problem med getrag 260

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
patte

problem med getrag 260

Post by patte »

Efter en kvälls buskörande så fastnade min växellåda med 1ans växel i, går inte få ur.
Skulle växla från 2an till 3an men spaken fastnade i "mittenläge" friläge.. Och då jag stannar av och släpper kopplingen så är 1ans växel i och den går inte få ur med våld.
Vad kan ha hänt? och har någon annan med getrag varit med om liknande?, Skulle dela växellådan igår men fick inte ut ingående lagret så det sket sig.
Nu sitter en annan getrag 260, får se hur länge den håller :)
Kör Bmw 518 -82a

Bilar jag ägt:
Bmw E46 328 Kompressor -99
Bmw E30 2.75l turbo touring -89 (470whp).
markus

Re: problem med getrag 260

Post by markus »

Har hänt mig med en ZF låda under bankörning. Var säker på att lådan rasat men dagen efter så körde brorsan ut bilen ur garaget och jag undrade vad han hade gort men han hade bara lagt i växeln o kört så något hade hänt när lådan kallnade av troligen. Efter det gick den med mycket våld i 2 år utan ett enda problem =)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
patte

Post by patte »

hörde talas om att det kunde hända. men har provat dagen efter och med olika mkt våld med mera. Måste ha hänt något i länkaget inne i lådan.
Synd jag inte fick lös ingående lagret, något tips? har provat med 3 olika avdragare, slaghammare + gasolvärmare. Vägrar lossna. Lagret är förstört nu men skulle vilja se vad som hänt inne i den.. :)
Kör Bmw 518 -82a

Bilar jag ägt:
Bmw E46 328 Kompressor -99
Bmw E30 2.75l turbo touring -89 (470whp).
Awpelqvist

Post by Awpelqvist »

Enligt vad jag hört och fått veta efter att samma hände mig med min 240 (finns en tråd om detta) så är det växelgafflarna som hakar upp sig så de blir nå bök! Ska gå att vålds lös dem men finns inga garantier som säger att det går! Man kan även borra hål och knacka lös den men vet inte vars hålen skall borras :p
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
ronnifer

Post by ronnifer »

troligen en gaffel som har brakat inne i lådan... så gick det iaf för mej när jag drog en karateväxling från 2an till 3an... den lämnade i fritt, men dum som jag var fick jag i en växel... det värkar som om man måste ha i fritt om man ska dela på lådan...
BMW E30 325 -86 ===>m20b25 GT37 .fi
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=13589
får inte mohamed sitta å dricka öl me pojkarna vid berget får han dricka öl via FB
affe

Post by affe »

har dödat 2st på det sättet du beskriver, krokiga shiftgafflar fick jag till svar i någon tråd. plockade alldrig isär mina lådor

mvh
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com
Tel 0702803567
Post Reply