Original toppbultar eller ARP?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Locked
User avatar
J@ke
Posts: 59
Joined: 04 May 2009, 09:22
Location: 5 km från High Chaparral

Original toppbultar eller ARP?

Post by J@ke »

Drog precis av en ARP "gamla sorten" :cry:


Funkar original toppbultar + O-ring för ca 1.2 bar?
Måste man köpa ARP? Original kostar ju under 300kr.

Dom som kör oöppnat kör väl ca 1 bar utan problem?

Motorn är en M50B25.

Effektmål ca 450 hk.
User avatar
patte
Posts: 547
Joined: 02 Sep 2007, 11:08
Location: Aspliden

Re: Original toppbultar eller ARP?

Post by patte »

köp enbart 1 arp bult kanske om dom andra är hela? :) dom går ju dra bra mycke mer moment.

förra sommaren åkte jag 0.7bar oöppnad med originalbult utan problem..
Kör Bmw 518 -82a

Bilar jag ägt:
Bmw E46 328 Kompressor -99
Bmw E30 2.75l turbo touring -89 (470whp).
Pimpolainen
Posts: 850
Joined: 24 Sep 2006, 12:44

Re: Original toppbultar eller ARP?

Post by Pimpolainen »

Arp är väl alltid arp.

Min kompis kör 400hk med begagnade orginalbultar, och det verkar hålla för honom :shock:
Mvh PJ
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Re: Original toppbultar eller ARP?

Post by Franzén »

Vi kör med 12.9 bult på original sugis-maskiner och det fungerar sjukt bra.

Vi fick höra att 12.9 bultar skulle förstöra både det ena och det andra, men eftersom vi kan tänka själva och skilja korv från palt så inskaffade vi dessa bultarna.
Kostnaden för 14st M10 x 150 12.9 ligger på grundvattennivå jämfört med ALLT annat.

Till en originalmaskin med lite lätt uppskrämda delar såsom portat och hetsade kammar körde vi 30, 60, och 80nm samt varmkörning och efterdragning.
Noga rengjorda gänggångar och endast lätt anoljning före montage.
Kan tänka mig att ett slutmoment på ca: 90nm är att rekommendera om du kör med hemskare packning och sondmatning.

Till er som kör med motorer som inte kan äta själva rekommenderar jag ARP eller i värsta fall 12.9.
Originallbult är en chansning med i övrigt kostsamma prylar som kan gå sönder.

Om du har lyckats att dra sönder en ARP bult så måste du ha dratt utav helvete eller så var den bättre begagnad.

Skaffa EN ny ARP bult och ersätt den brustna.

Tänk på åtdragningsmönstret och var noga med momentdragningen.
Dra upp momentet långsamt och gör exakt likadant på alla bultar så kommer det att bli kanon.
:wink:
Grr!
0706-419608
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Original toppbultar eller ARP?

Post by markus »

Skicka ett pm till Bäckis så fixar han en bullt till dig.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
J@ke
Posts: 59
Joined: 04 May 2009, 09:22
Location: 5 km från High Chaparral

Re: Original toppbultar eller ARP?

Post by J@ke »

Franzén wrote:Vi kör med 12.9 bult på original sugis-maskiner och det fungerar sjukt bra.

Vi fick höra att 12.9 bultar skulle förstöra både det ena och det andra, men eftersom vi kan tänka själva och skilja korv från palt så inskaffade vi dessa bultarna.
Kostnaden för 14st M10 x 150 12.9 ligger på grundvattennivå jämfört med ALLT annat.

Till en originalmaskin med lite lätt uppskrämda delar såsom portat och hetsade kammar körde vi 30, 60, och 80nm samt varmkörning och efterdragning.
Noga rengjorda gänggångar och endast lätt anoljning före montage.
Kan tänka mig att ett slutmoment på ca: 90nm är att rekommendera om du kör med hemskare packning och sondmatning.

Till er som kör med motorer som inte kan äta själva rekommenderar jag ARP eller i värsta fall 12.9.
Originallbult är en chansning med i övrigt kostsamma prylar som kan gå sönder.

Om du har lyckats att dra sönder en ARP bult så måste du ha dratt utav helvete eller så var den bättre begagnad.

Skaffa EN ny ARP bult och ersätt den brustna.

Tänk på åtdragningsmönstret och var noga med momentdragningen.
Dra upp momentet långsamt och gör exakt likadant på alla bultar så kommer det att bli kanon.
:wink:



mm. min kusin kör volvo 6:a med 550 hk O-ringat+original bultar så det borde funka men tråkigt om det inte gör det.

