Bmw på släp blir skrot.

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Bmw på släp blir skrot.

Post by markus »

Så har kan det gå om man lastar fel och inte tar det lugnt.

http://www.streetfire.net/video/car-tra ... _term=img2" onclick="window.open(this.href);return false;
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

Re: Bmw på släp blir skrot.

Post by e30Tompa »

Kan ju säga att det där man va som mest nervös över vid sthlm trafiken och rusningstrafik igår när jag hämtade min hehe
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Bmw på släp blir skrot.

Post by markus »

e30Tompa wrote:Kan ju säga att det där man va som mest nervös över vid sthlm trafiken och rusningstrafik igår när jag hämtade min hehe
Just det var påväg att hända mig mitt i stockholm för några år sedan men klarde mig som tur var.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
RWHP
Posts: 997
Joined: 23 Apr 2009, 16:40
Location: Vendelsö

Re: Bmw på släp blir skrot.

Post by RWHP »

De där hände oss på vägen hem från MotorNord förra året men som tur var så volta aldrig släpet utan vi snurra bara runt på E14 som tur va. Fick mig att aldrig vilja köra med trailer igen även fast jag bara åkte med.


1045whp Supra builder
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Bmw på släp blir skrot.

Post by markus »

Inte så svårt att motverka om det händer bara bromsa försiktigt och hålla ratten stenhårt i kör-riktningen. När man har lastat måste man alltid smyga upp i fart och känna om det börjar vingla lite då får man lasta om och oftast ger mer kul-tryck mindre vinglande. Det är iaf mina erfarenheter.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Re: Bmw på släp blir skrot.

Post by Bmw*Alex »

bromsa är det sista man ska göra de hoppas jag alla vet , den som säger något annat vet inte vad den pratar om. för man måste räta upp släppet vilken du inte gör om du bromsar för då trycks trailer mot bilen och den fortsätter att ställa.


mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Bmw på släp blir skrot.

Post by markus »

Bmw*Alex wrote:bromsa är det sista man ska göra de hoppas jag alla vet , den som säger något annat vet inte vad den pratar om. för man måste räta upp släppet vilken du inte gör om du bromsar för då trycks trailer mot bilen och den fortsätter att ställa.


mvh
Fel. Man ska bromsa försiktigt precis som jag skrev då det är hastigheten som gör att pendeln fortsätter. Men man ska naturligtvis inte tvärnita.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Murta
Posts: 2
Joined: 10 Apr 2011, 19:33

Re: Bmw på släp blir skrot.

Post by Murta »

Det är skillnad på att bromsa och att bromsa..

Lite diffus fråga men du kan visst "bromsa" , men du kan även gasa för att räta ut släpet, men om du redan åker i 120ca (som jag då gjorde) och släpet börjar svaja så vill man bara inte gasa på.. been there done that, utan att vält.. Gjordes på vägen ner mot Gatebil, Mantorp nu i år, Både Rasmus (vit kadett med m50b25) och Erik Andersson (Audi S2) var med och såg hela förloppet..

Jag valde att få ner hastigheten istället för att accelerera för hastigheten var redan hög PGA en omkörning, annars körde vi runt 90.. Som tur var så gick allt utan problem och var inga problem, men pulsen var hög.. kan lova att det blev max 90 på vägen hem ;D

Det jag vill säga är precis som föregående talare säger, lägger du dig på bromsen, så viker sig släpet och det är fakta, MEN du kan "motorbromsa" ner hastigheten alt, smeka bromspedalen som jag gjorde. Och håll i ratten stumt, men första prio är att accelerera men är hastigheten hög, då väljer jag att få ner den.. :D:D
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Bmw på släp blir skrot.

Post by markus »

Murta wrote:Det är skillnad på att bromsa och att bromsa..

Lite diffus fråga men du kan visst "bromsa" , men du kan även gasa för att räta ut släpet, men om du redan åker i 120ca (som jag då gjorde) och släpet börjar svaja så vill man bara inte gasa på.. been there done that, utan att vält.. Gjordes på vägen ner mot Gatebil, Mantorp nu i år, Både Rasmus (vit kadett med m50b25) och Erik Andersson (Audi S2) var med och såg hela förloppet..

