vipec och valvetronic? möjligt?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
vipec och valvetronic? möjligt?
Ja helt enkelt går det att kombinera? Att styra det verkar väl omöjligt krångligt men kan man låta org styrning sköta den biten och vipec resten?
Peter AK
Tokyo / Stockholm
Special thx to Mr J and Micke B
Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
Tokyo / Stockholm
Special thx to Mr J and Micke B
Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: vipec och valvetronic? möjligt?
Det har jag aldrig pluggat på. Vet du hur funktionen styrs?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: vipec och valvetronic? möjligt?
Ingen aning mer än att det kontrolleras av DME´n. Problemet är väl att sådana motorer saknar gasspjäll (eller dom har ett för start bara) och reglerar gas med lyfthöjden på ventilen mao insugsventilen fungerar som spjäll. Haha inte konstigt att folk fortsätter med m20, m30 m50 etc när BMW krånglar till allt för oss på nyare motorer
Peter AK
Tokyo / Stockholm
Special thx to Mr J and Micke B
Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
Tokyo / Stockholm
Special thx to Mr J and Micke B
Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: vipec och valvetronic? möjligt?
Haha det lär farligt att styra
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: vipec och valvetronic? möjligt?
Dom e SÄMST dom där motorerna, strular alltid med "spjäll" funktionen, är ju som en extra kam som sköter lyftet och det är bara problem, vi försöker att inte ens ta in dom näör dom strular för det är alltid 3-4 följd fel så man enkelt tripplar räkningen på reparationen och BARA problem.
Håll er borta från dom tycker jag, inte värt besväret nånstans. N42 är djävulens vapen till bilmekarna....
Håll er borta från dom tycker jag, inte värt besväret nånstans. N42 är djävulens vapen till bilmekarna....
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Re: vipec och valvetronic? möjligt?
Måste ju gå o plocka bort skiten o köra med spjäll om man vill det.
Hur ser topparna ut? Flödar dem bra måntro?
Hur ser topparna ut? Flödar dem bra måntro?
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Re: vipec och valvetronic? möjligt?
nja, vette fan om de går, eller går gör allt, men "kammen" som styr gasen är kuggad på vanliga insugskammen å har ör mig dom e oljetrycksstyrda, TROR de, kan bli bra jävla mekkit å få till de, enklare å utgå från M40 tor jag på alla sätt. Kanalerna har jag aldrig tittat på, men dom ger varken vrid eller HK i original motorn så nå kanon flöde e det nog inte!
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Re: vipec och valvetronic? möjligt?
Jag har en sån n42b18 som rasat. Stod och tittade på toppen och tänkte va fan är detta. Aldrig sett något liknande. Efter det gick jag bort och kramade min basic s38.
Som peter skriver, tro fan man gillar de gamla motorerna bättre..
Som peter skriver, tro fan man gillar de gamla motorerna bättre..
/Henrik