Hur många gånger rekomenaderas det att dra ARP? Alltså när är dom förbrukade?


mvh
Kim Norgren
Posts: 334
Joined: 08 Dec 2010, 10:13
Location: Kungsör

Re: Original toppbultar eller ARP?

Post by Kim Norgren »

J@ke wrote:Drog precis av en ARP "gamla sorten" :cry:


Funkar original toppbultar + O-ring för ca 1.2 bar?
Måste man köpa ARP? Original kostar ju under 300kr.

Dom som kör oöppnat kör väl ca 1 bar utan problem?

Motorn är en M50B25.

Effektmål ca 450 hk.

Har ungefär samma fråga... Men jag har en M20B27 som det ska köras snikturbo på. Har deckat, oringat och svetsad topp. Hur mycket har ni andra laddat med orginal bultar på den motorn? Om nu någon kört med orginal bultar och oringat... Någon som vet rätt längd om man ska köpa 12.9 annars?
Skulle inte tveka att köpa ARP om jag bara hade råd!

//Kim
Overload Racing
Kim Norgren
076-0175311
Pacman
Posts: 217
Joined: 10 Apr 2011, 21:10

Re: Original toppbultar eller ARP?

Post by Pacman »

J@ke wrote:
Franzén wrote:Vi kör med 12.9 bult på original sugis-maskiner och det fungerar sjukt bra.

Vi fick höra att 12.9 bultar skulle förstöra både det ena och det andra, men eftersom vi kan tänka själva och skilja korv från palt så inskaffade vi dessa bultarna.
Kostnaden för 14st M10 x 150 12.9 ligger på grundvattennivå jämfört med ALLT annat.

Till en originalmaskin med lite lätt uppskrämda delar såsom portat och hetsade kammar körde vi 30, 60, och 80nm samt varmkörning och efterdragning.
Noga rengjorda gänggångar och endast lätt anoljning före montage.
Kan tänka mig att ett slutmoment på ca: 90nm är att rekommendera om du kör med hemskare packning och sondmatning.

Till er som kör med motorer som inte kan äta själva rekommenderar jag ARP eller i värsta fall 12.9.
Originallbult är en chansning med i övrigt kostsamma prylar som kan gå sönder.

Om du har lyckats att dra sönder en ARP bult så måste du ha dratt utav helvete eller så var den bättre begagnad.

Skaffa EN ny ARP bult och ersätt den brustna.

Tänk på åtdragningsmönstret och var noga med momentdragningen.
Dra upp momentet långsamt och gör exakt likadant på alla bultar så kommer det att bli kanon.
:wink:



mm. min kusin kör volvo 6:a med 550 hk O-ringat+original bultar så det borde funka men tråkigt om det inte gör det.

Hur många gånger rekomenaderas det att dra ARP? Alltså när är dom förbrukade?


mvh
Volvo kör med M12 i toppen, inte M10 som BMW M50-motorerna, så man kan köra med originalbultarna lite längre upp i effekt på Volvo.
Boppe
Posts: 62
Joined: 04 Mar 2011, 15:42
Location: Finspång

Original toppbultar eller ARP?

Post by Boppe »

Vet inte om det är skillnad på m20 och m50 men garagekompisen plågar sin m20 med org packning och bult runt 1,7 bar och han har aldrig haft problem där. Om det är en chansning eller inte vet jag inte men det har ju fungerat bra hittills.
Bygger på en 2000 touring. Evighetsprojekt.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Original toppbultar eller ARP?

Post by Bäckis »

Laddtryck är ointressant. Effekt avgör hur bra det håller, och vi har givetvis testat allt även här. 12.9 är kass, då är original sträckbult att föredra. För övrigt hundradelar tråden om detta, låser.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Re: Original toppbultar eller ARP?

Post by Franzén »

Varför är 12.9 kass?

Vad är det som kommer att hända med mina maskiner nu när vi har använt oss av denna typen av bult?

Det var 3 veckor och ett par hundra mil sedan vi byggde ihop dom nu.
Grr!
0706-419608
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Original toppbultar eller ARP?

Post by Bäckis »

Har sett en mängden spruckna block pga dessa bultar till toppen. Men du vet säkert bättre som satt ihop en standard sugmotor med trimkam. :)

Tänker inte låta folk lura i andra att det är bra. Original sträck eller arp pinnbult är det som gäller.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Locked