Pelko - Volvo 16v turbo. TILL SALU!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Pelko - Volvo 16v turbo. TILL SALU!
Har efter många bilar hittat fram till en Volvo 740 med 16v turbo. Dags att sluta raka sig nu när man kör 740 och låta pubishåren växa...
Bilen köpte jag av Wallin är på forumet, efter att jag sålde min M3 E30 så ville jag ha något att sladda omkring i. Jag ringde Wallin och sa att jag ville köpa den, han ville först inte sälja men en eftermiddag åkte jag upp med bankdosan och sen var det klart
Bilen är ganska välbyggd för att inte vara värst. Utsidan är helt original inget krimskrams. Sitter orange blinkers fram istället för vita osv. Fälgarna är diskreta tycker jag, den som har ögon för detaljer ser att det sitter 310mm skivor fram med Brembo fyrkolvsok istället för original. I chassiväg så är alla bussningar ruttna original, Specialsvarv ska i vinter fixa fram delrin till hela bilen. Fram är det ombyggt för coilovers och bak kan man justera höjden och stötdämparna är Bilstein Sprint.
Motorn är en B234F med borttagna balansaxlar och ombyggt för oljekylda kolvar. Original svarvade kolvar tillsammans med h-profil stakar. Topp och kammar är original än så länge. Turbon är en Garrett-historia som för tillfället laddar 1.7kg. Bilen går på BF soppa och luktar inte gött om man ligger bakom den. Motorstyrningen är ett DTA S60pro.
Under bilen sitter det en 044 pump med en catchtank, i övrigt är det AN-kopplingar lite här och var ihop med en Nuke-rail och 630cc spridare. Expansionskärl i aluminium som först tryckte ur sig allt vatten pga för slappt lock, Bäckis skickade ner två nya och det blev skitbra. Nu kan man lägga revirspår utan att behöva fylla på 3l vatten.
Original kyl med elfläkt, en ganska stor IC och ett oljekyl sköter kylningen, i fronten är det bockat en sarg så all luft styrs till rätt del. Alu tryckrör med en fjantdump som ska bytas, laddtrycket styrs av en Tial 38mm.
I bilen sitter en förlängd växelspak som går ner till en ZF låda. Hydraulisk handbroms har jag byggt själv som sitter på plats, ska snygga till den lite och koppla in rören så kanske man kan sladda mer seriöst. Bakvagnen är original utöver lite förstärkta stag. Den svetsade axeln som satt på när jag köpte bilen sprängde jag tre timmar efter köpet. Körde cirklar på trean med full bil och efter en snurr och stum pedal så blev det ett 3cm stort hål i diffhuset. Jag åkte dagen efter och köpte en 1031 axel med en Torsendiff i och den har fungerat över förväntan.
Två OMP stolar invändigt tillsammans med en Sparcoratt, annars är den helt original, inkl hängande innertak som ska bytas så fort ork finns.
Ska enbart ha bilen till att svina och sladda. Går åt ganska mycket däck och ritar fyran ut. Finns feta 16" isdäck om det blir en ordentlig vinter.
Har kört bilen ca 300 mil efter köpet och det är ingen lugn körning. Utöver den trasiga axeln har den fungerat klockrent, ganska imponerad är jag faktiskt men en traktor ska ju hålla bra. Motorn är underhållande men jag ska upp till PPF innan hösten och låta Ärtan mappa lite tänkte jag. Frågan är om den ska mappas på soppa eller om jag ska byta spridare och köra E85 istället.
Vad tror ni om det? Turbon räcker väl till 420-430hk kanske så E85 kanske inte är nödvändigt men lite mer tändning kanske kan ge lite bättre effekt. Turbon mäter förresten 62mm in och 57mm ut, AR/50 tror jag.
I vinter ska riktiga bussningar skaffas men utöver det funderar jag på fixa lite med motorn, en portad topp med andra kammar och större turbo kanske är aktuellt, eller inte. Vi får se.
Bifogar lite bilder efter all text...
Bilen köpte jag av Wallin är på forumet, efter att jag sålde min M3 E30 så ville jag ha något att sladda omkring i. Jag ringde Wallin och sa att jag ville köpa den, han ville först inte sälja men en eftermiddag åkte jag upp med bankdosan och sen var det klart
Bilen är ganska välbyggd för att inte vara värst. Utsidan är helt original inget krimskrams. Sitter orange blinkers fram istället för vita osv. Fälgarna är diskreta tycker jag, den som har ögon för detaljer ser att det sitter 310mm skivor fram med Brembo fyrkolvsok istället för original. I chassiväg så är alla bussningar ruttna original, Specialsvarv ska i vinter fixa fram delrin till hela bilen. Fram är det ombyggt för coilovers och bak kan man justera höjden och stötdämparna är Bilstein Sprint.
