M20 lever sitt eget liv
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
M20 lever sitt eget liv
Har hållt på länge med att försöka få min M20 att gå som den "borde". Men nu börjar jag tamefan bli helt galen...
Nyrenoverad M20B25 med lättat svänghjul. Original kam. Bra komp på samtliga cyllar.
Nya stift, nya oljor osv osv.
Sympton:
Missar (puffar) på tomgång.
Tvekar /kväver sig vid snabbt pådrag.
Pendlande varvtal vid konstant gas ( handlar om 500+- )
Varvräknaren hoppar och visar helt fel varvtal ( kopplat extern räknare som visar åt helvette fel också ).
Konstigheter:
Händer inte ett skit när jag drar ur tomgångsmotorn, men ibland när jag sätter tillbaka kontakten så dör motorn eller så tokvarvar den. Spänningen är felaktig mellan 2 stift vid mätning.
Motorn får ingen märkvärd förändrad gång när jag drar ur Lambdasonden, dock så misständer han kraftigare vid pådrag urkopplad. Lambdasonden är helt ny och ger rätt värden.
Saker som jag testat/bytt:
Tomgångsmotor ( 3 st )
Tömt 3 flaskor med startgas, reagerar inte alls så inga läckage.
LMM 3 st. Den dör ganska fort när jag rycker ur kontakten så den funkar, klaffen kontrollerad också.
Mätt spridare, ok värden.
Mätt throttlegivaren, ok värden
Mätt tändspolen, ok värden.
Bytt rotor
Putsat fördelarlock ( inte bästa skicket men inte slut )
Provat byta tändkablar
Kontrollerat kolfilter och backventil.
Uppmätt vevaxelgivare ( Okej )
Uppmätt tempgivare ( Okej )
Uppmätt motstånd till jord från batteri, inget att anmärka på.
Annat värt att veta:
Generatorn laddar bara 13volt
Kupefläkten har totalt lagt av ( fungerade förut )
Alla mätare i instrumenthuset "hoppar till" ibland.
Tomgång enligt extern= 1300
Tomgång enligt instrumenthus: 1000
Uppskattad med "magkänslan": 750
När jag kopplar bort backventilen till kolfiltret och låter det vara helt öppet så svarar motorn på gas direkt utan att tveka, men går i övrigt runk.
Typ det jag kan komma är:
Tändspolen är slut
Defekt styrbox alternativt chippad med backad tändning?
För dåligt med spänning?
Blev massa text nu men jag är fan less på skiten, hoppas någon kan hjälpa mig.
Nyrenoverad M20B25 med lättat svänghjul. Original kam. Bra komp på samtliga cyllar.
Nya stift, nya oljor osv osv.
Sympton:
Missar (puffar) på tomgång.
Tvekar /kväver sig vid snabbt pådrag.
Pendlande varvtal vid konstant gas ( handlar om 500+- )
Varvräknaren hoppar och visar helt fel varvtal ( kopplat extern räknare som visar åt helvette fel också ).
Konstigheter:
Händer inte ett skit när jag drar ur tomgångsmotorn, men ibland när jag sätter tillbaka kontakten så dör motorn eller så tokvarvar den. Spänningen är felaktig mellan 2 stift vid mätning.
Motorn får ingen märkvärd förändrad gång när jag drar ur Lambdasonden, dock så misständer han kraftigare vid pådrag urkopplad. Lambdasonden är helt ny och ger rätt värden.
Saker som jag testat/bytt:
Tomgångsmotor ( 3 st )
Tömt 3 flaskor med startgas, reagerar inte alls så inga läckage.
LMM 3 st. Den dör ganska fort när jag rycker ur kontakten så den funkar, klaffen kontrollerad också.
Mätt spridare, ok värden.
Mätt throttlegivaren, ok värden
Mätt tändspolen, ok värden.
