Nemesis 318is NISMO EDITION motorkudsd problem
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Nemesis 318is NISMO EDITION motorkudsd problem
1990:s touring i riktigt fint skick som har blivit begåvad med delrin bussningar runtom i chassie och ställbara koni+ sänkfjädrar och en z3 diff stålomspunna bromsslangar och renoverade bromsok
började i fredags stoppa i nya hjärtat bestående av en smidd ca18det och en billet s-serie turbo och en omsvetsad zf låda denna motor har tidigare bromsats till 456 whp så målet är att landra därikring igen så småningom ska regga in bilen först med ca18det som ombyggt fordon
maskin passar in riktigt bra faktiskt och har fått lådan i originalbalken så =) måste bara hitta ett lite längre kardan då mitt kardan bara går på splinesen några cm. fick tips om kardan från 635 då det verkar vara lika som 328 fast 3cm längre
fick ta bort oljetråget och bygga om det lite för mer frigång mot styrväxel så jag fick ned motorn lite till och även kapa ur litegranna i ena rampipan för att få plats med grenröret.
nu till veckan ska det fabriceras motorfästen bara jag får hem några kuddar att bygga mot
sedan så blir det nog till att ta bort bromscylindern från maskinrummet och sätta i ett pedalställ med broms och kopplingscylinder för anars kommer det bli ruskigt trångt med downpipen. frågan är bara vad säger sbp om ett sådan pedalställ det borde väll vara okej?
lite bilder här då från fredagens bravader
började i fredags stoppa i nya hjärtat bestående av en smidd ca18det och en billet s-serie turbo och en omsvetsad zf låda denna motor har tidigare bromsats till 456 whp så målet är att landra därikring igen så småningom ska regga in bilen först med ca18det som ombyggt fordon
maskin passar in riktigt bra faktiskt och har fått lådan i originalbalken så =) måste bara hitta ett lite längre kardan då mitt kardan bara går på splinesen några cm. fick tips om kardan från 635 då det verkar vara lika som 328 fast 3cm längre
fick ta bort oljetråget och bygga om det lite för mer frigång mot styrväxel så jag fick ned motorn lite till och även kapa ur litegranna i ena rampipan för att få plats med grenröret.
nu till veckan ska det fabriceras motorfästen bara jag får hem några kuddar att bygga mot
sedan så blir det nog till att ta bort bromscylindern från maskinrummet och sätta i ett pedalställ med broms och kopplingscylinder för anars kommer det bli ruskigt trångt med downpipen. frågan är bara vad säger sbp om ett sådan pedalställ det borde väll vara okej?
lite bilder här då från fredagens bravader
Last edited by Nemesis_turbo on 16 Jun 2013, 20:19, edited 35 times in total.
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Nemesis 320 touring 1.8l 16v turbo
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Nemesis 320 touring 1.8l 16v turbo
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Nemesis 320 touring 1.8l 16v turbo
Re: Nemesis 320 touring 1.8l 16v turbo
coolt om du får den reggad!
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Nemesis 320 touring 1.8l 16v turbo
tanken är o regga in den med denna maskin fast original utförande då...
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Re: Nemesis 318is NISMO EDITION
Härligt projekt =) Skönt och kunna åka lagligt! Ja så gott som iaf, effekt lär väl inte stämma i slutändan men ändå!
Tror du att du kan lägga ut bilder som visas på en gång? Drygt och behöva klicka på alla för att se större.
Tror du att du kan lägga ut bilder som visas på en gång? Drygt och behöva klicka på alla för att se större.
Enköping, 073-3104393
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Nemesis 318is NISMO EDITION
jo inte ha jag tänkt krana på upp mot 2 bar tryck eller lite till
självklart kan jag det kommer göra så i fortsättningen nästa helg blire till o bygga tryckrör och ta ned o helsvetsa avgasystemet
självklart kan jag det kommer göra så i fortsättningen nästa helg blire till o bygga tryckrör och ta ned o helsvetsa avgasystemet
Re: Nemesis 318is NISMO EDITION
använda photobucket de funkar skitbra de thomas och lätt att avända
ser skitbra ut !
mvh
ser skitbra ut !
