Amplify - 320 Touring får BLÅSJOBB

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Alla diffklumpar till e30 passar rakt av på de olika karosserna och motortyperna.
Enda skillnaden är att man får dra ihop kardanen lite när man har haft lilla diffen å ska köra med stora.

Lilla klumpen suger balls iaf, har kört sönder 4st :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Amplify wrote:Alla diffklumpar till e30 passar rakt av på de olika karosserna och motortyperna.
Enda skillnaden är att man får dra ihop kardanen lite när man har haft lilla diffen å ska köra med stora.

Lilla klumpen suger balls iaf, har kört sönder 4st :)


ok vad bra för jag dödar diffar varje månad och tröttnar... så det blir nog en sådan för mig med :)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
John
Posts: 92
Joined: 21 Nov 2005, 18:09
Location: Stockholm

Post by John »

Amplify wrote:Alla diffklumpar till e30 passar rakt av på de olika karosserna och motortyperna.
Enda skillnaden är att man får dra ihop kardanen lite när man har haft lilla diffen å ska köra med stora.

Lilla klumpen suger balls iaf, har kört sönder 4st :)

Lilla klumpen? Är den mindre än den diffade du har nu?
Det inte så att eftersom du har en 320 Touring så har du en riktig bakvagn med skivor osv jämfört med en 320 Coupe.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Eftersom bakvagnsbalken är lika på alla e30 och medbringarna också.
Så passar de båda olika rakt på?

Touring har skivor ja. har haft både lilla å stora klumpen på min.
Min vinterbil jag köpte hade trasig bakaxel så tog bort den lilla saken som satt där och satte dit "stora" klumpen ifrån en 325a. Inga problem. (4door 320 -86)

Stora klumpen är i stort sett bara lite längre utvändigt vad man behöver bry sig om. Bulthålen/bultmönstrena överallt är desamma.
Så man slår bara ihop kardanen lite.

iX vet jag dock ingenting, men på dom bilarna e ju allt special så det är säkert tvärtom att bakaxeln sitter bakofram och utochin på samma gång.

Den jag har nu är den såkallade stora diffen, men har haft iallafall 4st "små" klumpar på bilen då min lokala skrot sponsrat med dom :)

Världens längsta post om världens simplaste sak har jag iaf lyckats med nu. :!:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Ix:ens bakaxel klumb har samma mått som en vanlig 325.. :)
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

japp, och viskodiff
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Håller på och dealar till mig en topp, som sedan skall till PPF för svetsning, planing och borrning.

Och ett grenrör och en wastegate. Får se vart det hela slutar.
Verkar som jag behöver en alltför dyr wastegate för min ekonomi :)

Lite nyinköpta prylar iallafall:
Image

Image
+ lite siliconslangar och tryckrör. Återstår att se om dom passar :)

Förövrigt är det någon som behöver köpa en m20b25 med extraktorgrenrör i slutet av juni så kan ni pma :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

Amplify wrote:Håller på och dealar till mig en topp, som sedan skall till PPF för svetsning, planing och borrning.


Borrning av toppen? Va e det? :D :wink:
Henrik Back
ossie
Posts: 170
Joined: 04 Dec 2005, 18:11
Location: Estland

Post by ossie »

Henka. wrote:
Amplify wrote:Håller på och dealar till mig en topp, som sedan skall till PPF för svetsning, planing och borrning.


Borrning av toppen? Va e det? :D :wink:


efter att man svetsat kylkanal så ska man borra upp den så att vattnet kan cirkulera.
mcLaren 570s
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

fulingbusen wrote:japp, och viskodiff


Ja dessa viskodiffar.. det är bara skit!

Sitter sånn org på min sierra cossi rwd... .. han sa upp sig igår... det vart typ tvärnit.. han gick o rulla 150 meter sen får man vänta påa tt oljan ska rinna tillbaka.. sen 150meter..

tacka vet jag stora/lilla lamelldiffen!.. :roll: det är bra grejer det
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Får väll uppdatera lite.

Går mest och väntar på bättre tider.
på att ärtan ska bli klar med min topp och grenrör.

Sedan så råkade man ut för ett "litet" ras häromveckan. bromsbeläggen började ta slut, började raspa å ha sig. tänkte, aja. fixar det imorron! så ett par repor i 200 på motorvägen hit och dit. Så kollar jag nästa dag.

Såg ut som en grammofonskiva! Så beställt nya skivor och monterat på och nya belägg.

sen andra saken.
Min generatorrem som e max spänd har slirat lite hela tiden.(biltema skit) så på vägen till garaget så började generatorlampan lysa. Aja tänkte jag, bra timing iaf. Där gick den sönder :)

Men så börjar jag lossa på generatorn och tänker. Fy satan vad det är trångt!!!! har inge minne av att det ska vara så trångt.
var ca 2mm frigång mellan kåpan för tändkablarna och kylaren...

Tittar runt lite. Här ser ni förklaringen:
http://i6.tinypic.com/155l8yc.jpg

Fläkten var inte så vacker, kylaren var ju inte så snygg den heller, men den kan ha klarat sig iallafall. Det visar sig!
generatorremmen hade inte gått av, den hade krängt av :)

Väntar på nya Delrini motorkuddar ifrån Torjokis som bör komma imorron :)

Är inte bilen ihop innan 1 Juli så åker motorn ur och turbobygget påbörjas.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

båda mina motorkuddar såg ut sådär :) nu har en polare gjort nå special me nå gummi klätt i rostfritt. jääävligt stela fast ändå inte metall mot metall. får se hur de funkar :)

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Har börjat lite smått.. krafttag väntar i helgen dock!

Image

Image


Största problemet är dock att jag fortfarande inte har en vettig kylare och har inte budget föratt få en byggd efter mått (2000kr)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Image
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Börjar närma sig nu!

Ska fixa bilderna från i lördags, skickar dom sen.
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Så lyckades jag köra av motorfästena på min med orignal m20b25 också...
Trodde att kylaren satt snett eller nåt när fläkten tog i :P
Samtidigt gick en vipparm så den gick på 5 burkar :P
Post Reply