e36 m3 m50b30 Pt6766 Bromsad 840whp 1170wnm i Dynapack

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: e36 325 -93 sc6265 turbo 09-04 610whp 772wnm @ 2bar

Post by ippe »

Hänt sjukt mycket med bilen fast det inte skrivit. Äntligen "fått" börja med chassiet :)

Rev hela bakvagnen i molekyler och pulverlackade alla delar och bytte varenda liten bussning i fram och bakvagn, blev tvärsmutt.

Sen klämmde jag på en uppsättning BC racing coilovers, snacka om feeling. Bara välja komfort eller gocart :)

Även en uppsättning M3 frambromsar har funnit sin plats, och ack vilken skillnad.


Vi har en årlig träff på vårkanten här i norr, och för första året sen bygget startade har jag fått ta dit bilen! Riktigt skojj, fick straffa både det ena och det andra. Inte blivit ifrånkörd en enda gång sen bilen bromsades, så motorn får vara som den är tills det händer ;)

Nu väntar jag bara på att Johan ska få tummen ur röven och få på en hellack på bilen så den glänser lite!

Stort tack till mina trogna krigare Johanm jimmy_27cm JL bil och bläser och Toby :)

Bruksbil ftw!

Image

Image

Image
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: e36 325 -93 sc6265 turbo 09-04 610whp 772wnm @ 2bar

Post by ippe »

Sen får vi inte glömma att jag slänge på ett par BBS Lemans 18"

Image
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda

Post by ippe »

Tips för att få bilen vass på konbana tex mottages tacksamt!
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda

Post by TreLingon »

Det börjar bli ordning nu.

Passa på att slipa under karossen med och pensla på lite fin svart färg med när du ändå håller på... :)
Blir fint detta !
User avatar
Davajn
Posts: 141
Joined: 01 Apr 2011, 23:44
Location: Skellefteå

Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda

Post by Davajn »

Här får du några hjulinställningsvärden som jag körde på min(e46) och det funkade förjäkla bra på konbana/bana.

-3-3.5 grader camber fram, ~1.75-2.25 grader bak
Lite Toe in fram, toe out bak. För mycket resulterar i för mycket överstyrning.
Caster vinkel fram körde jag så mycket de bara gick med mina Millway topplagringar.

Har du tänkt köra på R-däck så ska du försöka satsa på -3.5 grader camber fram å -2.25 bak. Annars måste du minska rätt rejält.

Du bör också skaffa justerbara krängningshämmare då du kan kompensera bort överstyrning som blir med toe inställningarna rätt bra där.

Sen är det väldigt mycket upp till föraren hur mycket överstyrning kontra understyrning du vill ha. Understyrning kan vara rätt lättkört på bana till en viss gräns men kan också vara JÄVLIGT irriterande. En för mycket överstyrd bil blir jobbigt i längden när man ska köra konbana/bana då du i grund å botten inte vill köra på tvären.

Men som sagt ställbara krängare är ett måste samt justerbara topplagringar fram och camberstag till bakvagn. Sedan är det solida bussningar som gäller. Jag körde polyuretanbussningar tidigare och bilen smällde å levde jäveln. Bytte till solida alu saker och allting försvann. Det är som att så fort de blir TOTALT stumt så försvinner all möjlig flex och de går rakt ut och sprider sig i karossen. Rätt sjukt men det är vad jag noterade iaf :)

Ser du har justerbara coilsar. Jag körde mina på 3/4 av vad dom klarade i hårdhet samt sänkte jag så mycket jag bara vågade. Vart lite för mycket nu så här i efterhand då mina innerskärmar fram är non existent samt har jag polerat plåtrent i inre hjulhusen ;)



Att du inte följde med en sväng i bilen min förra året så skulle då fått känt på den lite!
User avatar
Davajn
Posts: 141
Joined: 01 Apr 2011, 23:44
Location: Skellefteå

Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda

Post by Davajn »

Inte har du ett centreringsverktyg för montering av koppling? Hittar inget att köpa här i svedala och beställa från staterna känns lite segt på en plaststag som kostar 10$ ;)

Ring mig på 070-5829569 så får vi snackas vid.
User avatar
dahmeer
Posts: 362
Joined: 21 Nov 2005, 16:00
Location: Karlstad

Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda

Post by dahmeer »

Kommer bli sjukt ballt!
User avatar
M3Jimmie
Posts: 37
Joined: 10 Aug 2010, 12:34

Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda

Post by M3Jimmie »

Ja då är det väll bara att säga grattis till mera effekt! 630 kus alla 810 NM på hjulen är ju inte dåligt! 8)
User avatar
M3Jimmie
Posts: 37
Joined: 10 Aug 2010, 12:34

Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda

Post by M3Jimmie »

Kan även tillägga att det va på dynotechs bänk. Med exakt samma setup och mapp som hos ppf så gav bilen 605hjulhästar. 630hjulisar vart resultatet med bottnad turbo och bara 3,5" downpipe. :mrgreen:
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda

Post by Ronnie AVR »

M3Jimmie wrote:Kan även tillägga att det va på dynotechs bänk. Med exakt samma setup och mapp som hos ppf så gav bilen 605hjulhästar. 630hjulisar vart resultatet med bottnad turbo och bara 3,5" downpipe. :mrgreen:


Alltså visade ppf bänk 5 whp mera än robbans?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda

Post by Bmwandreas »

Man lär jämföra på nybromsade bilar. Även yttertemp påverkar mkt. Du är välkommen att kolla effekten Ronnie 8)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
M3Jimmie
Posts: 37
Joined: 10 Aug 2010, 12:34

Re: e36 325 sc6265 turbo 610whp 800wnm 05-10-04 Chassieupda

Post by M3Jimmie »

Ronnie AVR wrote:
M3Jimmie wrote:Kan även tillägga att det va på dynotechs bänk. Med exakt samma setup och mapp som hos ppf så gav bilen 605hjulhästar. 630hjulisar vart resultatet med bottnad turbo och bara 3,5" downpipe. :mrgreen:


Alltså visade ppf bänk 5 whp mera än robbans?



stämmer bra det ! DOCK va det förra året ippe va hos ppf och bromsade (rätta mig om ja ha fel) så Ippes bil har ju rullat nåra mil sedan ppf bromsningen så ja skulle tippa på att "bänkarna" visar ganska lika. Men det är ju som Andreas säger , Att ganska så mycke hänger på vad det är för luftfuktighet,Temperatur , högtryck, lågtryck och banan och hans moster :D :D
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad

Post by ippe »

Rykten om att Dynotechs bänk visar för mycket pulver tycker jag är ganska dementerat, somsagt _exakt_ samma setup som jag bromsade hos ppf och det diffade 5 whp. Tråkigt att inte sc62an räckte längre än till 630 hade förhoppning på 700 på hjulen.
Ganska sjukt att en gt40 levererar mer på en std m20 än sc62an på min m50 :)

Känner lukten av 3 liter och 70mm ? :twisted:
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
User avatar
M3Jimmie
Posts: 37
Joined: 10 Aug 2010, 12:34

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad

Post by M3Jimmie »

ippe wrote:Rykten om att Dynotechs bänk visar för mycket pulver tycker jag är ganska dementerat, somsagt _exakt_ samma setup som jag bromsade hos ppf och det diffade 5 whp. Tråkigt att inte sc62an räckte längre än till 630 hade förhoppning på 700 på hjulen.
Ganska sjukt att en gt40 levererar mer på en std m20 än sc62an på min m50 :)

Känner lukten av 3 liter och 70mm ? :twisted:


3Liter ja... åka å kioska till helgen då ? :twisted: :mrgreen:
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad

Post by St3v3 »

Jag har en helt ny Garrett GT47 till salu för 4 papp, tror det är en sån här: viewtopic.php?f=4&t=28701
:)
V8
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad

Post by peppe »

Grattis ippe!

Kul att du gämför M50 med M20, jag menar du kunde ju valt någon annan motor att gämföra mot förutom BMWs genom tiderna sämsta :)

Ut och snyt, lär slira på gött med 800wnm
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Re: e36 325 sc6265 turbo 630whp 810wnm 06-03 Nybromsad

Post by ippe »

peppe wrote:Grattis ippe!

Kul att du gämför M50 med M20, jag menar du kunde ju valt någon annan motor att gämföra mot förutom BMWs genom tiderna sämsta :)

Ut och snyt, lär slira på gött med 800wnm



Haha! Ja den är faktiskt sjukt trevlig som den är, ska in med bruksstolar igen så blir den inte lika bökig använder den ju vare dag..

Frågan är om det kan bero på något annat än att turbon är i bott då laddet sjunker från 2 bar till 1.6 på 7000rpm ?
Nås på 0730970524

e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
Post Reply