E30 V8 bygge
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E30 V8 bygge
Jag har en gammal 318is som ska fixas till. Det som redan är gjort på bilen är lite småsaker såsom bakflyttat batteri, upprensat motorrum, borttagen reservhjulsbalja och lite annat som jag inte kommer på just nu.
Det som ska göras är b.la:
CHECK -byte av motor till M60B40 (c.a 287hp, 400nm) med tillhörande 5-petad zf-låda.
-uppgradering av bromsar till 540 ok samt större skivor fram
-hårdare stötisar och fjädrar
CHECK -e36 styrväxel
-ny front och framskärmar, m-tech2
PÅ G -delvis rensning av inredning och montering av sportstolar
-ta bort takluckan och bygga igen
CHECK -roligare fälgar med klistriga däck
för att gå mot strömmen kommer jag inte att montera:
4" stuprör eller japsdämpare
massa mätare
dekaltrim
m3 breddning
lexuslampor
hoodpins
18/19" fälgar
angel eyes
fejksplitfälgar
kinasaker(nåja kanske nånting men försöker undvika)
stenhårda motorbussningar så hela bilen skakar
...eller nåt annat ofog
Jag börjar med själva motorbytet. Jag har lyft ur den gamla m42-spisen och ska nu påbörja de nödvändiga modifikationerna för att få in m60n.
Ni får ursäkta att jag har dåligt med bilder på bilen, men det kommer fler snart...
Det som ska göras är b.la:
CHECK -byte av motor till M60B40 (c.a 287hp, 400nm) med tillhörande 5-petad zf-låda.
-uppgradering av bromsar till 540 ok samt större skivor fram
-hårdare stötisar och fjädrar
CHECK -e36 styrväxel
-ny front och framskärmar, m-tech2
PÅ G -delvis rensning av inredning och montering av sportstolar
-ta bort takluckan och bygga igen
CHECK -roligare fälgar med klistriga däck
för att gå mot strömmen kommer jag inte att montera:
4" stuprör eller japsdämpare
massa mätare
dekaltrim
m3 breddning
lexuslampor
hoodpins
18/19" fälgar
angel eyes
fejksplitfälgar
kinasaker(nåja kanske nånting men försöker undvika)
stenhårda motorbussningar så hela bilen skakar
...eller nåt annat ofog
Jag börjar med själva motorbytet. Jag har lyft ur den gamla m42-spisen och ska nu påbörja de nödvändiga modifikationerna för att få in m60n.
Ni får ursäkta att jag har dåligt med bilder på bilen, men det kommer fler snart...
Last edited by welle on 19 Oct 2011, 05:20, edited 2 times in total.
Re: E30 V8 bygge
Grymt!! Skall följas.
Gillar din :Ska inte göras lista.
Gillar din :Ska inte göras lista.
Re: E30 V8 bygge
Gott med e30 v8, ska helt klart följas!!
Re: E30 V8 bygge
kommer följas
ska göra lika i min touring så fort jag hittar en manuell låda så ja kan börja passa in allt
ska göra lika i min touring så fort jag hittar en manuell låda så ja kan börja passa in allt
pm om det är nått
Re: E30 V8 bygge
Kommer lätt att följas!
Är inte alla manuella lådorna till dessa med V8-svep 6-petade eller är det någon de-luxe ombyggnad av någon annan låda du gjort?
Är inte alla manuella lådorna till dessa med V8-svep 6-petade eller är det någon de-luxe ombyggnad av någon annan låda du gjort?
Re: E30 V8 bygge
Kul att ni är intresserade! jag ska hinka ur v8n i helgen, då blir det fler bilder...
Det är möjligt att de brukar vara 6-petade.. jag fick tag i en låda från en 530 av sikko här på ppf.. 530 o 540 har samma sprängkåpa så det passar. kopplingen har något mindre diameter men det bör inte vara ngt problem när e30n är 500kilo lättare än 540
Det är möjligt att de brukar vara 6-petade.. jag fick tag i en låda från en 530 av sikko här på ppf.. 530 o 540 har samma sprängkåpa så det passar. kopplingen har något mindre diameter men det bör inte vara ngt problem när e30n är 500kilo lättare än 540
Re: E30 V8 bygge
då var det du som köpte den lådan jag skulle ha
blev låvad den men när jag skulle hämta så var den såld
TROR inte 530 kopplingen håller tyvär
själv ska jag bygga eget svänghjul och köra med annan tryckplatta samt sinter
blev låvad den men när jag skulle hämta så var den såld
TROR inte 530 kopplingen håller tyvär
själv ska jag bygga eget svänghjul och köra med annan tryckplatta samt sinter
pm om det är nått
Re: E30 V8 bygge
hehe, först till kvarn.. Ok, jag ska iaf prova original 530 koppling, eventuellt svarvar jag av svänghjulet lite bara. Det finns flera som har kört 530 koppling utan problem i e30.. jag går ju mot strömmen som sagt så jag ska göra allt så enkelt som möjligt utan krusiduller.