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Nemesis 318is NISMO EDITION
svetsat klart hela systemet igår ska dit med 2 upphängningar till bara
i helgen blire bygga tryckrör och göra det klart och ev börjha med att montera wg
i helgen blire bygga tryckrör och göra det klart och ev börjha med att montera wg
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Nemesis 318is NISMO EDITION
hela systemet är klart nu med alla upphängningar ch grejr ch ett tryckrör blev klart i fredags med
vad tror ni kan jag klarar mig på en 39mm precisin wg eller ska man klämma till med en större?
vad tror ni kan jag klarar mig på en 39mm precisin wg eller ska man klämma till med en större?
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Nemesis 318is NISMO EDITION
börjat pyssla lite med frambromsar
men jag måste ng skaffa 2 lite större k då dessa klämmer åt mt skivrna (beläggen alltså) eller ett par mindre skivr kanske
Uploaded with ImageShack.us
blev nog helt annat nu blev ww skivor framn som många andra använder med 6 kolvs ok till och det jag hade tänkt ha fram hamnar bak med 4 kolvs ok
men jag måste ng skaffa 2 lite större k då dessa klämmer åt mt skivrna (beläggen alltså) eller ett par mindre skivr kanske
Uploaded with ImageShack.us
blev nog helt annat nu blev ww skivor framn som många andra använder med 6 kolvs ok till och det jag hade tänkt ha fram hamnar bak med 4 kolvs ok
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Nemesis 318is NISMO EDITION
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Nemesis 318is NISMO EDITION
fick lite gjort idag iaf =)
byggde en adapterplatta och fick dit en huvudbroms cylinder ifrån en touareg den bilen har snuskigt stora bromsar original (6 olvs fram och 4 kolvs bak) så det bör flyttas vätska nog för att röra mina ok iaf. så nu slipper man byta pedalställ blev lite småtrångt mot downpipe men med avgsabandage och en avskärmande plåt så borde dte bli bra tycker jag
blev iaf perfekt slag när bromspedalen är i bott så är cylindern i bott med
byggde en adapterplatta och fick dit en huvudbroms cylinder ifrån en touareg den bilen har snuskigt stora bromsar original (6 olvs fram och 4 kolvs bak) så det bör flyttas vätska nog för att röra mina ok iaf. så nu slipper man byta pedalställ blev lite småtrångt mot downpipe men med avgsabandage och en avskärmande plåt så borde dte bli bra tycker jag
blev iaf perfekt slag när bromspedalen är i bott så är cylindern i bott med
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Nemesis 318is NISMO EDITION
har vart lungt ett tag nu men idag fick jag ett ryck och byte höger framskärm och tokvalsade båda framskärmarna och bytstyrväxel til en e36 styrvxel för mer styrvinkel och mindre rattutslag.
och började hänga dit mitt rieger kitt på bilen det ska slipas och spacklas till och förstärkas på några ställen och sido kjolarna måste byggas om för att kunna öppna bakdörrarna
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
och började hänga dit mitt rieger kitt på bilen det ska slipas och spacklas till och förstärkas på några ställen och sido kjolarna måste byggas om för att kunna öppna bakdörrarna
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Nemesis 318is NISMO EDITION
äntligen händer det lite igen
har fått hem adaptrar till framoken så det blev juh tvunget att testas och sitter som en smäck.
och så fick jag hem 2st bosch 044or och mixtrade dit en gasvajer kändes ganska klockrent att slaget på en e30 gaspedlar är samma som på 200sx spjället.
dax nu att åka upp till ajden med framskivorna och bakskivorna och låta han fixa rätt navcentrumhål på dem och borra in rätt bultcirkel
har fått hem adaptrar till framoken så det blev juh tvunget att testas och sitter som en smäck.
och så fick jag hem 2st bosch 044or och mixtrade dit en gasvajer kändes ganska klockrent att slaget på en e30 gaspedlar är samma som på 200sx spjället.
dax nu att åka upp till ajden med framskivorna och bakskivorna och låta han fixa rätt navcentrumhål på dem och borra in rätt bultcirkel