Jag valde att få ner hastigheten istället för att accelerera för hastigheten var redan hög PGA en omkörning, annars körde vi runt 90.. Som tur var så gick allt utan problem och var inga problem, men pulsen var hög.. kan lova att det blev max 90 på vägen hem ;D

Det jag vill säga är precis som föregående talare säger, lägger du dig på bromsen, så viker sig släpet och det är fakta, MEN du kan "motorbromsa" ner hastigheten alt, smeka bromspedalen som jag gjorde. Och håll i ratten stumt, men första prio är att accelerera men är hastigheten hög, då väljer jag att få ner den.. :D:D
Var typ så jag menade att man bara smeker pedalen och tar ned farten utan att påskutsbromsen hugger till. Jag skulle nog inte våga gasa i ett sånt läge om man inte rätar det så snurrar jag hällre i kanske 60-90 än 110-130.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Bmw på släp blir skrot.

Post by Niklas Sandström »

Om du gasar blir det bara lugnt så länge det accelererar när det blir jämn fart så kommer det pendla ännu mer.

Rätt metod är att försiktigt minska hastigheten gasa aldrig.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Re: Bmw på släp blir skrot.

Post by Strandholm »

Niklas Sandström wrote:Om du gasar blir det bara lugnt så länge det accelererar när det blir jämn fart så kommer det pendla ännu mer.

Rätt metod är att försiktigt minska hastigheten gasa aldrig.

Varför ska det börja pendla igen efter att du rätat upp det?
Dom kan ha kört 10mil med den där bilen innan den började pendla och volta.

Gasa eller bromsa beror nog på situationen och hurpass tidigt eller sent man märker det.
Ska du bromsa dig ur situationen så lär du va tidig med att märka att det e något som är fel, har du däremot sinnessjuk vobbel redan så hade jag gasat alla gånger.

Det dom lär ut på yrkesskolan är att man skall gasa sig ur det.

Låg bakom en personbil med släp för ett par år sen på centralbron, vips så började han vobbla och 10sec senare låg det gamla brädor över hela centralbron. några som fick punktering på kuppen.
Last edited by Strandholm on 25 Jun 2011, 14:06, edited 1 time in total.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: Bmw på släp blir skrot.

Post by Dawe_A »

råkat ut för detta många gånger.. trailer med bil (e36a) fram och tillbaka till sthlm 2ggr + en audi s2 2 rundor på 30mil tur /retur.


Har alltid bromsat försiktigt när detta hänt, aldrig varit några problem.. Att gasa låter bara idiotiskt, vad händer när du accelererat klart??
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Re: Bmw på släp blir skrot.

Post by Strandholm »

ja, att gasa är idiotiskt..
Men att gång på gång köra ett ekipage man får vobbel med.. det är genialiskt!


är du på riktigt?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Bmw på släp blir skrot.

Post by markus »

Nu ska vi inte börja med påhopp vi kan bara konstatera att alla har sina egna metoder och man får göra som men känner funkar för en själv.

Bara alla kommer ihåg att det beror på dålig lastning eller dåligt körsätt om det börjar vobbla är dessa 2 saker bra så håller man sig på vägen.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Bmw på släp blir skrot.

Post by Magnaten »

Jag å polarna crashade en alldeles för tung boggievagn för många år sen när vi skulle åka upp till sälen.
Det var ganska spännande att sitta å baksätet när vagnen slog in bakdörren å skickade bilen över räcket
Det gick så jävla fort att man aldrig han reagera, men inget jag vill göra igen
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Re: Bmw på släp blir skrot.

Post by M3JONAS »

Visst kan man acca ut ur vobblet men problemet brukar vara att man inte har speciellt mycket kraft i 100 blås när man har tungt släp efter.
Bromsa lätt känns då som ett tryggare altenativ.
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: Bmw på släp blir skrot.

Post by Spiidfriik »

Har bara råkat ut för lätt wobbel några gånger och har aldrig ens tänkt tanken att bromsa. Full makaron så har det rätat ut sej (trots väldigt fjunig accelleration), sedan stanna och lasta om. Säkert värre om det hinner eskalera eller bara toksvajar på en gång.

Har för mej att jag läst att ca 70kg kultryck är lämpligt och har alltid efersträvat detta.
Googlade "kultryck":
Det kultryck vid vilket släpvagnen följer bäst efter bilen varierar mellan olika bilmodeller. Genomsnittsvärdet ligger dock erfarenhetsmässigt mellan 70 - 80 kg.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Post Reply