Bromsservo e30/m50

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Bromsservo e30/m50

Post by Thörn »

Mitt hydrauliska bromsservo har börjat strula och trycka ur sig olja ur påfyllningskärlet när man bromsar, upptäckte i fredags tillsammans med lite annat fix så det blev inget kört för min del i helgen :x trodde det berodde på g-krafterna först då det kommit ut lite i motorrummet när jag körde stripp men icke, har meckat med skiten i helgen och fattar inte var felet är, eventuellt bromsbomben som är konstig.

Är det bmw 02 som har ett litet bromsservo som passar om man har m50 i e30? Det skall ju passa mot bromscylindern också, samt infästningen helst.

Något bra ställe att köpa sånt på?
beggagnat 70 tal känns sådär då det ju är massa mjukdelar i som åldras...

Tror jag sett ngn firma som gör aftermarket bromsservos till alla möjliga bilar?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Re: Bromsservo e30/m50

Post by JohanE »

Är det inte polo som har ett som passar med lite modifiering av infästningen till pedalen?
Jag kör med ett ATE från E36 316. Det är lite mindre men blir tajt som tusan ändå med M50 originalinsug. Hålen i torpeden fick också borras om.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Re: Bromsservo e30/m50

Post by E30Anders »

I min bruks e30 med m50 åker jag med bromsservo från golf 1 och på min andra e30 med m50 har jag monterat en från polo.

Allt passar utom pinnen som går till pedalen som får kortas å gängas.

Har bara provkört med servon från golf 1 å det blir mer trögtrampat men helt ok.

Mvh/ Anders
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Re: Bromsservo e30/m50

Post by Thörn »

E30Anders wrote:I min bruks e30 med m50 åker jag med bromsservo från golf 1 och på min andra e30 med m50 har jag monterat en från polo.

Allt passar utom pinnen som går till pedalen som får kortas å gängas.

Har bara provkört med servon från golf 1 å det blir mer trögtrampat men helt ok.

Mvh/ Anders


ok, vilken generation polo snackar vi, är det 1985 typ
http://www.blocket.se/goteborg?q=vw+pol ... &l=0&md=th

Sålänge man behöver korta den är det ju lungt, meckigare att förlänga och greja som tydligen är med 2002 servot.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
YouNewerKnow
Posts: 121
Joined: 13 Mar 2010, 18:29
Location: Falun

Re: Bromsservo e30/m50

Post by YouNewerKnow »

Jag har bromsservo från en Polo årsmodell 2001 och det går fritt
Jim Gullans
070 337 00 49
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Re: Bromsservo e30/m50

Post by Thörn »

ok, är det inte massa ABS pryttlar osv på ett sånt nytt
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
YouNewerKnow
Posts: 121
Joined: 13 Mar 2010, 18:29
Location: Falun

Re: Bromsservo e30/m50

Post by YouNewerKnow »

nej det är det inte
Jim Gullans
070 337 00 49
User avatar
lillis
Posts: 114
Joined: 14 May 2009, 15:38
Location: Karlshamn

Re: Bromsservo e30/m50

Post by lillis »

och jag kör med ett från en gammal renault 5a
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Re: Bromsservo e30/m50

Post by Thörn »

på Polons servo så sågar man alltså bara av kulan och gängar för fästanordning från e30?

Image
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
YouNewerKnow
Posts: 121
Joined: 13 Mar 2010, 18:29
Location: Falun

Re: Bromsservo e30/m50

Post by YouNewerKnow »

Jag kapade av den och måttade så att det blev samma längd som på e30n och svetsade den.
Jim Gullans
070 337 00 49
User avatar
Norestrand
Posts: 60
Joined: 07 Aug 2011, 19:00
Location: Borlänge

Re: Bromsservo e30/m50

Post by Norestrand »

Jag kör med servon från en Opel corsa från87 :) fick fila upp hålen i torped väggen kanske 1mm
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Re: Bromsservo e30/m50

Post by flp »

Thörn wrote:på Polons servo så sågar man alltså bara av kulan och gängar för fästanordning från e30?

http://image.fbt.se/global/images/image ... 0937_1.jpg


jopp. jag kapade av kulan och gängade upp den, sen kapade jag till rätt längd.
böt även skruven som är på "insidan" mot cylindern så den blev rätt längd mot e30 bromscylindern.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
xstream
Posts: 52
Joined: 05 Mar 2013, 19:32
Location: Skara

Re: Bromsservo e30/m50

Post by xstream »

Trådlyft.....

Ni som har bytt ut bromsservon, märkermam stor skillnad på hur tungtrampad den blir?
Vilken är lättast att sätta dit? Är det bilar med eller utan abs? Alltså både donator och e30?
Lars Thorsell
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: Bromsservo e30/m50

Post by Fredro »

xstream wrote:Trådlyft.....

Ni som har bytt ut bromsservon, märkermam stor skillnad på hur tungtrampad den blir?
Vilken är lättast att sätta dit? Är det bilar med eller utan abs? Alltså både donator och e30?
Jag har Golf Mk1 bromsservo med kortad "pinne" och mina bromsar funkar kalas! Jag kör utan ABS men borde inte vara någon skillnad...
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Bromsservo e30/m50

Post by Nisse Järnet »

Fredro wrote:
xstream wrote:Trådlyft.....

Ni som har bytt ut bromsservon, märkermam stor skillnad på hur tungtrampad den blir?
Vilken är lättast att sätta dit? Är det bilar med eller utan abs? Alltså både donator och e30?
Jag har Golf Mk1 bromsservo med kortad "pinne" och mina bromsar funkar kalas! Jag kör utan ABS men borde inte vara någon skillnad...
Har du lust att mäta diameter samt tjocklek vid tillfälle? Vad använder du för huvudbromscylinder?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Bromsservo e30/m50

Post by RoDe »

Kör också med golfens. E30 cylinder. M3e36 ok. Inte kört så mycket än, men känns bra nu efter två omgångars luftande.

Golfens är tjockare än e30:ins, ca:50mm. Diametern är runt 190mm om jag kommer ihåg rätt. Dock ett tag sedan jag mätte. Kan återkomma med mer exakta mått till helgen.
The Lower Class
diohrvik
Posts: 62
Joined: 18 Nov 2012, 05:46

Re: Bromsservo e30/m50

Post by diohrvik »

jeg har aldri helt fattet hvorfor alle bytter bremsesvero, med m50 sugis i e30. jeg kjører orginal bremseservo. Har kun slipt litt av rillene på m50 innsuget. funker kallas.

ellers er jo dobbelmembran fra 325ix litt mindre, og nesten pnp.


med turbo kan jeg forstå det litt bedre. siden man ønsker å lute motor mest mulig mot sjåførsiden.
Post Reply