Pelko - Volvo 16v turbo. TILL SALU!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

pelko

Re: Pelko - Volvo 16v turbo.

Post by pelko »

Är nästan helt hundra, står A/R-50 på kompressorkåpan om det säger mer och jag tror inte den är bytt...

Är det ovanligt eller? Kan mäta imon så vet vi mer exakt, mätte ut från avgashuset, alltså minsta stället.

På avgashuset står det instansat 63, är det A/R-63 eller brukar de ange något annat? Stod bara 63.

Pallar en 044-pump 500whp på E85? Mina 630cc spridare bottnar direkt, runt 1200cc för 550hk i motorn på E85 räknade jag ut på ett ungefär. Är 1680cc för stora för ändå få till vettig tomgång osv?
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
pelko

Post by pelko »

Tänkte även koppla via figur 3 på denna bilden för att kunna höja laddtrycket i bänken. Laddar 1.6kg nu med fjädern som sitter i och slang från turbon till undre på WG´n.

Finns det bättre sätt att koppla på om man inte ska använda en elektronisk ventil?

Image
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

1250 cc spriddare kommer ja köra med och kommer köra med 550-600 motorhästar så det ska funka :)

brilko på sävarturbo säljer dem :)

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
pelko

Post by pelko »

Bmw*Alex wrote:1250 cc spriddare kommer ja köra med och kommer köra med 550-600 motorhästar så det ska funka :)

brilko på sävarturbo säljer dem :)

mvh
Vill först och främst veta hur långt turbon räcker. Någon som kan gissa lite med måtten i tidigare inlägg?
pelko

Post by pelko »

Har haft bilen till jobbet i en vecka ungefär. Mest för att jag fixat småsaker men även för att det är roligt att gasa 25km hem på natten utan trafik, finns många goa kurvor att åka igenom :)

Ni som känner till stan vet att Hisingen är nya Texas, det skjuts hej vilt. Jag åker igenom skiten varje dag på väg hem och med tanke på allt skjutande så är det många poliser i området. Jag fick åka jobbiga omvägar genom Hisingen idag för att slippa få en polis i röven som ser att bilen är obesiktigad.

När jag åkt ur Tingstadstunneln för er som känner till stan så stod en polis vid ljusen efter tunneln om man tagit högerfilen. Jag ville inte stanna bredvid bilen för att sedan få den bakom mig, så jag svängde fort av för att åka en annan väg hem. Polisens backljus tändes men han skulle fått backa 50m för att komma till rätt, så han sket la i det.

Med tanke på den alternativa vägen jag tog så fick jag åka massa småvägar hem. Halvvägs hemma ser jag xenonljus långt fram och mycket riktigt så var det polisen. Efter att jag mött dem så vände de direkt och åkte efter. Jag stannade 200m efter vi möttes på en busshållplats och väntade in dom. Polisen stannar bakom med blåljus och en polis kliver ur bilen. Anledningen till att jag stannade själv var för att minimera risken att de kollar upp bilen. Annars hade de kollat upp den för att sedan stoppa mig, nu kanske de bara skulle kollat körkort och blåst, men så blev det inte... Minns allt ordagrant då det hände 30min sedan:

J: Jag stannade här så slapp ni stanna mig längre fram på ett sämre ställe.
P: Det var ju bussigt av dig, har du ett körkort jag kan få kika på?
J: Absolut.
P: Pelkonen, det känner jag igen. Varför gör jag det?
J: Det vet jag faktiskt inte, kriminell är jag inte men jag är uppvuxen i området här.
P: Haha, jag tror dig.

Polisen tar körkortet till bilen och kommer tillbaka efter en stund, jag får då blåsa och han går sedan tillbaka till bilen igen. Efter en stund kommer båda poliserna ut.

P: Vad gör du ute nu och kör?
J: Jag är på väg hem från jobbet, jobbar som bilmekaniker. Det är anledningen till att jag kör med bilen trots att den är obesiktigad. Vi har fixat massor med den på jobbet inför registreringsbesiktningen som ska göras inom ett par veckor. Jag körde den till jobbet i måndags och har fixat med den tills idag, så nu kör jag bara hem den.
P: Obesiktigad, det är alltså körförbud?
J: Ja, det stämmer. Men till och från verkstad får man ju köra, säger jag med ett stort leende.
P: Det stämmer, men nu vet vi ju inte om du kommit därifrån.

Jag kliver ur bilen och visar att jag har arbetskläder på mig, visar även mitt volvo-kort. Förklarar lite mer om bilen och allmänna saker som jag tror de ville höra...

Polisen frågar om jag bokat tid för besiktning men jag säger att det är lite annorlunda för registreringsbesiktning och ska därför boka nu när bilen är "färdig". Jag öppnar huven åt dom utan att de frågat och visar turbon, som jag säger är enda anledningen till att jag ska besiktiga om den. De frågar lite om effekt och så och jag sa att jag inte vet men att den rör på sig, lite smått skrattande. Poliserna är ganska imponerade av att kolla under huven. Jag visar sedan de större bromsarna och de förstod inte hur Porschebromsar kunde passa på en 740, hur jag än förklarade. Sa att de kom från en Porsche men de sitter på allt möjligt, fränare att säga så :)

De kollar in i bilen och frågar varför jag har två växelspakar, sa att den ena är en hydraulisk handbroms. Jag sa även att man är tvungen att ha en sådan när man besiktigar om bilen för turbo då man måste ha två bromskällor. Vet inte var jag fick de ifrån, fick hitta på något fort :D

Lite allmänt tjöt blev det och poliserna var verkligen trevliga. Den ena polisen sa att han inte ville se mig med denna bilen igen obesiktigad, jag sa att det lär han inte göra. Då sa den andra polisen att "Det spelar la fan ingen roll, nu när han känner igen oss så drar han nästa gång, vi har inte en chans med vår ruttna Volvo". Jag sa att Volvo inte är ruttet och alla skratta...

