, där kör alla sönder allting som inte heter volvo.

Lägg en helg på det här forumet istället så ser du nog att lamelldiff funkar asbra. Finns både film och bildbevis.

Aussie locker är f.ö ingen toppengrej.
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
Xanadu
Posts: 139
Joined: 10 Jul 2009, 20:06
Location: Sundsvall

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by Xanadu »

"Ja men det stod ju på internet?!?!?" :wink:
User avatar
Mickeeey
Posts: 417
Joined: 04 Oct 2009, 15:02
Location: Norrköping

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by Mickeeey »

Ha du själv åkt med i en bil med sån aussie locker :) ??
Polaren köpte det när han körde sönder sin lamelleiff på sin Volvo.
Han fick höra om aussien att sen skulle vara så bra. Och han är en kille som
Verkligen använder bilen som den ska. Och mycket effekt har han med.
Han spydde på den där aussie lockern. Det slog o förde en halv jävel.
Visst låste den men det gör en lamell alla gånger med.
Och med lamelleiff har du full kör körbarhet jämt och den är knäpptyst.
Lamell alla gånger om enligt mig, och antaligen håller halva forumet med mig.

Mvh :)
Bmw e30 325, M-Tech 2, Turbo.
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by Brox »

Det finns en orsak till varför man kör lamelldiff i seriös banracing..
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
User avatar
xrays
Posts: 104
Joined: 21 Aug 2011, 23:06
Location: Falun

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by xrays »

ja nu sitter de ju inge lammeldiff för förrförra ägaren tog bort den då den levde fan å lät illa så jag har ju ingen diff! Därav frågan då jag sett att exempelvis bakaxel.se tar 4000kr för en begagnad lamelldiff, visserligen inkl. 188hus som jag inte behöver. vad kostar lamell paket jämfört med anna typ av diff (typ aussie) ??? Eftersom lamell kan krångla vill jag ju hellre ha diff av aussie typen som absolut inte krånglar om de finns till BMW för humana pengar!
BMW E30 M20B25 TURBO projekt !
User avatar
Mickeeey
Posts: 417
Joined: 04 Oct 2009, 15:02
Location: Norrköping

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by Mickeeey »

Allt kan krångla. Vad et än gäller. Men läs runt på forumet så lär du se att dom flesta kör med lamelldiff och att det funkar utomordentiligt. Och att det ska mycke till innan dom krånglar.
Jag har två e30 med m3 e30 lamelldiffar som jag kört riktigt ordentligt med. Aldrig en tendens till
Krångel med dom.

Som ovan säger. Finns ju anledning till att så många kör med lamell.
Bmw e30 325, M-Tech 2, Turbo.
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by Krillian »

Det finns dom som kört sönder lamelldiffar. Så helt skottsäkra är dom inte nu var detta en 188. Kan tänka mig att 210an tåler en hel del mer.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by TheMan »

Sålänge de finns olja på en lamelldiff så ska de fan mycke mer än dina effektmål till att dem ska gå sönder...
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
User avatar
Mickeeey
Posts: 417
Joined: 04 Oct 2009, 15:02
Location: Norrköping

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by Mickeeey »

Klart dom går att köra sönder. Allt har sin bristningsgräns

Men för hans 300 hk så ska det mycke till innan han har ihjäl
En fräsh lamelldiff.

Mvh
Bmw e30 325, M-Tech 2, Turbo.
User avatar
xrays
Posts: 104
Joined: 21 Aug 2011, 23:06
Location: Falun

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by xrays »

OK OK grabbar... litar självfallet på att ni vet bättre än garagetkillarna om just bmw. Aussie funkar klockers för polarn dock i volvon, hur som helst
vad kostar ett lamell pkt till 188 då? behöver ju inte hela huset.

Förövrigt någon rekomendation på sinter lamell: PPF 228mm 6-pucks lamell eller....nått annat som rekomenderas?
BMW E30 M20B25 TURBO projekt !
User avatar
Mickeeey
Posts: 417
Joined: 04 Oct 2009, 15:02
Location: Norrköping

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by Mickeeey »

Kolla säljes.
Finns en hel del saker där du kan ha nytta över.
Jonaz som säljer.
Bmw e30 325, M-Tech 2, Turbo.
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by JErngren »

har varit med om en rasad 210 diff
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Carlee
Posts: 77
Joined: 16 Aug 2007, 17:18
Location: Uppsala

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by Carlee »

Både 188 och 210 ska det till enormt mycket för att det ska rasa, oftast beror det på dålig service eller ren "misshandel" . Jag håller på och pular lite med diffverkan på BMW's lamelldiffar och vet de som åker 500whp med 188:an och ca 700-800whp med 210 diffen utan problem. Åker du med rätt olja och låter grejerna komma upp i arbetstemp så kan du vara lugn, det kan jag lova dig. Aussielocker kan du överlåta åt Volvo raggarna ;)
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Post by TheMan »

Du får bygga dit en 210 diff? Jag har en liggandes om du blir sugen ;)
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Post Reply