Bmw E34 530/540 koppling.

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Bmw E34 530/540 koppling.

Post by Bolero »

Tjenare.

Jag har köpt mig en e34 94a touring 530 med en 540 motor i och nu är kopplingen slut.

Min fråga är om där är någon chans att ni har någon koppling hemma som passar detta?

Är sjukt akut att få ihop den till fredag om det nu är så att ni har grejer hemma.

Skulle gärna se att det blir någon stöddigare koppling än original då den kommer få smaka lite stryk.

Hör gärna av er på telefon eller pm eller vad som passar.

0705 659 659.

Mvh Rasmus
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Bmw E34 530/540 koppling.

Post by Bäckis »

Inget hemma tll den, kan ha men tidigast på fredag så du hinner inte få den före helgen.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Bmw E34 530/540 koppling.

Post by Bolero »

Jävlar :(((( går inte att skicka med budbil?
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: Bmw E34 530/540 koppling.

Post by Andy_b »

vad har ni för tryckplatta som passar org 530 svänghjul??
fins det sinter som passar med?
pm om det är nått
User avatar
come_on
Posts: 580
Joined: 14 Sep 2008, 20:56
Location: Danmark, sjælland

Re: Bmw E34 530/540 koppling.

Post by come_on »

hvis i kan skaffe trykplade til 3.0 svinghjul..

hvad skal det koste..

og til hvor mange nm...

går ud fra man kan tage jeres 4punkt 240mm nav

mvh steffe
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Re: Bmw E34 530/540 koppling.

Post by Bolero »

Tjenare.

Det är väl bevisat nu att en original 530 koppling inte orkar med en 540 motor. Iaf inte för min körning. (eldade bra dagarna innan vallåkra)
JAg bytade till en ny original koppling men den är kass nu så.

Vad finns det för alternativ till ett original svänghjul?

Bilen i fråga ska vara en bruksbil så det kommer inte trimmas. Men den ska ju hålla för hård körning.

Mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Bmw E34 530/540 koppling.

Post by Carlsson »

räcker det inte att slänga på en sinter när det är så marginellt att den inte orkar. 530 har väl 240mm lamell och vanlig splines på axeln?
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Re: Bmw E34 530/540 koppling.

Post by Bolero »

Carlsson wrote:räcker det inte att slänga på en sinter när det är så marginellt att den inte orkar. 530 har väl 240mm lamell och vanlig splines på axeln?


Ja det gör det kanske, ska slå ett öga på den gamla kopplingen har den liggandes.

Vanliga splines på axeln är där ja.

Tackar för svar! :)

mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Re: Bmw E34 530/540 koppling.

Post by Bolero »

Carlsson wrote:räcker det inte att slänga på en sinter när det är så marginellt att den inte orkar. 530 har väl 240mm lamell och vanlig splines på axeln?



För att dra upp en gammal tråd då detta börjar bli aktuellt igen.

Tror ni att tryckplattan klarar detta? Bytades vid förra kopplingsbytet.

Alltså om man bara ska byta till en 6puckad sinter 240mm?

Mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: Bmw E34 530/540 koppling.

Post by Andy_b »

Sintern passar inte i svänghjulet om lamellen är plan som den i regel brukar vara
är en upphöjning i centrumet på svänghjulet
nu kollade jag bara en snabbis på det jag hade liggandes men det bör gåmatt svarva det plant
pm om det är nått
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Re: Bmw E34 530/540 koppling.

Post by Bolero »

Vad är då lösningen för att få till detta ?

Har som sagt en bmw E34 530 med en 540 motor. Original koppling, svänghjul och allt.

Behöver en koppling som håller.

För som det är nu kan jag inte ge full gas i trean utan att den slirar.

Mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Kallentoft
Posts: 28
Joined: 20 Sep 2011, 22:39

Re: Bmw E34 530/540 koppling.

Post by Kallentoft »

Hej,

Har ett svänghjul, tryckplatta och lamell liggandes till en M5 E39. Detta är bolt-on. Ge mig ett bud så är det ditt!

Mvh// Kallentoft
076-0271887
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: Bmw E34 530/540 koppling.

Post by Andy_b »

Njeeeee passar bara om man kör 6vxl
35mm axel på m5 och 29mm på den 5 petade
edit: byter man lamell funkar det
pm om det är nått
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Re: Bmw E34 530/540 koppling.

Post by BmWkrille »

Frågan är då också vad man ska ha för urtramplager när man har m5 tryckplatta och 5växl. Får man kanske bygga nåt eget?
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: Bmw E34 530/540 koppling.

Post by Andy_b »

det bör ju gå att mäta sig till rätt lätt
pm om det är nått
Post Reply