Slutligen frågade de mig om jag brukade köra "streetrace" med bilen men sa att jag inte vill riskera mitt eller andras liv på det sättet, de köpte dom rakt av och jag kände mig lite korkad som ljög återigen för de trevliga poliserna men jag såg bara den där böteslappen i ögonen :D

Det är inte ofta man får visa upp en turbokonventerad och obesiktigad bil för polisen mitt i natten och åka därifrån med två skrattande poliser. Hade lätt kunnat få böter på 1500kr eller vad det nu är om jag inte hade övat in detta scenario i huvudet två tusen gånger innan, just för att det kan rädda mig den gången jag blir stoppad.

Blev sjukt mycket text för ingenting men rastlös som jag är så blev det så :)
Nisse977

Re: Pelko - Volvo 16v Törbo. Stoppad av polisen...

Post by Nisse977 »

Ja det lönar sig att vara "ärlig" ;)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
pelko

Post by pelko »

Har du seriell utgång från ditt DTA? De nya spruten har en VGA-kontakt som kräver en adapter för 900kr till seriell, så jag måste skaffa en sån innan jag kan komma in i mjukvaran. Piss är vad det är!
nicke.t

Post by nicke.t »

ofta kan man klara sig bra genom att snacka å va trevlig,å nån halv lögn. :D
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
HenrikF

Post by HenrikF »

Kul att du fått uppleva poliser som dessa. Tror faktiskt att det var trevligt även för dem, att träffa en "yngling" med ombyggd bil som inte kallar dem grisar etc.

Liknande sak hände mig med min e28 1999. Blev stoppad, en av poliserna noterar m5 motorn och börjar fråga en massa, vi pratar en stund, och när jag ska åka säger den ena polisen "ge han stöffet nu då" (ge han järnet nu då)
Och det gjorde jag, om än inte så sjukt snabbt, kul att kunna bidra med något kul haha
/Henrik
erikjakan

Post by erikjakan »

Hehe skön story, jag hade dock inte chansat, men min bil är ju lite väl lätt att känna igen :P.

Har haft civilare som patrullerat kvarteret hos mig flera gånger i hopp om att finna en blå ascona på ingång :roll:
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Christian.N

Post by Christian.N »

Finns faktiskt en hel del trevliga poliser.. Tror inte man kommer nånstans genom att vara otrevlig.. I slutändan är det ju "du" som gjort fel så vad kan man gnälla över liksom?

Jag har klarat mig med obesiktad, oförsäkrad etc etc E30.. Fick sten, sax o påse med polisen. Jag vann och fick åka hem utan böter =)
Enköping, 073-3104393
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

Christian.N wrote:Finns faktiskt en hel del trevliga poliser.. Tror inte man kommer nånstans genom att vara otrevlig.. I slutändan är det ju "du" som gjort fel så vad kan man gnälla över liksom?

Jag har klarat mig med obesiktad, oförsäkrad etc etc E30.. Fick sten, sax o påse med polisen. Jag vann och fick åka hem utan böter =)

haha värsta ja hört hittils :D

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Nisse977

Post by Nisse977 »

pelko wrote:Har du seriell utgång från ditt DTA? De nya spruten har en VGA-kontakt som kräver en adapter för 900kr till seriell, så jag måste skaffa en sån innan jag kan komma in i mjukvaran. Piss är vad det är!
Ja det är vanlig RS232/serie kontakt på mitt DTA, men det har väl du på din också?? (ser ut som en VGAkontakt fast med två rader med pinnar istället för tre) I alla fall har jag en gammal laptop med serieport som jag kan köra med. Har också en serie-usb konverter ifall jag vill använda nya laptopen också.

:D

Kanske är den kontakt du pratar om den där CAN-kontakten som de tydligen ska ha på de nyare DTA spruten... Den ska tydligen vara mycket bättre att använda än vanlig usb eller seriekontakt, men surt om man måste köpa en jävla adapter för 900kr..... dyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyrt!
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
pelko

Post by pelko »

Det är CAN-skiten jag behöver... du som kan hitta allt Nisse. Var köper jag den billigast? :D
M3Crille

Post by M3Crille »

Hehe iskallt Pelko 8)
070-201 85 62
Linkan_V95R

Post by Linkan_V95R »

Så kan man med göra, tack för tipset ;) Sällan jag möter en polis som är otrevlig om man bara är trevlig mot dom :) Blev stannad påväg mot emmaboda strippen i våras med 945:an med extraktor rör större turbo (det vanliga) och dom fick titta, bilen hade heller inget vidare avgas (downpipe + en halvmeter fritt blås utan katt) Fick såklart flygande, dock bara ombesiktning för dålig ruta och att den dånade lite väl mycket ;) Ibland har man tur :)
Elving "Linkan" Lindqvist

Toyota Supra MKIV TT

0761895026
chribbe

Post by chribbe »

hände samma sak för mig med min/din gamla audi. inte en krona i böter
Post Reply