Bytt rotor
Putsat fördelarlock ( inte bästa skicket men inte slut )
Provat byta tändkablar
Kontrollerat kolfilter och backventil.
Uppmätt vevaxelgivare ( Okej )
Uppmätt tempgivare ( Okej )
Uppmätt motstånd till jord från batteri, inget att anmärka på.
Annat värt att veta:
Generatorn laddar bara 13volt
Kupefläkten har totalt lagt av ( fungerade förut )
Alla mätare i instrumenthuset "hoppar till" ibland.
Tomgång enligt extern= 1300
Tomgång enligt instrumenthus: 1000
Uppskattad med "magkänslan": 750
När jag kopplar bort backventilen till kolfiltret och låter det vara helt öppet så svarar motorn på gas direkt utan att tveka, men går i övrigt runk.
Typ det jag kan komma är:
Tändspolen är slut
Defekt styrbox alternativt chippad med backad tändning?
För dåligt med spänning?
Blev massa text nu men jag är fan less på skiten, hoppas någon kan hjälpa mig.
076-115 58 55
-88 E30 325IK
-88 E30 325IK
Re: M20 lever sitt eget liv
skulle prova byta fördelarlocket även om du har putsat i det.
rengjort vevaxelgivaren?
Sprutat startgas överallt? spridare, insugspackning, insugsbälg, kolla slang till vevhusvent.
Mät vad du har för soppatryck.
annars leta åt någon som har en styrbox för att prova. Sitter det originalspridare?
Har du haft den medans den gick som den skulle?
Kolla också så kamremmen sitter rätt och inte har kuggat.
rengjort vevaxelgivaren?
Sprutat startgas överallt? spridare, insugspackning, insugsbälg, kolla slang till vevhusvent.
Mät vad du har för soppatryck.
annars leta åt någon som har en styrbox för att prova. Sitter det originalspridare?
Har du haft den medans den gick som den skulle?
Kolla också så kamremmen sitter rätt och inte har kuggat.
Kör Bmw 518 -82a
Bilar jag ägt:
Bmw E46 328 Kompressor -99
Bmw E30 2.75l turbo touring -89 (470whp).
Bilar jag ägt:
Bmw E46 328 Kompressor -99
Bmw E30 2.75l turbo touring -89 (470whp).
Re: M20 lever sitt eget liv
Remmen har jag iof aldrig tänkt på. motorn har ju aldrig gått som den ska sen jag plocka ihop den. Ska kolla de imorn.
Delarna till motorn är totalt hopplock från diverse garage hyllor runtom i landet så... vettefan hur sakerna funkat innan.
Har bokstavligen dränkt allting med startgas, även insug och spridare osv. Händer ingenting.
Ska rengöra vevaxelgivaren imorn också.
Ska byta BTR imorn , har en som ligger.
Spridarna är org.
Får köpa ett nytt fördelarlock imorn också..
Fast det konstiga är att varvräknaren visade "jämnt" varvtal föra året, nu hoppar den som fan. Vid kallstart hoppar varvräknaren mellan 1000-1500, även fast motorn inte ändrar gång överhuvudtaget.
Delarna till motorn är totalt hopplock från diverse garage hyllor runtom i landet så... vettefan hur sakerna funkat innan.
Har bokstavligen dränkt allting med startgas, även insug och spridare osv. Händer ingenting.
Ska rengöra vevaxelgivaren imorn också.
Ska byta BTR imorn , har en som ligger.
Spridarna är org.
Får köpa ett nytt fördelarlock imorn också..
Fast det konstiga är att varvräknaren visade "jämnt" varvtal föra året, nu hoppar den som fan. Vid kallstart hoppar varvräknaren mellan 1000-1500, även fast motorn inte ändrar gång överhuvudtaget.
076-115 58 55
-88 E30 325IK
-88 E30 325IK
Re: M20 lever sitt eget liv
Kolla triggerkablen och alla jordpunkter...
