--Riggys Garage-- 535 E34 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

--Riggys Garage-- 535 E34 Turbo

Post by Overcharged »

Köpte mig en vinterbil för en mindre peng som jag tänkte ha som lekbil/isbil/brukis redan innan köpet var tankarna igång om en liten snurra bredvid motorn så den kan andas lite bättre även om 3,5L ger rätt bra effekt för att vara vinterbil, men mer skadar ju aldrig!

I första omgången användes nästan enbart delar som jag hade liggandes på hyllan eller var billiga i inköp, för att hålla kostnaden på en lagom nivå:

HX35 med 16#2 avgashus (lite liten för M30 men hade den på hyllan)
Grenrör med T3 fläns (Köptes jättebilligt men var tyvärr ändå ett dåligt köp då det var en ren katastrof)
50mm kina WG
Saab spridare som ska flöda 350cc/min @3bar
Bosch 25mm dump
T-kors till oljematning från tryckgivare i toppen
Uppspänd och modifierad org. LMM
Screampipe från WG
3" DP och vidare bakåt
NGK stift nerknackade till 0,5mm
Egen värmeisolering för tändkablar och DP som funkade över förväntan: Glasfiberull+Ugnsfolie (det dyraste märket såklart)


Bilen startade upp fint efter lite skruvande på LMM och Emil tillverkade även en tomgångsjustering på LMM för att få bra tomgång.
Innan vi hade fått till justeringen av LMM så fetade den på bra med mycket soppa, detta märktes när vi kollade oljan då den var som vatten Så efter väldigt snabbt oljebyte far vi ut för att testa kärran kl02:00 en fredagnatt efter all ombyggnad.

Dessvärre kunde vi inte justera ner laddtrycket mindre än ca 0,7-0,8bar, troligtvis pga dålig wg placering och bidragande screampipe.
Men motorn mosade på riktigt bra, hade dragit min M3 e36 som ingenting kändes det som, självklart började kopplingen slira så fort man försökte göra minsta lilla provocering åt sidan så det var ju ett bra tecken!!
Efter provturen var man ju duktigt taggad, in i garaget igen för att byta Hardyskiva och lite andra justeringar med avgas osv och förbereda den för en dag på isen dagen efter. När allt var klart ca kl05:00 var vi sugna på att ta en provtur till, bilen gick som fan på motorvägen 100-200km/h gick undan snabbt tyvärr så blåste vi topp packningen efter ca 1,5 mils körande med lite landsväg och lite motorväg, men detta var ju ganska så väntat eftersom vi laddade på 0,7bar+ hmm lär ju ha spikat lite med org. sugmotortändning och troligtvis för lite soppa. Syrran fick vara hjälte och bogsera hem oss, fast bilen var sönder var jag lika glad för det

Nu hade man ju en väldigt bra anledning för att beställa lite mer åkafort prylar

Bilder och mer info kommer inom kort!


Image



Image

Image

Image
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Re: --Riggys Garage-- 535 E34 Turbo

Post by Overcharged »

Okej här har jag ju uppdaterat väldigt dåligt men det händer faktiskt grejjer ändå :wink:

Idag blev det äntligen kollektor bygge tack vare att Emil gav mig en spark och var snäll och hjälpte till med byggandet
Måste säga att det blev riktigt bra med ena röret åt sidan istället för alla tre i rad.
Vi byggde på en delad T4 fläns och vi körde faktiskt med MAG, men tycker faktiskt det blev helt okej ändå!

Ska kapa ner bottendelen lite och helsvetsa den runt flänsen sen är iaf den klar så man kan gå på alla goa kortradiebitar istället...

Image

Image
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Re: --Riggys Garage-- 535 E34 Turbo

Post by Overcharged »

Jaha då var det dags att plocka ner maskinen efter det lilla haveriet...
Image

Hmm undrar vad det är som tittar ut där i mitten mellan topp och block?
Image

Bäst vi tar av toppen och kollar...
Image

Ojj! Undra om jag hade lite spikningar? 8)
Image

Image

Tycker att den kunde nog förtjäna en liten hetvattentvätt :)
Image
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Re: --Riggys Garage-- 535 E34 Turbo

Post by Overcharged »

Jaha tog ett ryck i garaget ikväll också :D
Fick helsvetsat kollektorn, slipat till den lite, måttat in turbon samt börjat måtta/nästa lite rör så frammåt går det iaf! Nu blir man mer och mer taggad att bygga när man börjar få fart på bygget samt att man har 4v semester från och med nästa vecka :)

Får väl bjuda på lite bilder:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ska nog kapa ner kollektorn lite till samt flytta om dessa rören lite anorlunda.
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: --Riggys Garage-- 535 E34 Turbo

Post by Nemesis_turbo »

det kan man juh använda trucken som.. turbo lyft =)
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Re: --Riggys Garage-- 535 E34 Turbo

Post by Overcharged »

Det funkade jättebra :wink: Har idag snidat lite till på rören och nu har jag nog fått ihop formen på det efter att ha flyttat turbon 2ggr för att hitta bättre placering på kollektorn. Tyvärr blev det inga bilder, men det kommer senare.
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
Post Reply