shortshift m.m.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 960
- Joined: 19 Sep 2006, 00:08
- Location: Varberg
shortshift m.m.
tänkte höra hur svårt d kan va o sätta i shortshift i saken man har:) min har babyfel så den är lite "sladdrig" mellan växlarna o när växlarna är i men inge fel alls på lådan.. va måste ja göra för o få till de så d sitter perfekt (frågor för en som itne kan så mkt om växellådor) tack i förhand
kan nås på: 0704786284
-
- Posts: 960
- Joined: 19 Sep 2006, 00:08
- Location: Varberg
- tobbe tlrecond
- Posts: 959
- Joined: 20 Dec 2005, 17:59
- Location: vagnhärad
- Contact:
Re: shortshift m.m.
makkan_nykvarn wrote:tänkte höra hur svårt d kan va o sätta i shortshift i saken man har:) min har babyfel så den är lite "sladdrig" mellan växlarna o när växlarna är i men inge fel alls på lådan.. va måste ja göra för o få till de så d sitter perfekt (frågor för en som itne kan så mkt om växellådor) tack i förhand
Är spaken sladdrig är det bara att byta bussningar
blir kanon efter det.
ska du byta till shortshift så är det lätt att byta man för länger lite under kulan på vxlspaken eller köper en färdig.finns på dahlhems.
Tobbe. L
Mob 070-5631319
7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
Mob 070-5631319
7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
-
- Posts: 960
- Joined: 19 Sep 2006, 00:08
- Location: Varberg
-
- Posts: 1035
- Joined: 03 Jan 2006, 20:34
- Location: Ljungby
Jag byggde mig en egen shortshift, förlängde spaken ca 20mm under kulan. Resulterade i ca 70mm färdväg mellan ettan o tvåan
I samma veva svarvade jag egna bussningar i delrin till infästningen i själva lådan, och den bussningen som sitter längst ner på spaken. Gjorde bussningarna med presspassning o sen brotchade upp där sprinten är.
Kan skicka upp lite bilder sen om det är av intresse.
Hur som helst blev det asbra :-d
EDIT, a just det, fick korta staget som går till själva växelväljaren, annars lutade spaken framåt väldigt mycket. Vet dock inte hur mycket den ska kortas för det ska bli bra, gjorde min steglöst justerbar med låsskruvar så jag kan justera när lådan sitter i bilen sen...
I samma veva svarvade jag egna bussningar i delrin till infästningen i själva lådan, och den bussningen som sitter längst ner på spaken. Gjorde bussningarna med presspassning o sen brotchade upp där sprinten är.
Kan skicka upp lite bilder sen om det är av intresse.
Hur som helst blev det asbra :-d
EDIT, a just det, fick korta staget som går till själva växelväljaren, annars lutade spaken framåt väldigt mycket. Vet dock inte hur mycket den ska kortas för det ska bli bra, gjorde min steglöst justerbar med låsskruvar så jag kan justera när lådan sitter i bilen sen...
-
- Posts: 960
- Joined: 19 Sep 2006, 00:08
- Location: Varberg
hade vart gryumt me lite bilder så ja förstår lite mer=) ja är ju nybörjare på de här me bmw.. första bilen ja äger sj desutom.. har annars ba renoverat krockade o äldre bilar me farsan så d är ju inte samma saker ju=) men hade vart grymt me lite vägledning av bilder och ord=) fundera på o köpa en växellåda så ja kan testa mig fram på oxå=)
kan nås på: 0704786284
-
- Posts: 1035
- Joined: 03 Jan 2006, 20:34
- Location: Ljungby
Först en bild på original längd på spaken under kulleden...
Sen kapade jag av spaken precis mellan kulan och nedre fästet. Slipade ytorna plana o borrade ett 5mm hål in en bit i varje del. Sen svarvades en mellanbit till med ett par styrpiggar som ska i 5mm hålen.
Ena änden hårdlöddes och andra svetsades...
Svarvade nya bussningar i delrin med en nästan pornografisk passform
Sen märkte jag att spaken pekade åt skogen så jag kapade armen därnere o gjorde en skarvhylsa som är justerbar för kortare eller längre stag...
Nya längden under kulan syns här...
Har inte mätt exakt, men uppskattningsvis är det ca 70mm mellan läget där ettan ligger i och läget där tvåan ligger i...
Sen kapade jag av spaken precis mellan kulan och nedre fästet. Slipade ytorna plana o borrade ett 5mm hål in en bit i varje del. Sen svarvades en mellanbit till med ett par styrpiggar som ska i 5mm hålen.
Ena änden hårdlöddes och andra svetsades...
Svarvade nya bussningar i delrin med en nästan pornografisk passform
Sen märkte jag att spaken pekade åt skogen så jag kapade armen därnere o gjorde en skarvhylsa som är justerbar för kortare eller längre stag...
Nya längden under kulan syns här...
Har inte mätt exakt, men uppskattningsvis är det ca 70mm mellan läget där ettan ligger i och läget där tvåan ligger i...
- tobbe tlrecond
- Posts: 959
- Joined: 20 Dec 2005, 17:59
- Location: vagnhärad
- Contact:
-
- Posts: 1035
- Joined: 03 Jan 2006, 20:34
- Location: Ljungby
--- Ansågs tydligen som konkurrens trots att PPF inte säljer dessa bussningar...
Last edited by Peter_1982 on 01 Nov 2006, 11:14, edited 1 time in total.
-
- Posts: 960
- Joined: 19 Sep 2006, 00:08
- Location: Varberg
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
-
- Posts: 1035
- Joined: 03 Jan 2006, 20:34
- Location: Ljungby
Hollizini wrote:Peter_1982: Skulle du kunna mäta ytter och innerdiameter på bussningen? Så man vet om de passar.
--- Ansågs tydligen som konkurrens trots att PPF inte säljer dessa bussningar...
Last edited by Peter_1982 on 01 Nov 2006, 11:13, edited 1 time in total.
Montering....?
På bilde 5 og 6 sitter spaken feil vei.. Er det derfor du måtte lage justering kanskje...?
Normality is the death of personality
----------------------------------------------------
Prosjektet - M3 3.2 Turbo:
http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=162746
http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=43929
----------------------------------------------------
Prosjektet - M3 3.2 Turbo:
http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=162746
http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=43929
-
- Posts: 1035
- Joined: 03 Jan 2006, 20:34
- Location: Ljungby
Re: Montering....?
TurboTore wrote:På bilde 5 og 6 sitter spaken feil vei.. Er det derfor du måtte lage justering kanskje...?
Jo jag vet att delarna inte sitter rätt på bilderna. Kom inte ihåg hur de satt o satte bara ihop allt temporärt för att ta bilderna.
Men som du säkert också kommer fram till om du tänker till lite så stämmer inte geometrin överens med original om du förlänger en sida av en triangel som detta förenklat är...
-
- Posts: 1035
- Joined: 03 Jan 2006, 20:34
- Location: Ljungby