ventilspelet ändras

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Bmwandreas
Moderator

Re: ventilspelet ändras

Post by Bmwandreas »

Antingen är vippor/kam slitna, ventilerna krokiga eller så har excentrarna lossnat. Kan inte vara något annat..
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
jadde

Post by jadde »

hade samma problem på min m30.. jag for till en traktorverkstad i stan och köpte 0.1mm m6 shims som jag satte mellan excentern och vippan, sen drog jag åt muttern ordentligt. sen dess har det inte ändrats. Åker åxå på hårda fjädrar och ppfs vippor.
There is a point where the thrill of speed overcomes the fear of death.
Pimpolainen

Post by Pimpolainen »

vippor och kam ser fina ut...

motorn går fint och det talar väl kanske för att ventilerna är raka och fina?

eller kan motor gå bra med krokiga ventiler?
Mvh PJ
Pimpolainen

Post by Pimpolainen »

jadde wrote:hade samma problem på min m30.. jag for till en traktorverkstad i stan och köpte 0.1mm m6 shims som jag satte mellan excentern och vippan, sen drog jag åt muttern ordentligt. sen dess har det inte ändrats. Åker åxå på hårda fjädrar och ppfs vippor.
kanske är en idé! tack för tipset :)
Mvh PJ
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

För löst draget. Om det inte händer igen när det är korrekt draget så finns inget problem så sluta noja nu :)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Pimpolainen

Post by Pimpolainen »

Okej jag skall kasta på en ny kamrem för den har nog sträckt sig eftersom den var slapp!

sedan kör vi igen!
Mvh PJ
robbz

Post by robbz »

vafan....skrev en post med verkar vara borta?? eller glömde jag posta det?

skriver igen...har du monterat i nya skruvar?
-annars kan du ha felet där!

skruven sträcker sig onormalt mycket när den blir sliten istället för att krama åt vippan....
-jag monterar alltid ihop med nya skruvar, brickor, muttrar och excentrar....skitpengar i sammanhanget..

jag brukar dra muttrarna tills det känns som att det är på väg att bli gängtårta, har aldrig haft problem varken på m20 eller m30....
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Mats Ivarson

Post by Mats Ivarson »

Det var jag som kontrollerade spelet och justerade ca fyra stycken av dem. La insug på tight 0.25 och avgas på tight 0.30. La bladmåttet mellan, höll med ett borr lite lätt spänn och drog åt så hårt jag vågade för Daniel "Limmet" Liimatainen hade sagt åt mig att dra dem riktigt hårt.
Tyckte själv inte att den väsnades mer med tiden, men tomgången förändrades något med tiden så det kan ha varit att överlappet minskade.
När det upptäcktes att spelet blivit max (på alla ventiler!) ca 30 mil körning efter att jag hade bilen så visade det sig att alla hålen i excentrarna pekade nedåt (de pekade uppåt när jag justerade dem) och muttrarna var dragna. På den slappa kamremmen så var spännrullen dragen. För mig betyder detta att ventilspelet ändrats trots att muttrarna varit dragna, och detta i sin tur fått ventilmekanismen att gå väldigt hårt och ryckigt - vilket gjort att kamremmen sträckt sig.

Jag tycker teorierna att det behövs antingen en extrabricka eller nya skruvar är intressanta + dras hårdare. Finns det ett moment att dra (vad är lagom, hårt och mycket hårt i moment???) ? Vad är det för stålkvalite och dimension på skruvarna och muttrarna?

Jag hade också tyckt det var intressant om bilen kördes en stund på varvstopp för att se om justeringen flyttade på sig igen.
Min personliga bedömning är att det borde vara ok att testa detta även om den tappat något av lyftet när den mappades. Den går som sugmotor och hade ca lambda 0.87 på fullast höga varvtal och bör av de två skälen klara en stunds fullast även om den går lite magrare.