Ps. sen kör jag ju som en pensionär också Ds.
Ps. sen kör jag ju som en pensionär också Ds.
Re: E30 V8 bygge
kul projekt, kommer följas me stort intresse har en touring 325 e30 som jag inte vet riktigt va ja vill göra med men har haft v8 i tankarna. får man fråga va projektet kommer kosta dej uppskattningsvis? och hur gör du me besiktningen? tacksam för svar
Emanuel ocaranza
0765595102
Malmö
0765595102
Malmö
Re: E30 V8 bygge
Budgeten ser ut ungefär såhär:
donatorbil 540 aut 5000 KÖPT!
man 5vxllåda+koppling 3000 KÖPT!
svänghjul man 1300 KÖPT!
kardan m3 e30 1000?
motorfästen fr. 300mm.de 2000
spacers subframe 300mm.de 1000
styrväxel e36 500-1000
hemmabyggt avgas utan kattar 5000
summa ~19000, det tillkommer såklart lite småsaker, men jag har nog fått med det viktigaste.
Jag ska försöka ta så mkt som möjligt från donatorbilen såsom kabelhärva, kylare, bromsservo, bromsar mm..
sen så sitter det redan en m5 diff med bitiga drivaxlar, delrin silentbussningar, hårdare stötisar o lite annat bra på e30n.
Jag kommer att köra obesiktigat till en början, men funkar allt bra och om jag orkar så kanske jag reggar den som ombyggt fordon.
donatorbil 540 aut 5000 KÖPT!
man 5vxllåda+koppling 3000 KÖPT!
svänghjul man 1300 KÖPT!
kardan m3 e30 1000?
motorfästen fr. 300mm.de 2000
spacers subframe 300mm.de 1000
styrväxel e36 500-1000
hemmabyggt avgas utan kattar 5000
summa ~19000, det tillkommer såklart lite småsaker, men jag har nog fått med det viktigaste.
Jag ska försöka ta så mkt som möjligt från donatorbilen såsom kabelhärva, kylare, bromsservo, bromsar mm..
sen så sitter det redan en m5 diff med bitiga drivaxlar, delrin silentbussningar, hårdare stötisar o lite annat bra på e30n.
Jag kommer att köra obesiktigat till en början, men funkar allt bra och om jag orkar så kanske jag reggar den som ombyggt fordon.
Re: E30 V8 bygge
Kommer du använda org, styrbox ? O bygga in ews systemet. Eller hur gör man.
Re: E30 V8 bygge
jag använder original styrbox, det ska inte vara ngt problem.. kopplingsschema för m60 <-> e30 finns på nätet.
Jag plockade ur motorn ur donatorbilen igår.
m60b40 med automat
bort med lådan
Jag plockade ur motorn ur donatorbilen igår.
m60b40 med automat
bort med lådan
Re: E30 V8 bygge
Manuella lådan som jag köpte av sikko, bild tagen efter rejäl avfettning.
tryckplattan är lite rostig, så den måste bearbetas.
tryckplattan är lite rostig, så den måste bearbetas.
Re: E30 V8 bygge
Nu har jag monterat 540-bromsservot. Det placerades som ni ser på det sedvanliga stället för v8-byggen. nästa steg är att snida till ett fint stag som länkar samman pedal med huvudcylinder. Svetsgasen tog slut när jag skulle svetsa nedre fästet, så det är bara punktat.
ska även kapa av lite överflödigt material på fästena o lacka nästa gång.
ska även kapa av lite överflödigt material på fästena o lacka nästa gång.
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Re: E30 V8 bygge
Mycket härligt projekt!
jag hade en E34 530 (M60B30) med 5 petat manuell i som jag bytte motor till en M60B40 men fortfarande med den manuella 5 växlade lådan.. Böt då lamell och tryckplatta så det blev flång nytt men kopplingen ville gärna slira.. Nu är E34 mycket tyngre än vad en liten E30 är så det kanske håller bättre då..
