ingen gnist ved ignition test...+ fuel spm

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Silverboy

Re: ingen gnist ved ignition test...

Post by Silverboy »

det bildet ble ikke bra.
Dyser er siemens dekra 872cc.. har egentlig ingen anelse om den får for mye eller for lite.. hva tidligere eier av sprutet har sagt ser ikke nødvendigvis ut til å stemme.. ut i fra tabeller og instillinger ser den ikke ut til å ha vært mappet på "samme oppsett"..

Missing teeth: 2
tooth count 60
Trigger mode: multitooth / missing
sync pulse: No
Sync lever: No
Trigger1: Reluctor
Trigger2: Reluctor (mmm.. jeg har jo kun vev trigger, inte cam trigger.. burde vel være OFF denne da?)
TriggerOfset: -85'
ved crank ligger MGP på ca 0kPa og da er ign table: (er egentlig det samme uansett hva MGP er..)
0 rpm: 10btdc
500rpm: 15btdc
750rpm: 16
1000 rpm: 17
1250rpm 18

RefTiming: 0.0
Injectrion mode: Multi-point group
Injecttion rate: 1 engine cycle
Master 7ms
Fuel table gir 42.5% ved MGP på 0
Load axis MGP
Crank enrichment 132% (ved eng temp 16')
ignition mode: wasted spark (msd dual coil)
Spark edge Falling (kjører uten dis nå, da den ikke ga gnist, bruker vanlig 3 kanals tennmodul)
load axis: MGP
Maximum advance 35.0 btdc
Spark duration 1.0ms

har fått tak på tenningslampe nå som skal testes i morgen tidlig...
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
integrale8v

Post by integrale8v »

Silverboy wrote:det bildet ble ikke bra.
Dyser er siemens dekra 872cc.. har egentlig ingen anelse om den får for mye eller for lite.. hva tidligere eier av sprutet har sagt ser ikke nødvendigvis ut til å stemme.. ut i fra tabeller og instillinger ser den ikke ut til å ha vært mappet på "samme oppsett"..

Missing teeth: 2
tooth count 60
Trigger mode: multitooth / missing
sync pulse: No
Sync lever: No
Trigger1: Reluctor
Trigger2: Reluctor (mmm.. jeg har jo kun vev trigger, inte cam trigger.. burde vel være OFF denne da?)
TriggerOfset: -85'
ved crank ligger MGP på ca 0kPa og da er ign table: (er egentlig det samme uansett hva MGP er..)
0 rpm: 10btdc
500rpm: 15btdc
750rpm: 16
1000 rpm: 17
1250rpm 18

RefTiming: 0.0
Injectrion mode: Multi-point group
Injecttion rate: 1 engine cycle
Master 7ms
Fuel table gir 42.5% ved MGP på 0
Load axis MGP
Crank enrichment 132% (ved eng temp 16')
ignition mode: wasted spark (msd dual coil)
Spark edge Falling (kjører uten dis nå, da den ikke ga gnist, bruker vanlig 3 kanals tennmodul)
load axis: MGP
Maximum advance 35.0 btdc
Spark duration 1.0ms

har fått tak på tenningslampe nå som skal testes i morgen tidlig...

Ser igrunn greie ut de innstillingene, men eg har ikkje noke map for hånden å sammenlikne master/fuel tablen din med, men utfra husk så skal det være sånn noenlunde. Hvis dysene blir våte ville eg slått av bensinen (injection mode til off)mens du kinna for å se om den klarer å brenne opp det du allerede har sprøyta inn. Du har ikke veldig gammel bensin på tanken?
Trigger 2 er ikke noe å bry seg om, så lenge sync pulse er avslått er den ikke i bruk.
Silverboy

ingen gnist ved ignition test...

Post by Silverboy »

Hehe, du har hatt rett i masse her! Første jeg gjorde i dag tidlig var å bytte bensinen
Image
Da ble det umiddelbart bedre reaksjon, men noen antydninger til tenning. Prøvde også som du sier her å skru av dysene, og i begynnelsen var det akkurat like mye start tegn.. Gikk ned på master til 4 og fikk med litt startgass startet.. Gikk fryktelig ureint og gikk absolutt ikke på alle Cyl... Cyl 1 og 6 bare som ble varme... Litt ign test viste at coil 2 og 3 var koblet motsatt... DOH! Og nå starter den :). Neste problem nå er hvorfor DIS ikke gir gnist, men først får vi justere litt så fuel osv blir riktig..

Tusen hjertlig takk for all hjelp og tips så langt :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
integrale8v

Post by integrale8v »

Ingen problem :D

Rett tenningsrekkefølge pleier å hjelpe det ;).

Et lite tips til slutt , du har litt høy start på fuel tablen din, ta og halver den (marker alt og ta -50%) og heller doble master fueln din. Da skal du ende opp med det samme. Dermed risikerer du ikke å å "tom" for fuel på fuel mapn din når du kjører på med ladetrykk.
Silverboy

Post by Silverboy »

Nå har den fått stå å gå seg varm litt, og tomgangen lå første på 1600 og sank etterhvert til 7-800..
AFR lå på ca 10-11, prøvde å øke master fra 7 og ned til 5 og ned til 7 uten at det skjedde særlig mye på afr..
startet greit flere ganger men etter at jeg lot den gå til 60grader og stoppet den, for så å starte igjen ett kvarters tid seinere så var det ikke tegn til å tenne...

