
Funkar original toppbultar + O-ring för ca 1.2 bar?
Måste man köpa ARP? Original kostar ju under 300kr.
Dom som kör oöppnat kör väl ca 1 bar utan problem?
Motorn är en M50B25.
Effektmål ca 450 hk.
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Franzén wrote:Vi kör med 12.9 bult på original sugis-maskiner och det fungerar sjukt bra.
Vi fick höra att 12.9 bultar skulle förstöra både det ena och det andra, men eftersom vi kan tänka själva och skilja korv från palt så inskaffade vi dessa bultarna.
Kostnaden för 14st M10 x 150 12.9 ligger på grundvattennivå jämfört med ALLT annat.
Till en originalmaskin med lite lätt uppskrämda delar såsom portat och hetsade kammar körde vi 30, 60, och 80nm samt varmkörning och efterdragning.
Noga rengjorda gänggångar och endast lätt anoljning före montage.
Kan tänka mig att ett slutmoment på ca: 90nm är att rekommendera om du kör med hemskare packning och sondmatning.
Till er som kör med motorer som inte kan äta själva rekommenderar jag ARP eller i värsta fall 12.9.
Originallbult är en chansning med i övrigt kostsamma prylar som kan gå sönder.
Om du har lyckats att dra sönder en ARP bult så måste du ha dratt utav helvete eller så var den bättre begagnad.
Skaffa EN ny ARP bult och ersätt den brustna.
Tänk på åtdragningsmönstret och var noga med momentdragningen.
Dra upp momentet långsamt och gör exakt likadant på alla bultar så kommer det att bli kanon.
J@ke wrote:Drog precis av en ARP "gamla sorten"![]()
Funkar original toppbultar + O-ring för ca 1.2 bar?
Måste man köpa ARP? Original kostar ju under 300kr.
Dom som kör oöppnat kör väl ca 1 bar utan problem?
Motorn är en M50B25.
Effektmål ca 450 hk.
Volvo kör med M12 i toppen, inte M10 som BMW M50-motorerna, så man kan köra med originalbultarna lite längre upp i effekt på Volvo.J@ke wrote:Franzén wrote:Vi kör med 12.9 bult på original sugis-maskiner och det fungerar sjukt bra.
Vi fick höra att 12.9 bultar skulle förstöra både det ena och det andra, men eftersom vi kan tänka själva och skilja korv från palt så inskaffade vi dessa bultarna.
Kostnaden för 14st M10 x 150 12.9 ligger på grundvattennivå jämfört med ALLT annat.
Till en originalmaskin med lite lätt uppskrämda delar såsom portat och hetsade kammar körde vi 30, 60, och 80nm samt varmkörning och efterdragning.
Noga rengjorda gänggångar och endast lätt anoljning före montage.
Kan tänka mig att ett slutmoment på ca: 90nm är att rekommendera om du kör med hemskare packning och sondmatning.
Till er som kör med motorer som inte kan äta själva rekommenderar jag ARP eller i värsta fall 12.9.
Originallbult är en chansning med i övrigt kostsamma prylar som kan gå sönder.
Om du har lyckats att dra sönder en ARP bult så måste du ha dratt utav helvete eller så var den bättre begagnad.
Skaffa EN ny ARP bult och ersätt den brustna.
Tänk på åtdragningsmönstret och var noga med momentdragningen.
Dra upp momentet långsamt och gör exakt likadant på alla bultar så kommer det att bli kanon.
mm. min kusin kör volvo 6:a med 550 hk O-ringat+original bultar så det borde funka men tråkigt om det inte gör det.
Hur många gånger rekomenaderas det att dra ARP? Alltså när är dom förbrukade?
mvh