Re: M20 lever sitt eget liv
dårlig jording på motoren? Alla mätare i instrumenthuset "hoppar till" ibland, sjekk ledningene på startmotoren eller kanskje skifte innslaget.
hver gang jeg har koblet på strøm på ledningsnettet og vrir på tenningen uten at ledningen på innslaget til startmotoren (den lille ledningen) er på så hopper alle matare. styrestrømmen til innslaget fungerer som jord nå tenningen er på.
hver gang jeg har koblet på strøm på ledningsnettet og vrir på tenningen uten at ledningen på innslaget til startmotoren (den lille ledningen) er på så hopper alle matare. styrestrømmen til innslaget fungerer som jord nå tenningen er på.
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
Re: M20 lever sitt eget liv
Inatt har jag kollat alla jordpunkter, bytt generator, skiftat mellan 3 olika tändspolare, bytt fördelarlock, bytt tändkablar, kollat alla stift, rengjort vevaxelgivaren.
Nu laddar bilen 14.2 volt iaf. Men den går tamefan exakt likadant med alla delar, kanske något renare nu.
Så de e väll bara kolla kamrem eller byta styrbox kvar.
Nu laddar bilen 14.2 volt iaf. Men den går tamefan exakt likadant med alla delar, kanske något renare nu.
Så de e väll bara kolla kamrem eller byta styrbox kvar.
076-115 58 55
-88 E30 325IK
-88 E30 325IK
Re: M20 lever sitt eget liv
Detta l¨ter lite som Koop´s M20B20.
Den mådde bra efter att ha gjort rent spridarkontakten som sitter långt ner under insuget.
Testa det.
/J
Den mådde bra efter att ha gjort rent spridarkontakten som sitter långt ner under insuget.
Testa det.
/J
Jesus is coming.................LOOK BUSY!!!
+46 705702945 för den som vill nå mig på telefon.
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
+46 705702945 för den som vill nå mig på telefon.
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M20 lever sitt eget liv
Spridarkontakten är rengjord och putsad, inge fel där, dock är det nån hemmabyggd variant. Inte standard utan flatstifts kontakt.
Nu går motorn rätt bra men den är lite hopplös att köra.
När man kör och låter han motorbromsa så misständer han konstant hela vägen ner, som om han sprutar in soppa vid motorbromsning
Nu går motorn rätt bra men den är lite hopplös att köra.
När man kör och låter han motorbromsa så misständer han konstant hela vägen ner, som om han sprutar in soppa vid motorbromsning
076-115 58 55
-88 E30 325IK
-88 E30 325IK
Re: M20 lever sitt eget liv
de måste ju vara nå vajs med tändningen ? min m10b20 som sitter i en e21a är lika dan . och eftersom jag har fördelare så ställde ja tändningen så försvann det där
mvh
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: M20 lever sitt eget liv
Jo jag känner det med, men M20 går det ju inte ställa tändningen på? Vad jag kan se så stämmer markeringar på Vev och Kamaxel också så den står rätt.
Den går säkert igenom besiktningen nu men den är ganska hopplös att köra, om man nu inte håller fullgas konstant, då går han okej
Den går säkert igenom besiktningen nu men den är ganska hopplös att köra, om man nu inte håller fullgas konstant, då går han okej
076-115 58 55
-88 E30 325IK
-88 E30 325IK
Re: M20 lever sitt eget liv
Ja throttlegivaren är kontrollerad, provbytt och justerad för att kolla om det blev skillnad, vilket det inte blev.
För att enkelt sammanfatta det med ett enkelt ord så är hela motorstyrningen "efterbliven", hänger lixom inte riktigt med. Den är alltid någon sekund efter med tomgångsjustering m.m....
För att enkelt sammanfatta det med ett enkelt ord så är hela motorstyrningen "efterbliven", hänger lixom inte riktigt med. Den är alltid någon sekund efter med tomgångsjustering m.m....
