Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
xelerator
Posts: 2604 Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm
Post
by xelerator » 21 Nov 2005, 19:27
Tja..
Pop-off ventiler användes ju i 2002 turbon, men då vi idag har wastegaten som e myyyycket bättre så har man lagt pop-off ventilen på hyllan...
Men man skulle ju kunna använda den som en extra säkerhet mot för höga laddtryck tex.. Kan ju va bra o ha om laddtrycket skulle skena
...
Därför undrar jag om det finns nån/några här som gör det???
Finns det ventiler som tex skulle öppna vid sig 1.5 bar om man laddar...
Skriv gärna ner egna funderingar, för o nackdelar etc
camata
Posts: 230 Joined: 20 Nov 2005, 16:23
Post
by camata » 21 Nov 2005, 22:37
Izze "uppfann" ju ett sprängblock, och jaa....
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 21 Nov 2005, 22:45
Finns laddtrycksspärr i dom flesta moderna sprut.
Kim Frederiksen
Posts: 280 Joined: 21 Nov 2005, 19:41
Location: Malmö
Post
by Kim Frederiksen » 21 Nov 2005, 23:22
Säkerheten vid pop-off kan mann inte se bort ifrån, men jag har aldrig använt det, men kanske man skall tänka på det när man bygger den nya maskinen!
buy it, turbo it, streetrace it, wreck it, fix it, race it!
------------------------------------------------
Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
xelerator
Posts: 2604 Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm
Post
by xelerator » 21 Nov 2005, 23:44
bmwandreas:
finns laddtrycksspärren även i megasquirt eller finns de bara i "riktiga" sprut som autronic etc
Alligator
Posts: 75 Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Luleå
Contact:
Post
by Alligator » 22 Nov 2005, 00:18
xelerator wrote: bmwandreas:
finns laddtrycksspärren även i megasquirt eller finns de bara i "riktiga" sprut som autronic etc
jepp jag har de då. du kan cutta soppan på önskad kpa .. på tal om det..
skallade vindrutan nångång när jag drog i varvspärren på ettan med fuelcut. mycket onödigt.
Per Eriksson
Posts: 1250 Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping
Post
by Per Eriksson » 22 Nov 2005, 07:56
Den finns i MS och funkar på samma sätt som i "riktiga" sprut, cutta bara soppa, bara gnista eller både och. gå rpm och/eller tryck.
Soft cut lite innan så man undviker den där jobbiga skallningen av inredningsdetaljer finns också......
/Per
a.k.a. Jevlar
bmwpatrik
Posts: 1227 Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan
Post
by bmwpatrik » 22 Nov 2005, 14:39
Bmwandreas wrote: Finns laddtrycksspärr i dom flesta moderna sprut.
Finns de i Autronic SMC eller är de bara nyare?
MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 22 Nov 2005, 14:49
Nejdå,du har det redan inställt!
bmwpatrik
Posts: 1227 Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan
Post
by bmwpatrik » 22 Nov 2005, 14:59
Okej va bra.
Vart de inställt efter våran lilla olycka vid mappningen hahah.....
MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Håenström
Posts: 46 Joined: 22 Nov 2005, 14:07
Location: Långshyttan
Post
by Håenström » 22 Nov 2005, 15:03
Vadå,skulle du inte ladda 3bar
Mirre
Posts: 544 Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:
Post
by Mirre » 22 Nov 2005, 15:17
Vad jag vet så använder man pop-off ventiler mot baktändningar och inte vid höga laddtryck. Nu menar jag inte att en motor med bra sprut baktänder, utan kompressor eller NOS överladdade motorer med FÖRGASARE!
Och ja, en dumpventil kan fungera som en pop-off ventil om man inte kopplar vakumslangen.