Tjocklek vid burbygge?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Tjocklek vid burbygge?
Jag undrar vad ni alla oftast kör med för tjocklek på era burar.
Finns det någon standard dimension?
Har uppmärksammat att på vissa bilevent så får man inte sätta sin goprokamera med sugproppen utan den måste sättas fast ordentligt på insidan.
Personligen tycker jag att sugproppen duger gott och väl, men regler är regler.
Så jag håller på att ta fram ett enkelt fäste som man lätt skruvar i buren.
Jag har ingen egen bur så har inget att gå efter, men vill gärna sätta min kamera i andras bilar så
hade underlättat på så vis.
Så skriv gärna vad ni har för dimensioner så kanske man kan ta fram ett universalfäste dom inte kan klaga på.
Finns det någon standard dimension?
Har uppmärksammat att på vissa bilevent så får man inte sätta sin goprokamera med sugproppen utan den måste sättas fast ordentligt på insidan.
Personligen tycker jag att sugproppen duger gott och väl, men regler är regler.
Så jag håller på att ta fram ett enkelt fäste som man lätt skruvar i buren.
Jag har ingen egen bur så har inget att gå efter, men vill gärna sätta min kamera i andras bilar så
hade underlättat på så vis.
Så skriv gärna vad ni har för dimensioner så kanske man kan ta fram ett universalfäste dom inte kan klaga på.
Re: Tjocklek vid burbygge?
Rören ska väl vara 40mm i en godkänd bur, förut var det 38.
Daniel Carlsson
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
bror på vilken racing du ska köra ocksåå;)
dragracing vanligt stål rör ska vara 45mm i huvudbågen o 42mm i dom andra förutom vissa små förstärkningar som kan vara mindre..
chrmo chassi brukar ha lite mindre rör i överlag på dragracing men kan itne dimensionerna i huvudet.
banaracing har jag ingen koll på
M V H larsson
dragracing vanligt stål rör ska vara 45mm i huvudbågen o 42mm i dom andra förutom vissa små förstärkningar som kan vara mindre..
chrmo chassi brukar ha lite mindre rör i överlag på dragracing men kan itne dimensionerna i huvudet.
banaracing har jag ingen koll på
M V H larsson
"Från och med 2013-01-01 ska skyddsbågen vara tillverkad av stålrör med en minsta diameter av 45 mm och en minsta tjocklek av 3mm"
Tänk på det här också, står i dtr : http://www.sbf.se/sportgrenar/dragracing/regler/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tänk på det här också, står i dtr : http://www.sbf.se/sportgrenar/dragracing/regler/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Tjocklek vid burbygge?
Ett vanligt 45*3 mm stålrör är godkänt då?
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Garaget
BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
Crafted at BMW M
Garaget
Falck wrote:Ett vanligt 45*3 mm stålrör är godkänt då?
japp så länge det är sömnlösa rör..
M V H
och med rätt brott/sträckgräns och rätt kol halt.larsson wrote:Falck wrote:Ett vanligt 45*3 mm stålrör är godkänt då?
M V H
edit. Iafal i racing.
Ontroppic. MIn bur är 40mm på alla rör förutom huvudbågen som är 45.
Tjocklek vid burbygge?
Vad ligger brottgränsen på?ToTTeN wrote:och med rätt brott/sträckgräns och rätt kol halt.larsson wrote:Falck wrote:Ett vanligt 45*3 mm stålrör är godkänt då?
M V H
edit. Iafal i racing.
Ontroppic. MIn bur är 40mm på alla rör förutom huvudbågen som är 45.
/// Falck
Crafted at BMW M
Garaget
Crafted at BMW M
Garaget
-
klippt:
SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Tekniska regler DRAGRACING (DRT) -
DRT 4.14.1 Rör & Svetsnormer
Crome moly
Normaliserat stål med en minsta sträckgräns av 400 N/mm2, DIN 2391, exempelvis 4130 N. Chrome moly ska alltid Tig-svetsas, tillsatsmedel avsett för materialet ska användas.
Stål med DIN norm 2391
Normaliserat stål med brottgräns 350 N/mm2, t. ex. ST 35 NBK (SS 1312), ST 37 (SS 1313) eller ett bättre material som stål 52 NBK (SS 2132) med min brottgräns 500 N/mm2.
Härdat stål med min brottgräns 440 N/mm2, t. ex. stål 35 BK, får endast användas av auktoriserad chassibyggare och då ska bockverktyg med invändig dorn användas för att minimera strukturförändringar och sprickbildning i bockarna.
Det är ej lämpligt att blanda normaliserat och härdat stål i en burkonstruktion.
Stål med DIN norm 2394
Normaliserat (NBK) sömmat stålrör med min brottgräns 350 N/mm2, t ex stål 37 (SS 1313).
Eller sömmade stålrör i chassi eller chassikit tillverkat av auktoriserad amerikansk chassibygga-re.
SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Tekniska regler DRAGRACING (DRT) -
DRT 4.14.1 Rör & Svetsnormer
Crome moly
Normaliserat stål med en minsta sträckgräns av 400 N/mm2, DIN 2391, exempelvis 4130 N. Chrome moly ska alltid Tig-svetsas, tillsatsmedel avsett för materialet ska användas.
Stål med DIN norm 2391
Normaliserat stål med brottgräns 350 N/mm2, t. ex. ST 35 NBK (SS 1312), ST 37 (SS 1313) eller ett bättre material som stål 52 NBK (SS 2132) med min brottgräns 500 N/mm2.
Härdat stål med min brottgräns 440 N/mm2, t. ex. stål 35 BK, får endast användas av auktoriserad chassibyggare och då ska bockverktyg med invändig dorn användas för att minimera strukturförändringar och sprickbildning i bockarna.
Det är ej lämpligt att blanda normaliserat och härdat stål i en burkonstruktion.
Stål med DIN norm 2394
Normaliserat (NBK) sömmat stålrör med min brottgräns 350 N/mm2, t ex stål 37 (SS 1313).
Eller sömmade stålrör i chassi eller chassikit tillverkat av auktoriserad amerikansk chassibygga-re.
---säve 2006 11.94s 198km/h----
0706-903247
polering-lackskydd-glas behandlingar utföres
0706-903247
polering-lackskydd-glas behandlingar utföres
Då borde 50mm som kan justeras ner till 40mm funka kanon med andra ord.
Ner till 38mm vore ännu bättre!ZAK wrote:Då borde 50mm som kan justeras ner till 40mm funka kanon med andra ord.
MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
erikjakan wrote:Ner till 38mm vore ännu bättre!ZAK wrote:Då borde 50mm som kan justeras ner till 40mm funka kanon med andra ord.
MVH Erik
Löser det!
Glöm inte bygga efter sbf reglerna 

Är det rör man doppat i kaffe?larsson wrote:Falck wrote:Ett vanligt 45*3 mm stålrör är godkänt då?
M V H