Takk for tips :)

Fikk ikke zeitronixen og linken til å vise samme AFR, så må gå over litt instillinger der også.
edit: ser nå at zeitronixen sto på narrowband.. da blir det krøll ;)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
integrale8v

Post by integrale8v »

Du har nok bare sota ned pluggene, derfor den ikke gidder å starte mere.
Hvis det ikke gjør noe særlig utslag å stille master fra 7 til 5ms så kan det tyde på at dødtiden på dysene er for høy slik at den peiser på med bensin uansett. Master fra 7 til 5 skal gjøre et kraftig utslag, blir stor prosentvis endring av det.
Silverboy

Post by Silverboy »

følte også at det burde gjort mye utslag.. men den var nok riktignok ikke ute av warm up enrichment enda, så kan kanskje ha hatt litt å si.. ? (endringer blir jo iofs det samme uansett men.. ) .. kunne jo egentlig doble og halvere bensinen uten at den endret seg nok særlig..

dead time på dysene står på 0,890 på 12v 0,750 på 13v og 0,660 på 14v..
må vel se om jeg finner noe data på dysene for å få dette korrekt kanskje?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
integrale8v

Post by integrale8v »

Var jo ikke spesielt høye tider det, det ligge dead time på noen Siemens dyser i programmet. Høy eller lav ohm dyser? Hvilken Link du har?
Er kun de første G4 extreme som klarer lav ohm dyser direkte kobla.
Silverboy

Post by Silverboy »

Er G2, lav ohm med motstand.. Så det lå noen Siemens der, men må dobbeltsjekke nummeret jeg har på mine.
Den skal vel gå fett under oppvarming, men fortsatt rart det ikke skjedde stort ved dobling og halvering av fuel...
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
integrale8v

Post by integrale8v »

Da har du nok muligens lav død tid da den må omtrent dobles av det oppgitte pga det motstand greiene, blir veldig lav spenning på dysene med motstander. Og da burde ialle mastergreiene gi stort utsalg.

At den skal gå fett (bør ikke under 13 under oppvarming. På lett belastning vel å merke for å unngå alt for mye soting), men master skal gi store utslag uansett.
Men sjekk opp dødtider på dysene å få det riktig. Deretter få motoren driftsvarm og still litt slik at ikke "Warm up" spiller inn i tilleg. Hvis du ikke får A/F ned så kan det jo og være dårlige/lekkende dyser men da vil den som regel gå ureint i tilleg.
Silverboy

Post by Silverboy »

Ok.
Men hvis man kjører motstand og verdiene man finner da tydeligvis ikke stemmer uansett. Hvordan vet man da når man har riktig dødtid? På generell basis :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Silverboy

Post by Silverboy »

Har funnet lag time på dysene nå.. Da gjenstår det vel å ohme dyser med motstand for så å finne ut hvordan det påvirker.. Er Vel ikke i utganspunktet noe stort poeng å styre så mye med da den skal mappes på større dyser, men vil ha den til å gå normalt uten trykk for å funksjonsteste en del ting før jeg gjør de siste investeringer og endringer før mapping :)

Uansett må jo ting læres :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
integrale8v

Post by integrale8v »

Generelt svar er at man skal nesten doble dødtiden, å få målt det ordentlig uten utstyr er ikke lett. Hvis man har tabell som går langt ned på spenninga kan man jo bruke 6v på 12v og 7v på 14v i tabellen. (hvis formotstanden er lik dysa, eller 2 en har 2 dyser i serie)

Men her er en metode som gir en pekepinne: http://blog.nsfabrication.com/2010/02/0 ... me-part-1/" onclick="window.open(this.href);return false; kan desverre ikke teste dysene på samme metode på Linkn. Pluss det gir vel ikke helt riktig resultat heller pga det er tiden til dysene er ordentlig åpne man skal ha, men man kommer nå rimelig nermt.

Hvis de skal byttes er det ikke vits å styre så alt for mye på nei, men greit å ha det sånn noenlunde under testing også :)
Silverboy

Post by Silverboy »

varjo ikke veldig konsekvent å lage en formel av det han målte der.. men litt vanskelig å regne når det ike re oppgitt hvilken ohm de ulike dysene har, annet enn lav og høy..
men med 6ohm motstand ser det ut som man kan legge på i runde tall 20- 25% og ved 7.5ohm motstand 30-40%..
det bør vel være "nærme nok" skulle jeg tro :)

Får prøve meg litt fram :)
Setter utrolig pris på all hjelp :)

edit: ser at det er siemens 3105 jeg har... og det ene stedet står det ved 12v 1.0ms, mens det i linken står 0.672 og jeg hadde 0.89..
og det stemmer jo ikke så værst med "korrigert for høyohm" tallene over her...
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Silverboy

Post by Silverboy »

Dagens problem og grunnen til at den ikke startet igjen etter at den hadde gått seg varm her om dagen er at det ikke finnes noe trigger signal!
Ser ikke ut til at det blir noe volt fra sensoren når jeg drar den på starteren.. Skrudd den av og prøvd med diverse for å "trigge" sensoren men ser ikke ut til å skje stort.. :(
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
integrale8v

Re: ingen gnist ved ignition test...+ fuel spm

Post by integrale8v »

Bruker du orginal sensor? Isåfall ohm mellom pin 1 og 2 skal være 1kohm +- (husker ikke eksakt) den skal også gi vekselspenning når du kinner.
Silverboy

Post by Silverboy »

Nei, det står Volvo på kabelen ser jeg.. Den ga ingen trigger feil tidligere. 175ohm mellom pin 1 og 2. Viser 0.003 VAC når jeg kinner.. Men lurer litt på Fluken, for den viser 0.006 i "friluft" og først 0 når jeg setter den til sensoren eller kortslutter fluken..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Post Reply