De har hänt en hel del sen sist! bla så sålde vi vår 88:as ix och införskaffade en -89:as ix med klockren drivlina=)
Sen så har nya motorn kommit på plats och blivit provstartad med succé!
Så här kommer ett gäng med bilder på de som hänt i garaget.
Jag började med att riva toppen och svetsa den.
Vår gamla Värnamo fräs fick agera stressplatta=)
Putsade även bort alla vassa kanter i förbränningsrummen
Sen så planade jag toppen och skickade sedan iväg den på mirafräsning.
Sätena blev riktigt fina och täta!
Fick tag i en uppsättning m50 icke vanos fjädrar, sen så hörde jag att original retrainers kunde spricka vid höjt inspänningstryck. Det ville ja inte vara med om så ritade upp dem i gibbs cam och svarvade fram ett gäng. Gjorde även nya underläggs brickor då original m20 nöp fast runt ytterfjädrarna.
Sen skulle blocket få sig en omgång=)
Lyfte in klumpen i VF2:an för att få sig en fin deckning och o-ringning.
Jag hittade 1.5mm pianotråd på jobbet så de fick bli lite grövre o-ringning än rekommenderat.
Fick göra mig en adapter för att få på hx40:ins t06 fläns på Kinaröret.
hehe som bäddat för spruckna rör =)
Under röret syns början till det nya motorfästet, de var inte precis bult on på ett ix block
Kolvarna stod sedan å tur. Efter jag hade läst turbo tråden här på forumet så svarvades större delen av skvichen bort på katkolvarna.
Dom fick sedan nya ringar och 320 stakar.
Dieselveven monterades i det nymålade blocket och kolvar därefter
Har tyvärr lyckats slarva bort alla monteringsbilder :/
De började likna nått iaf!
Provmonterade intercoolern! Sitter som en fläskläpp=D
Spjällhus moddning!
fräste fram en adapter till m50 Tps, svarvade också en plastring för att få 76mm utv mått
Ååå Vipps så satt motorn i bilen med nya lager och packningar=D
Hehe notera den primade ventilkåpan=)
Sen var de sprutet som skulle kopplas, fyndade ett ms1v3.
Blev nästan gråhårig innan ja fick allt att lira!
Problemen bara avlöste varandra =)
ingen kontakt med datorn
ingen gnista pga immobilizern
spridarna öppnade sig inte mm, mm
Men efter mycket om och men så hoppade den igång!
Nu är de bara finlir kvar=) Återkommer med en filmsnutt efter provkörningen!