Motorn är en B234F med borttagna balansaxlar och ombyggt för oljekylda kolvar. Original svarvade kolvar tillsammans med h-profil stakar. Topp och kammar är original än så länge. Turbon är en Garrett-historia som för tillfället laddar 1.7kg. Bilen går på BF soppa och luktar inte gött om man ligger bakom den. Motorstyrningen är ett DTA S60pro.
Under bilen sitter det en 044 pump med en catchtank, i övrigt är det AN-kopplingar lite här och var ihop med en Nuke-rail och 630cc spridare. Expansionskärl i aluminium som först tryckte ur sig allt vatten pga för slappt lock, Bäckis skickade ner två nya och det blev skitbra. Nu kan man lägga revirspår utan att behöva fylla på 3l vatten.
Original kyl med elfläkt, en ganska stor IC och ett oljekyl sköter kylningen, i fronten är det bockat en sarg så all luft styrs till rätt del. Alu tryckrör med en fjantdump som ska bytas, laddtrycket styrs av en Tial 38mm.
I bilen sitter en förlängd växelspak som går ner till en ZF låda. Hydraulisk handbroms har jag byggt själv som sitter på plats, ska snygga till den lite och koppla in rören så kanske man kan sladda mer seriöst. Bakvagnen är original utöver lite förstärkta stag. Den svetsade axeln som satt på när jag köpte bilen sprängde jag tre timmar efter köpet. Körde cirklar på trean med full bil och efter en snurr och stum pedal så blev det ett 3cm stort hål i diffhuset. Jag åkte dagen efter och köpte en 1031 axel med en Torsendiff i och den har fungerat över förväntan.
Två OMP stolar invändigt tillsammans med en Sparcoratt, annars är den helt original, inkl hängande innertak som ska bytas så fort ork finns.
Ska enbart ha bilen till att svina och sladda. Går åt ganska mycket däck och ritar fyran ut. Finns feta 16" isdäck om det blir en ordentlig vinter.
Har kört bilen ca 300 mil efter köpet och det är ingen lugn körning. Utöver den trasiga axeln har den fungerat klockrent, ganska imponerad är jag faktiskt men en traktor ska ju hålla bra. Motorn är underhållande men jag ska upp till PPF innan hösten och låta Ärtan mappa lite tänkte jag. Frågan är om den ska mappas på soppa eller om jag ska byta spridare och köra E85 istället.
Vad tror ni om det? Turbon räcker väl till 420-430hk kanske så E85 kanske inte är nödvändigt men lite mer tändning kanske kan ge lite bättre effekt. Turbon mäter förresten 62mm in och 57mm ut, AR/50 tror jag.
I vinter ska riktiga bussningar skaffas men utöver det funderar jag på fixa lite med motorn, en portad topp med andra kammar och större turbo kanske är aktuellt, eller inte. Vi får se.
Bifogar lite bilder efter all text...
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Re: Pelko - Volvo 16v turbo.
Jag funderar på om man skulle stoppat i andra kammar innan mappningen hos PPF men frågan är hur det påverkar med std insug och topp med så liten turbo?
Finns billiga kammar med liknande spec:
Lyft: 9,2mm
Dur vid 1mm lyft: 218 grader.
TDC lyft: 0,9mm.
Blir det någon skillnad i toppeffekt och register?
Har PPF kammar som funkar för 400-500hk där man fortfarande kan köra med hydrauliska lyftare? Såg inga kammar till Volvo i shoppen
Finns billiga kammar med liknande spec:
Lyft: 9,2mm
Dur vid 1mm lyft: 218 grader.
TDC lyft: 0,9mm.
Blir det någon skillnad i toppeffekt och register?
Har PPF kammar som funkar för 400-500hk där man fortfarande kan köra med hydrauliska lyftare? Såg inga kammar till Volvo i shoppen
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Re: Pelko - Volvo 16v turbo.
Varför blir allt som wallin pillat med så sjukt cleant? Jag gillar verkligen inte volvo 740, men det var ju helrätt stuk på skiten!
Nås på 0730970524
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
Re: Pelko - Volvo 16v turbo.
Som du byter bilar är den snart till salu.. Hör av dig då!!!
Re: Pelko - Volvo 16v turbo.
Han har skruvat i hela sitt liv och har bra smak fastän han är gubbeippe wrote:Varför blir allt som wallin pillat med så sjukt cleant? Jag gillar verkligen inte volvo 740, men det var ju helrätt stuk på skiten!