076-115 58 55
-88 E30 325IK
-88 E30 325IK
Re: M20 lever sitt eget liv
Tror jag hittade problemet idag.
Vevhusvent slangen va sprucken och sög förmodligen in luft när man drog på men inte på tomgång..
Sen slet jag loss insuget och fick mig en funderare när jag såg hur det såg ut. Ventilen vid Cyl 4 va det hyffsat med olja runt ( den va stängd ) och hela packningen vid 3-4 cyl va totalt dränkt i olja från returen ner till blocket imellan 3-4an... Förmodligen har det inte vart tätt där och när man gasade så sög den in olja i 4ans cylle och därför har den gått skitdåligt...
Eller så har jag ett oljetryck alla extremt som gör att det pressas ut... hoppas inte det
Vevhusvent slangen va sprucken och sög förmodligen in luft när man drog på men inte på tomgång..
Sen slet jag loss insuget och fick mig en funderare när jag såg hur det såg ut. Ventilen vid Cyl 4 va det hyffsat med olja runt ( den va stängd ) och hela packningen vid 3-4 cyl va totalt dränkt i olja från returen ner till blocket imellan 3-4an... Förmodligen har det inte vart tätt där och när man gasade så sög den in olja i 4ans cylle och därför har den gått skitdåligt...
Eller så har jag ett oljetryck alla extremt som gör att det pressas ut... hoppas inte det
076-115 58 55
-88 E30 325IK
-88 E30 325IK
Re: M20 lever sitt eget liv
Uppar min egen tråd.
Har nu tamefan bytt ut allt tänkbart i tändväg och bränsleväg utom Vevaxelgivare. Styrbox är också bytt likaså bränslematningen från pump till spridare. Tempgivare o skit är bytt och tändkablar, lmm, sonder o hela jävla fladderutten. Inga vacumläckor heller.
12 Bar komp på alla 6 cylindrar. Kammen kollad 2 gånger, står rätt.
Hoppades på att få lite konstiga avgasvärden vid besiktningen men dom va tamefan helt jävla klockrena. Lambda på 1.1
Dock va detta den mest konstiga besiktningen jag vart med om men det är en annan historia...
Eftersom bilfan inte vill svara direkt vid snabbt pådrag från tomgång men alla stift ser bra ut, den går inte fett, rätt soppatryck, spridare öppnar och den får sås så drar jag slutsatsen att den tänder för sent.
Kan det vara så hysteriskt löjligt att det är fel på vevaxelgivaren? ENDA saken jag inte bytt. Förrutom kabelstammen.
Kan den verkligen ge upphov till att bilen går dåligt? iof.. om resistansen är hög tar det ju längre tid för boxen att få tändsignalen och den tänder sent...
Har nu tamefan bytt ut allt tänkbart i tändväg och bränsleväg utom Vevaxelgivare. Styrbox är också bytt likaså bränslematningen från pump till spridare. Tempgivare o skit är bytt och tändkablar, lmm, sonder o hela jävla fladderutten. Inga vacumläckor heller.
12 Bar komp på alla 6 cylindrar. Kammen kollad 2 gånger, står rätt.
Hoppades på att få lite konstiga avgasvärden vid besiktningen men dom va tamefan helt jävla klockrena. Lambda på 1.1
Dock va detta den mest konstiga besiktningen jag vart med om men det är en annan historia...
Eftersom bilfan inte vill svara direkt vid snabbt pådrag från tomgång men alla stift ser bra ut, den går inte fett, rätt soppatryck, spridare öppnar och den får sås så drar jag slutsatsen att den tänder för sent.
Kan det vara så hysteriskt löjligt att det är fel på vevaxelgivaren? ENDA saken jag inte bytt. Förrutom kabelstammen.
Kan den verkligen ge upphov till att bilen går dåligt? iof.. om resistansen är hög tar det ju längre tid för boxen att få tändsignalen och den tänder sent...
076-115 58 55
-88 E30 325IK
-88 E30 325IK