Byta utväxling på m5 diff

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Byta utväxling på m5 diff

Post by Silverboy »

Om det först er "ute av kontroll" så er det visst ganske avansert. Kollade värkstedsmanualen och det var rätt mycket spesialverktyg med friktionsmätning, shims etc. Kan skicka manualen på Mail om du skickar den på pm... Iofs för byte av pinjong men...
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Re: Byta utväxling på m5 diff

Post by M3JONAS »

Silverboy wrote:Om det först er "ute av kontroll" så er det visst ganske avansert. Kollade värkstedsmanualen och det var rätt mycket spesialverktyg med friktionsmätning, shims etc. Kan skicka manualen på Mail om du skickar den på pm... Iofs för byte av pinjong men...
Hmm, det lät ju krångligt... Måste undersöka detta hur man ska lösa det.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: Byta utväxling på m5 diff

Post by jorgen »

Finkel wrote:
M3JONAS wrote:Ni som letat å spanat på detta...
Finns det någon modell som har runt 3,50?
535 e34 har 3,64 iaf.

535 e34 finns även med 3.45
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Bumpe
Posts: 240
Joined: 21 Oct 2007, 21:15
Location: Tranås

Re: Byta utväxling på m5 diff

Post by Bumpe »

Fortfarande ingen som har koll på om det finns lägre än 3.15 till 210? Skottsäker bakvagn och ZF är inte direkt den optimala kombinationen känns det som! Varvstoppa på vid 250 är ju inte toppen, toppen direkt :cry:
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Byta utväxling på m5 diff

Post by Niklas Sandström »

Bumpe wrote:Fortfarande ingen som har koll på om det finns lägre än 3.15 till 210? Skottsäker bakvagn och ZF är inte direkt den optimala kombinationen känns det som! Varvstoppa på vid 250 är ju inte toppen, toppen direkt :cry:

Har inte M535 E28 3.07
User avatar
ronnifer
Posts: 413
Joined: 05 Feb 2007, 16:41
Location: Vasa, Finland

Re: Byta utväxling på m5 diff

Post by ronnifer »

TIPS! istället för att ta pinjong och kronhjul å sätta det i er diff, kan ni bara byta kronhjulet på lamellpaketet och sätta det i huset därifrån kronhjulet kommer då behöver man ju inte krångla med moment och grejjer :!: så gjorde jag när jag bytte utväxling :)

OBS! märk upp chimsen till lagren, de gjorde inte jag :oops: blev en massa jobb att kolla så pinjongen och kronhjulet låg fint i varandra hadde ju 4 chims att prova med...
BMW E30 325 -86 ===>m20b25 GT37 .fi
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
får inte mohamed sitta å dricka öl me pojkarna vid berget får han dricka öl via FB
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: Byta utväxling på m5 diff

Post by jorgen »

M535 e28 manuell har 3.07. Har för mej att någon e32 har under 3 i utväxling
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: Byta utväxling på m5 diff

Post by JonasH88 »

E34 540 har 2,93... Bör funka fint med en ZF :)
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Byta utväxling på m5 diff

Post by Niklas Sandström »

ronnifer wrote:TIPS! istället för att ta pinjong och kronhjul å sätta det i er diff, kan ni bara byta kronhjulet på lamellpaketet och sätta det i huset därifrån kronhjulet kommer då behöver man ju inte krångla med moment och grejjer :!: så gjorde jag när jag bytte utväxling :)

OBS! märk upp chimsen till lagren, de gjorde inte jag :oops: blev en massa jobb att kolla så pinjongen och kronhjulet låg fint i varandra hadde ju 4 chims att prova med...

Det kräver ju att båda husen kommer från samma bilmodell så dom passar. Vad jag har sett så finns det minst fem olika hus som har 210 diffen (E28, E34, E36, E46, E39 har alla olika fästskruvar).
Bumpe
Posts: 240
Joined: 21 Oct 2007, 21:15
Location: Tranås

Re: Byta utväxling på m5 diff

Post by Bumpe »

Jo visst, M535 klump hade ju varit fint men brukar ju kosta sina kronor... :(

Är lite inne på att ta utväxlingen från E46 320D diff, för visst passar den utväxlingen i en E34 535 (210mm) lamelldiff?
Någon som har en vettig guide på hur detta otyg ska schimsas in?
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Byta utväxling på m5 diff

Post by Niklas Sandström »

Bumpe wrote:Jo visst, M535 klump hade ju varit fint men brukar ju kosta sina kronor... :(

Är lite inne på att ta utväxlingen från E46 320D diff, för visst passar den utväxlingen i en E34 535 (210mm) lamelldiff?
Någon som har en vettig guide på hur detta otyg ska schimsas in?

320d har 188 diffen
DALLO
Posts: 215
Joined: 22 Nov 2005, 14:10
Location: Bromölla

Re: Byta utväxling på m5 diff

Post by DALLO »

Silverboy wrote:Finns det mindre enn 3.07 til 210 diffen?
2.93 sitter det i 540-740 med automat i varje fall
MVH Daniel
0706-387649
http://www.sickboys.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flyinggrinders.se
Post Reply