Nej bevisligen inte, Jag var till PPF idag och bromsade min e28 med m60b40 hx52 och vipec. Motorn trivdes bra med turbo och bottnade tubon vid 0.9bar då gav den 562Hk på hjulen och 821nm vrid på hjulen. Motorn hade fullt ladd vid 2000 rpm :thumbright: hoppas detta sporrar fler att köra bmw smalblock. Ja oljepumpen är åtdragen. Kommentera om era erfarenheter ang spruckna insug block mm.
Mvh Mikko
Last edited by Sikko on 18 Jun 2011, 20:10, edited 1 time in total.
Är det att kunskapen inom mappning har blivit bättre så grejerna håller tro?
Förr tycker jag man hörde om trasiga ringland, stakar som gick av, block som sprack osv men nu verkar saker och ting hålla ihop bättre trotts mer effekt...
Myth busters det mesta är nog myt.... ls1 block i alu verkar tåla 1000hp innan problem dessa har ingen kam ovanför ram lagringen som blir en brottgräns utan solid som den ser ut. Hur mycket fakta fins det om denna motor? De som har erfarenhet av motor familjen dela gärna av er av erfarenheter, Grym motor som tar stor plats men är nog värt bekymret med tanke på effekten.... Kul att det är folk som är intresserad av överladdning på m60, Jag vill gärna dela med mig om erfarenheter ang motorn för vidare utveckling till nästa maskin,, Åktur kostar 20kr andy
Problemet med M60 blocken är om laddet kommer för tidigt, då spricker det fort. Över 1 bar ladd med original bottendel ligger man i farosonen.
Jag har själv aldrig hållt på med m60 men jag kommer göra snart och därför har jag samlat info över 1 års tid om överladdning och m60.
Stålfodring är något som rekomenderas och då pallar iaf blocket 700+ utan problem. Finns några som rullar över 1000hk.
Stålfodrerna kostar ca 1000kr styck... sen bearbetning.
Finns ju stor potential i M60 men det kostar satan om man vill ha en renodlad turbomaskin byggd för att hålla.
Finns en amerikansk site som har mycket m60 godis, fast kanske olämpligt att skriva ut på PPF forum kanske?
Nox wrote:Problemet med M60 blocken är om laddet kommer för tidigt, då spricker det fort. Över 1 bar ladd med original bottendel ligger man i farosonen.
Jag har själv aldrig hållt på med m60 men jag kommer göra snart och därför har jag samlat info över 1 års tid om överladdning och m60.
Stålfodring är något som rekomenderas och då pallar iaf blocket 700+ utan problem. Finns några som rullar över 1000hk.
Stålfodrerna kostar ca 1000kr styck... sen bearbetning.
Finns ju stor potential i M60 men det kostar satan om man vill ha en renodlad turbomaskin byggd för att hålla.
Finns en amerikansk site som har mycket m60 godis, fast kanske olämpligt att skriva ut på PPF forum kanske?
Det är just det som är grejjen med m60 det är ingen som har provat själv utan litar blint på det som står på nätet, vi får väl se hur länge min håller jag har fullt laddtyck vid 2000rpm.
rått dette.! folk sa det samme om m70b50 og. helt til en norbaggare byggde twin turbo på en org motor. han kjørte 750whp på org motor i 2 år! den jekk inte sønder
Jørg1e30 wrote:rått dette.! folk sa det samme om m70b50 og. helt til en norbaggare byggde twin turbo på en org motor. han kjørte 750whp på org motor i 2 år! den jekk inte sønder