Håller tummarna iaf! Lycka till med projektet =)
jag hade en E34 530 (M60B30) med 5 petat manuell i som jag bytte motor till en M60B40 men fortfarande med den manuella 5 växlade lådan.. Böt då lamell och tryckplatta så det blev flång nytt men kopplingen ville gärna slira.. Nu är E34 mycket tyngre än vad en liten E30 är så det kanske håller bättre då..
Håller tummarna iaf! Lycka till med projektet =)
Enköping, 073-3104393
Re: E30 V8 bygge
Jag har varit jättedålig på att uppdatera projekttråden! men bättre sent än aldrig! Jag har iaf lättrenoverat(p-boxar,packningar,måla o pimpa med kolfiberfilm) o provmonterat motorn, bytt till e36 styrväxel och köpt en uppsättning 17" bbs fälgar, x5 grenrör,kardan,sportstol o massa annat bös jag inte minns just nu, lägger upp några blandade bilder på't iaf.
Har bytt baklysen också till sådana på bilden
-x5 grenrör - höger sida: bolt on
-x5 grenrör vänster sida- behöver byggas om totalt vilket jag håller på med just nu, kapa , svetsa i måånga timmar, gör "ryssböjar" det är sjukt trångt mot rattstången.
-bbs fälgar: 5-bultare, jag kommer att skaffa nya nav med 5 bult så oroa er inte sen så har jag redan börjat med att totalrenovera dem... de ska få polerad fälgbana, lacka ekrarna o centrumen i guld.. har redan köpt helt nya bbs skruvar o muttrar, kostade nästan 2000kr (huga)
stolen, en glasfiberstol som är FIA godkänd och jag sitter i den som pitten i greta, precis lagom bred o inte så där äckligt smal som många billiga stolar.
-kommer också ihåg nu att jag har gjort klart elen samt slangarna på baksidan av motorn till värmepaketet. Sen så har jag lagt en fet order på schmiedman på nånting 30 artiklar.. b.la kylare e28, slavcylinder koppling, massa fästen, kopplingar o fans moster.. *puh*
I helgen tänkte jag ta ner diffen o byta p-boxar samt en drivaxel som är glapp.. eventuellt kanske jag monterar på lådan o kardan också för att se om det passar'
Kolla sista bilden!!, jag la fälgen i en säck med massa trasor dränkta i thinner.. klarlacken lossnade ordentligt och fick konsistensen av en gammal kådis typ
bra knep om man vill slippa slipa.
Har bytt baklysen också till sådana på bilden
-x5 grenrör - höger sida: bolt on
-x5 grenrör vänster sida- behöver byggas om totalt vilket jag håller på med just nu, kapa , svetsa i måånga timmar, gör "ryssböjar" det är sjukt trångt mot rattstången.
-bbs fälgar: 5-bultare, jag kommer att skaffa nya nav med 5 bult så oroa er inte sen så har jag redan börjat med att totalrenovera dem... de ska få polerad fälgbana, lacka ekrarna o centrumen i guld.. har redan köpt helt nya bbs skruvar o muttrar, kostade nästan 2000kr (huga)
stolen, en glasfiberstol som är FIA godkänd och jag sitter i den som pitten i greta, precis lagom bred o inte så där äckligt smal som många billiga stolar.
-kommer också ihåg nu att jag har gjort klart elen samt slangarna på baksidan av motorn till värmepaketet. Sen så har jag lagt en fet order på schmiedman på nånting 30 artiklar.. b.la kylare e28, slavcylinder koppling, massa fästen, kopplingar o fans moster.. *puh*
I helgen tänkte jag ta ner diffen o byta p-boxar samt en drivaxel som är glapp.. eventuellt kanske jag monterar på lådan o kardan också för att se om det passar'
Kolla sista bilden!!, jag la fälgen i en säck med massa trasor dränkta i thinner.. klarlacken lossnade ordentligt och fick konsistensen av en gammal kådis typ
bra knep om man vill slippa slipa.
Re: E30 V8 bygge
mmmmm splittar
storlek?
fan det såg bra ut med kolfiber lock på kåpan. har samma planer som du gjort fast forsätta ner över plasten på ventilkåprona
storlek?
fan det såg bra ut med kolfiber lock på kåpan. har samma planer som du gjort fast forsätta ner över plasten på ventilkåprona
pm om det är nått