Logga oljetryck och temp

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Silverboy

Logga oljetryck och temp

Post by Silverboy »

Er det nødvendig å ha log av oljetryck og temp til sprutet?
Har det noen praktisk betydning for mapen eller er det kun "good to know"...?

Antar at man inte kan bruke autometer sensor..?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
integrale8v

Re: Logga oljetryck och temp

Post by integrale8v »

Det er ikke nødvendig nei, men kjekt å ha er det.

Kan bruke alle trykksensorer som gir ut et 0-5v signal, går å bruke en sensor med kun 1 ledning ( ala denne: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/10MM-0-1 ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false; ) også, men da må man lage til med en pull up motstand, og man må lese av hvilken spenning den gir på et gitt trykk for så å legge dette inn i en cal table.

Til oljetemp kan man bruke samme sensor som vanntempen, hvis du har Extreme er det jo bare å koble den til en av de ledige tempene, hvis ikke må det også her brukes en pullup motstand og kobles til en Volt inngang.
Silverboy

Post by Silverboy »

oki.. hadde man visst vilket område autometer sensoren jobbet i så...

og funnet ut hva man skulle bruke slags pull-up sensor..

Vil anta at autometer sensoren (som er ala den du linket) kun måler motstand og ikke volt?
Ser at jeg kan velge mellom blant annet "General Purpose calibrated pressure input" hvor jeg kan legge inn 2 verdier av volt og trykk, samt en 0-5V, men finner ikke noe sted hvor jeg kan velge "alarm punkt" f.eks.. ser jo for meg at det vil være en av hovedgrunnene til å ha dette, at det vil bli "lyst" i bilen ved for lavt oljetrykk osv..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
integrale8v

Post by integrale8v »

De sensorene er kun et "potmeter" som endrer seg ved trykk.

1k 1/4w resistor/motstand tilkobla 5voltn pleier å funke fint.

Kobl det opp slik som du vil ha det, lag til med et t-stykke og et manuelt manometer, trykk deretter opp sensoren manuelt, med feks en stor sprøyte/liten pumpe og les av spenningen ved 1,2,3 bar etc. Legg så det inn i en cal table.

Angående sperre kan du lage til en GP rpm limit som sperre feks hvis du får mindre enn 3 bar på feks 4000omd. Stiller da turtall inn i Y-aksen og volt inngangen på X-aksen. (eller motsatt).
Post Reply