Jag skulle personligen vara ca 25 gånger mer orolig för ventilmekanismen än mappningen när jag körde det provet :wink:

Mats
Pimpolainen

Post by Pimpolainen »

robbz wrote:vafan....skrev en post med verkar vara borta?? eller glömde jag posta det?

skriver igen...har du monterat i nya skruvar?
-annars kan du ha felet där!

skruven sträcker sig onormalt mycket när den blir sliten istället för att krama åt vippan....
-jag monterar alltid ihop med nya skruvar, brickor, muttrar och excentrar....skitpengar i sammanhanget..

jag brukar dra muttrarna tills det känns som att det är på väg att bli gängtårta, har aldrig haft problem varken på m20 eller m30....
/mvh
Gamla skruvar sitter i nu!

nya skruvar och exenterrullar skall beställas!, Tack för tipset!
Mvh PJ
Pimpolainen

Post by Pimpolainen »

Mats Ivarson wrote:Det var jag som kontrollerade spelet och justerade ca fyra stycken av dem. La insug på tight 0.25 och avgas på tight 0.30. La bladmåttet mellan, höll med ett borr lite lätt spänn och drog åt så hårt jag vågade för Daniel "Limmet" Liimatainen hade sagt åt mig att dra dem riktigt hårt.
Tyckte själv inte att den väsnades mer med tiden, men tomgången förändrades något med tiden så det kan ha varit att överlappet minskade.
När det upptäcktes att spelet blivit max (på alla ventiler!) ca 30 mil körning efter att jag hade bilen så visade det sig att alla hålen i excentrarna pekade nedåt (de pekade uppåt när jag justerade dem) och muttrarna var dragna. På den slappa kamremmen så var spännrullen dragen. För mig betyder detta att ventilspelet ändrats trots att muttrarna varit dragna, och detta i sin tur fått ventilmekanismen att gå väldigt hårt och ryckigt - vilket gjort att kamremmen sträckt sig.

Jag tycker teorierna att det behövs antingen en extrabricka eller nya skruvar är intressanta + dras hårdare. Finns det ett moment att dra (vad är lagom, hårt och mycket hårt i moment???) ? Vad är det för stålkvalite och dimension på skruvarna och muttrarna?

Jag hade också tyckt det var intressant om bilen kördes en stund på varvstopp för att se om justeringen flyttade på sig igen.
Min personliga bedömning är att det borde vara ok att testa detta även om den tappat något av lyftet när den mappades. Den går som sugmotor och hade ca lambda 0.87 på fullast höga varvtal och bör av de två skälen klara en stunds fullast även om den går lite magrare.

Jag skulle personligen vara ca 25 gånger mer orolig för ventilmekanismen än mappningen när jag körde det provet :wink:

Mats
Det är Mats ovan som byggt min fina kabelmatta :)

När vi ställde om spelet sist varvade vi upp den en bra bit på registret men inte till varvstopp och de satt fortfarande kvar!

rev idag ner allt för att byta kamrem och allt stämde med markeringarna osv. dock stog nukedrevet på 0 grader och skall ändras.

Hoppas allt i motorn klarat min rackelinställning på ventilerna, tyckte själv att den lät mycket och efter två längre resor och lite vardagsbruk så kollade jag och fann detta.

något mer man skall tänka på? eller fler teorier?
Mvh PJ
Pimpolainen

Post by Pimpolainen »

ventilfjädrar är era steg 2 med orginal innerfjäder, kan det vara något man missat där? finns det flera typer av innefjädrar så jag kanske har fel?

ventil kit steg 1 och 2 är samma förutom att man får med CrMo retainers på steg 2?

kommer givetvis testa som det är nu men att dubbelkolla allt är ju en fördel :)
Mvh PJ
martin.wangerud

Post by martin.wangerud »

Du har inte glömt att lägga dit brickan under fjädrarna?

Martin
Kontakt: 070-444 01 66

- M20 Plågad av hx40
- http://www.garaget.org/?car=164406
Pimpolainen

Post by Pimpolainen »

om du menar den tunna brickan med uppkragad kant så sitter den där! :)
Mvh PJ
daniel-635

Post by daniel-635 »

Två saker slår mig nu när jag läser här.

Kontrollera att det verkligen är "Sug" passning för den lilla Excentern när man skjuter in den i gaffeln på vippan.
Om det inte är tillräckligt tajt så har den ju svårare för att låsa excentern korrekt.

Sen är det så att hårdare fjädrar och högre lyft orsakar större krafter och längre "glid" mot ventilen, vilket påverkar den lilla excentern mer.
Så det är känsligare på en trimmad spis mot på en std.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Post Reply