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Re: Pelko - Volvo 16v turbo.
Haha, många intresserade. Denna passar dock mig tror jag som den volvoraggare jag i grunden ärR.Larsson wrote:Som du byter bilar är den snart till salu.. Hör av dig då!!!
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Re: Pelko - Volvo 16v turbo.
Du behöver inte byta kammar för 4-500hk dom hänger med rätt långt.
"Jo stämmer bra helan var förbi och bromsade, fin justera om hela bränsle mappen då autronicen var inställd på högohmiga på 1680 spridare. Den gav 470whp vid 1.7 och vid 520whp på samma tryck ville inte MLS packningen vara med. Det visade sig att han har återanvänt den minst 10ggr med standardbultar så det säger sig självt att den inte gillade läget med 650wnm. "
std axlar och std topp.
Mvh
"Jo stämmer bra helan var förbi och bromsade, fin justera om hela bränsle mappen då autronicen var inställd på högohmiga på 1680 spridare. Den gav 470whp vid 1.7 och vid 520whp på samma tryck ville inte MLS packningen vara med. Det visade sig att han har återanvänt den minst 10ggr med standardbultar så det säger sig självt att den inte gillade läget med 650wnm. "
std axlar och std topp.
Mvh
Pelko - Volvo 16v turbo.
pelko wrote:Haha, många intresserade. Denna passar dock mig tror jag som den volvoraggare jag i grunden ärR.Larsson wrote:Som du byter bilar är den snart till salu.. Hör av dig då!!!
Det roliga är att alla säger dom vill köpa, men när bilen finns till salu håller dom sej undan.
Sett trenden i många projekttrådar
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Re: Pelko - Volvo 16v turbo.
Hur långt tror du min turbo räcker? Du har måtten i första inläggetpeppe wrote:Du behöver inte byta kammar för 4-500hk dom hänger med rätt långt.
"Jo stämmer bra helan var förbi och bromsade, fin justera om hela bränsle mappen då autronicen var inställd på högohmiga på 1680 spridare. Den gav 470whp vid 1.7 och vid 520whp på samma tryck ville inte MLS packningen vara med. Det visade sig att han har återanvänt den minst 10ggr med standardbultar så det säger sig självt att den inte gillade läget med 650wnm. "
std axlar och std topp.
Mvh
Med E85 hade varit gött att nå 450-500whp om det är möjligt.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Re: Pelko - Volvo 16v turbo.
haha så tuff !
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Re: Pelko - Volvo 16v turbo.
Så brukar det vara, men just nu har jag inga planer på att sälja iafMagnaten wrote:pelko wrote:Haha, många intresserade. Denna passar dock mig tror jag som den volvoraggare jag i grunden ärR.Larsson wrote:Som du byter bilar är den snart till salu.. Hör av dig då!!!
Det roliga är att alla säger dom vill köpa, men när bilen finns till salu håller dom sej undan.
Sett trenden i många projekttrådar
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Re: Pelko - Volvo 16v turbo.
Fuck ///M-powerDawe_A wrote:haha så tuff !
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Re: Pelko - Volvo 16v turbo.
pelko wrote:Han har skruvat i hela sitt liv och har bra smak fastän han är gubbeippe wrote:Varför blir allt som wallin pillat med så sjukt cleant? Jag gillar verkligen inte volvo 740, men det var ju helrätt stuk på skiten!
ja jag kunde nästan vara din farsa
men det glömmer man lätt när man är världens äldsta tonåring
http://www.garaget.org/?car=312617" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pelko - Volvo 16v turbo.
Är det 62mm inducer?
Du passerar 500whp med den . Sprit kan ju vara en bra idé. Luktar dessutom mycket godare.
Glömde säga att bilen är skitfin!
Du passerar 500whp med den . Sprit kan ju vara en bra idé. Luktar dessutom mycket godare.
Glömde säga att bilen är skitfin!
Re: Pelko - Volvo 16v turbo.
Inducer japeppe wrote:Är det 62mm inducer?
Du passerar 500whp med den . Sprit kan ju vara en bra idé. Luktar dessutom mycket godare.
Glömde säga att bilen är skitfin!
Får se vad den ger i bänken hos PPF. Med E85 kanske man kan nå målet, får se. Toppen är som sagt org. Någon som vet hur länge 16v kolvar pallar med vettig mappning?
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Pelko - Volvo 16v turbo.
Har kört flera med 600 whp och standard kolvar. Är turbon verkligen bara 57 mm ut på turbin?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.