Total seal ringar vs Vanliga Ringar

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
BjornKarlqvist
Posts: 57
Joined: 03 Jul 2011, 13:53
Location: sandefjord norge

Total seal ringar vs Vanliga Ringar

Post by BjornKarlqvist »

Har googlat lite å sökt på diverse forum men ändå inte förstått exakt vad som är fördelar vs nackdelar med totalseal ringar.
Många skriver dom är bra å vissa skriver dom är dåliga..
så jag undrar följande Bra eller dåliga? vad är skildnaden på vanliga eller seal ringarna egentligen när vi pratar hästkrafter å slitage på motorn?

Vilka ringar hadde du köpt om du ville ha det bästa?? vanlinga eller totalseal??

mvh b

tacksamm för alla svar!
vore även kul om någon som kör med sånna nu berättar lite om vad dom tycker om dom... :D
AGsTony
Posts: 334
Joined: 06 Feb 2009, 23:18
Location: Norrköping
Contact:

Re: Total seal ringar vs Vanliga Ringar

Post by AGsTony »

Jag tycker du ska köra vanliga ringar det är mer än bra när man gör rätt.

Jag har byggt en maskin för länge sedan åt en kund (han ville promt ha sådana) med total seal ringar den drog mycket olja tycker det är skit så då bytte jag till vanliga = Klockrent



Tony
http://www.agsinorrkoping.se" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.facebook.com/pages/AGs-i-Nor ... 0531972387" onclick="window.open(this.href);return false;



M5 Turbo 1099.3 whp
Audi RS2 936 whp
BjornKarlqvist
Posts: 57
Joined: 03 Jul 2011, 13:53
Location: sandefjord norge

Re: Total seal ringar vs Vanliga Ringar

Post by BjornKarlqvist »

AGsTony wrote:Jag tycker du ska köra vanliga ringar det är mer än bra när man gör rätt.

Jag har byggt en maskin för länge sedan åt en kund (han ville promt ha sådana) med total seal ringar den drog mycket olja tycker det är skit så då bytte jag till vanliga = Klockrent



Tony

okej för det är ungefär samma uppfattning som jag fått... men lättare å höra från folk som har använt sånna i verkligheten. wiseco säger så här när man frågar dom : XX rings (wisecos egna vanliga ringar) were designed for the pistons not Total seal,you always get what the manufacture suggests with there pistons.And total seal are not what everyone thinks they are.

vore kul höra mer åsikter om dessa... :D
Pacman
Posts: 217
Joined: 10 Apr 2011, 21:10

Re: Total seal ringar vs Vanliga Ringar

Post by Pacman »

Total Seal är ett varumärke och ett företag som tillverkar kolvringar. De tillverkar även vanliga standardringar, men det som de flesta menar när man nämner deras namn är deras egna "gapless"-ringar som ligger omlott i delningen och därmed inte har nåt kolvringsgap.

När man diskuterar Total Seal bör man även nämna att man menar deras "gapless"-ringar. Annars kan det bli fel i diskussionen.

Problemet som många upplever skapas när man använder "gapless"-ring som andra ring och en vanlig öppen ring som förstaring.
För att inse problemet bör man först veta hur en kolvring tätar, och vad som får den att täta. Den tätas av differenstrycket över den, och det betyder att det är cylindertrycket som både tätar ringen och håller den på plats vid höga varvtal.
Trycket trycker på ovansidan av ringen nedåt och frigör en passage på ovansidan av ringen, det axiella ringspelet. Där går trycket in och ner bakom ringen och trycker den utåt. Högre cylindertryck = högre tätningstryck = tätare cylinder.
Ett visst läckage kommer man aldrig ifrån utan lite tryck kommer att passera förstaringen och möta andraringen (som eg bara är en oljeskrapring utan tätande funktion).
Om man som Total Seal helt felaktigt gör tätar andraringen helt så allt läckage ifrån förstaringen stannar vid andraringen så byggs ett tryck upp mellan ringarna som till slut motverkar cylindertrycket och får förstaringen att sluta täta.
Rätt sätt att bygga en motor på är att ha minst lika mycket kolvringsgap och helst lite större på andraringen så allt eventuellt läckage garanterat fortsätter ner förbi andraringen och in i tredjeringen genom kolven och ner i vevhuset där det tas omhand av vevhusventilationen.
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Re: Total seal ringar vs Vanliga Ringar

Post by Oskar »

Fast även en gapless Total Seal ring har ett visst blow by - ca 2% så den är ju inte helt tät bara tätare än vad man kan få annars.
En vanlig ring släpper förbi ca 7% när den är ny
Man kan ju få en vanlig ring tätare också genom ett litet gap närmare gränsen för ringexpansion så att den nyper men det känns lite osäkrare än en gapless ring.

Jag får väl utvärdera om ett tag då jag har sådana i min motor men inte kört särkilt mycket än.
Time will tell
Lånar verkstad, verktyg & kunskap från:
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
BjornKarlqvist
Posts: 57
Joined: 03 Jul 2011, 13:53
Location: sandefjord norge

Re: Total seal ringar vs Vanliga Ringar

Post by BjornKarlqvist »

tack för info...
:D
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Re: Total seal ringar vs Vanliga Ringar

Post by E34 RRT »

jag skulle andvända org ringar om bilen andvänds till gat körning,men om du endast kör bana/drag racing skulle jag ha total seal! det är min åsikt!
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply