M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Erik: Ja båge ska i i vilket fall somhelst!
Nja, är väl inte jätteofta man utnyttjar alla effekt men ibland vore det ju skoj med lite mer mos... Vore ju kul att åka en låg 10:a på strippen och på bana går det faktiskt rätt bra att utnyttja effekten på rakorna när man åker r-däck.
Nja, är väl inte jätteofta man utnyttjar alla effekt men ibland vore det ju skoj med lite mer mos... Vore ju kul att åka en låg 10:a på strippen och på bana går det faktiskt rätt bra att utnyttja effekten på rakorna när man åker r-däck.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Re: M3 E30 Turbo on the road again!
Nu är bilen på rull igen.
Vintern/våren sommaren har ägnats till att (förutom att ligga i soffan och pilla mig i naveln) byta topp och wastegate.
Toppen som sitter på nu är en cnc portat topp från Köhler med argare kammar än förut.
Wastegaten blev en Precision 46mm.
Första provkörningen blev idag och trots att jag byggt om grenröret för bättre flöde till wg så skenar laddet ändå
Bottnad laddtrycksmätare (2,5bar plus) innebär att tryckrör lossnar och går av så nu får man bygga nytt
Måste nog plocka isär wg´n för att se om det kan fastnat skit i den så den inte öppnar eller vad som kan ha hänt. E inte als sugen på att bygga nytt grenrör, dp mm nu.
Vintern/våren sommaren har ägnats till att (förutom att ligga i soffan och pilla mig i naveln) byta topp och wastegate.
Toppen som sitter på nu är en cnc portat topp från Köhler med argare kammar än förut.
Wastegaten blev en Precision 46mm.
Första provkörningen blev idag och trots att jag byggt om grenröret för bättre flöde till wg så skenar laddet ändå

Bottnad laddtrycksmätare (2,5bar plus) innebär att tryckrör lossnar och går av så nu får man bygga nytt

Måste nog plocka isär wg´n för att se om det kan fastnat skit i den så den inte öppnar eller vad som kan ha hänt. E inte als sugen på att bygga nytt grenrör, dp mm nu.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Re: M3 E30 Turbo on the road again!
Kul bilen är ihop igen Jonas. Blev den tät med ringarna och så?
Tråkigt med skenande ladd bara men är du inte sugen på pröva nån 60 mm wg istället då för bygga om allt igen?
Tråkigt med skenande ladd bara men är du inte sugen på pröva nån 60 mm wg istället då för bygga om allt igen?
Re: M3 E30 Turbo on the road again!
Ronnie AVR wrote:Kul bilen är ihop igen Jonas. Blev den tät med ringarna och så?
Tråkigt med skenande ladd bara men är du inte sugen på pröva nån 60 mm wg istället då för bygga om allt igen?
Den trycker inte alls ur sig vatten längre så det blev kanon. Ska bara ta tag i bögjobbet och efterdra skiten så ska det vara helt 100 sen får vi hoppas.
Testade 60mm förut och det var ingen skillnad. Får nog skylla på grenrörskonstruktören att det inte lirar eller om det kan vara något knas med nya wg´n eller skit i tryckslangen etc till den. Sååå stor skillnad borde det inte vara i flöde på nya och gamla wg´n att det skiljer runt 1bar ladd runt 5000rpm. Känns snarare som att den nya inte öppnar alls. Det blir kvällens/helgens jobb


Hmm, undrar hur mycket vrid det kan vara med 2,5 bars övertryck vid 5000rpm?!


jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- vectramicke
- Posts: 524
- Joined: 30 Aug 2006, 14:40
- Location: Åland
Re: M3 E30 Turbo on the road again!
Bestämmer du dug för mer effekt å mer soppa har jag en weldon 2025a till salu 

Holmström Motorsport
Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
Re: M3 E30 Turbo on the road again!
härligt att den rullar!!
vad får man ge för ett cnc portad köhlertopp?
-lär ju inte vara sheizebilligt.....
hoppas du får kontroll på laddet nu.
/mvh
vad får man ge för ett cnc portad köhlertopp?

-lär ju inte vara sheizebilligt.....
hoppas du får kontroll på laddet nu.
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Re: M3 E30 Turbo on the road again!
Hur långt räcker en sån?vectramicke wrote:Bestämmer du dug för mer effekt å mer soppa har jag en weldon 2025a till salu

Vilka bilar har 3,5 eller ev 3,8 bars soppatrycksregulator som passar mot originalrailen? Någon som vet? Är väl iofs standardmått tror jag.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Re: M3 E30 Turbo on the road again!
Köhlertoppen hade jag liggande så den kostade ingenting nu 
Har för mig att den kosatde nånstans runt 20-25 plus moms inklusive insugspackningar och kammar, ventiler mm.

Har för mig att den kosatde nånstans runt 20-25 plus moms inklusive insugspackningar och kammar, ventiler mm.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Re: M3 E30 Turbo on the road again!
Vad har du för fjädrar i Wgn?
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: M3 E30 Turbo on the road again!
Laddtrycksproblemet är förhoppningsvis löst...
Klantskallen som hade monterat wg´n hade missat att det fanns två undre anslutningar och hade bara anslutit den ena. Nu är den andra anslutningen pluggad så wg´n borde funka nu. Nu är det bara att bygga ett nytt tryckrör så är man redo igen
Klantskallen som hade monterat wg´n hade missat att det fanns två undre anslutningar och hade bara anslutit den ena. Nu är den andra anslutningen pluggad så wg´n borde funka nu. Nu är det bara att bygga ett nytt tryckrör så är man redo igen

jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Re: M3 E30 Turbo on the road again!
Nu funkar det kanon med laddtrycket. Liten tendens till att det drar iväg på varv men stannar vid ca 1,4 bar. Det är rätt lagom som grundladd känns det som.
Har varit ute å loggat lite för att koll mappningen och det gick för magert. Fick mata på rätt mycket mer soppa och det borde ju innebära att nya toppen och kammarna gjort underverk för flödet! Nu är bara bekymret att spridarna ligger på över 90% dutycycle redan på grundladd. Tidigare låg de på 92% vid full-boost (1,95bar)
Någon som har en btr med 3,8 eller 4,0 bars grundtryck att sälja som passar i originalrailen?
Har varit ute å loggat lite för att koll mappningen och det gick för magert. Fick mata på rätt mycket mer soppa och det borde ju innebära att nya toppen och kammarna gjort underverk för flödet! Nu är bara bekymret att spridarna ligger på över 90% dutycycle redan på grundladd. Tidigare låg de på 92% vid full-boost (1,95bar)
Någon som har en btr med 3,8 eller 4,0 bars grundtryck att sälja som passar i originalrailen?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Re: M3 E30 Turbo on the road again!
Varför inte kötta av toppen på din regulator och montera en topp med ställskruv?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Re: M3 E30 Turbo on the road again!
Bonde, passar det org regulatorn? Fick för mig att det var till någon annan modell? Var det förresten du som hade en m3 xtratank till salu förut? Finns den isf kvar?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Re: M3 E30 Turbo on the road again!
Ehh jag vet inte exakt om det passar till M3:ans regulator.
Jag hade sån topp till min, men hade bytt till någon Volvo regulator som hade skruvad anslutning mot railen (ogillar slang o klämma) på returen lödde jag dit en nippel.. Meck!!
Om jag inte sålt tanken så borde Johan Kihl ha fått den med bilen. Minns faktist inte.
Jag hade sån topp till min, men hade bytt till någon Volvo regulator som hade skruvad anslutning mot railen (ogillar slang o klämma) på returen lödde jag dit en nippel.. Meck!!
Om jag inte sålt tanken så borde Johan Kihl ha fått den med bilen. Minns faktist inte.

Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Re: M3 E30 Turbo on the road again!
det blev fin bilen till jobbet ser jag 

Re: M3 E30 Turbo on the road again!
Jajjemen!Ronnie AVR wrote:det blev fin bilen till jobbet ser jag

Å nu fick jag ett paket från Bäckis så nu ska det modifieras soppasystem inom de närmaste dagarna

Någon som vill köpa 2 Walbropumpar som rullat 4 säsonger på E85?!

jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290